Τα μεγάλα… low cost σχέδια της Aegean

Τι σηματοδοτεί η συμφωνία του μεγαλύτερου εγχώριου αερομεταφορέα με τη χαμηλού κόστους Volotea. Οι βασικοί άξονες του deal, οι συνέργειες των δύο εταιρειών και η απόδοση της επένδυσης.

Τα μεγάλα… low cost σχέδια της Aegean

Την περαιτέρω ενίσχυση της εξωστρέφειας της Aegean, με αιχμή την ενδυνάμωση της παρουσίας της στις αγορές της Ισπανίας, της Ιταλίας και της Γαλλίας, καθώς και την τόνωση της διασυνδεσιμότητας ελληνικών προορισμών -εκτός της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης- με τον ευρωπαϊκό Νότο σηματοδοτεί, μεταξύ άλλων, η επένδυση του μεγαλύτερου εγχώριου αερομεταφορέα στη χαμηλού κόστους ισπανική αεροπορική εταιρεία Volotea.

Η συμφωνία μεταξύ των δύο αεροπορικών, που προβλέπει σε πρώτη φάση την άμεση συμμετοχή της Αegean με 25 εκατ. ευρώ στην αύξηση κεφαλαίου της Volotea μέσω ομολογιακού δανείου μετατρέψιμου σε μετοχές, συνολικού ύψους έως 50 εκατ. ευρώ, αναμένεται να ενισχύσει σημαντικά την ανταγωνιστικότητα των δύο εταιρειών. Σύμφωνα με όσα ανακοινώθηκαν, θα λειτουργούν συμπληρωματικά και θα έχουν τη δυνατότητα να επεκτείνουν τη διεθνή παρουσία τους, να διευρύνουν το δίκτυο των προορισμών τους, να ενισχύσουν το χαρτοφυλάκιο των επιλογών που προφέρουν στους επιβάτες τους και να αξιοποιήσουν αποτελεσματικά τους πόρους τους, διατηρώντας παράλληλα μια συνεργατική προσέγγιση που θα φέρει ανάπτυξη.

«Η Volotea είναι μία πολύ δυναμικά αναπτυσσόμενη εταιρεία. Συμπληρώνει την Αegean, δεν είναι ανταγωνιστική. Είναι μία χαμηλού κόστους εταιρεία, αλλά θέλει να φροντίσει τους επιβάτες της. Η Αegean είναι ένας περιφερειακός παίκτης και έχει αναπτύξει συγκεκριμένη δραστηριότητα. Το 80%-90% της ανάπτυξής μας αφορά την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη. Σήμερα αυτό που θέλουμε να πούμε είναι ότι πηγαίνουμε σε άλλο επίπεδο τη συνεργασία που έχουμε αναπτύξει με τη Volotea τα τελευταία 3 χρόνια», επισήμανε στο πλαίσιο της παρουσίασης της συμφωνίας των δύο εταιρειών ο πρόεδρος της Αegean Ευτύχιος Βασιλάκης.

Η συμφωνία ανάμεσα στις δύο πλευρές αντικατοπτρίζει επί της ουσίας την πεποίθηση της Αegean ότι η Volotea, κυρίως μετά την εκ νέου κεφαλαιακή ενίσχυσή της και την ισχυροποίηση της μετοχικής σύνθεσής της, έχει ιδιαίτερα θετικές προοπτικές ανάπτυξης και μπορεί στο μέλλον να φέρει σημαντικές υπεράξιες στους μετόχους της.

«Είναι πολύ σημαντική ημέρα για εμάς γιατί θα γίνουμε πιο στενοί συνεργάτες με την Αegean, η οποία είναι μια εταιρεία με πολύ καλή φήμη στην Ευρώπη αλλά και παγκοσμίως, μια εταιρεία που έχει πολύ καλό operation και αριθμούς. Είναι προνόμιο για εμάς το γεγονός ότι γινόμαστε συνεργάτες με μια τόσο καλή εταιρεία. Είναι μεγάλη τύχη για τη Volotea να συνεργαστεί με έναν εθνικό πρωταθλητή», τόνισε, μεταξύ άλλων, ο ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της Volotea, Carlos Muñoz.

Πάντως, η συγκεκριμένη συμφωνία δεν θα αλλοιώσει ούτε τον χαρακτήρα ούτε τον πυρήνα της στρατηγικής των δύο εταιρειών, οι οποίες θα συνεχίσουν να αποτελούν ξεχωριστές επιχειρηματικές οντότητες. «Η λογική της συμφωνίας έχει να κάνει με τη συμπληρωματικότητα των δύο εταιρειών. Η Volotea εξυπηρετεί προορισμούς που δεν εξυπηρετούνταν μέχρι πρότινος από κάποιον άλλο αερομεταφορέα. Η Αegean είναι κατά βάση στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη και από εκεί αναπτύσσεται.

Η συμπληρωματικότητα είναι η ομορφιά αυτής της συνεργασίας. Μία αεροπορική δεν μπορεί να προσφέρει τα πάντα σε όλους. Η συμφωνία θα συμβάλει στη βελτίωση απήχησης των δύο εταιρειών», είπε από την πλευρά του ο διευθύνων σύμβουλος της Αegean Δημήτρης Γερογιάννης.

Σημειώνεται ότι η Volotea είναι μια εταιρεία χαμηλού κόστους, η οποία ακολουθεί μια πολύ εξειδικευμένη στρατηγική ανάπτυξης, εστιάζοντας κυρίως σε εποχικές, μικρότερες διαδρομές και αγορές αναψυχής, που προηγουμένως ήταν μη συνδεδεμένες, στις όποιες προσφέρει νέες συνδέσεις. Μάλιστα, ο επικεφαλής της εταιρείας τόνισε πως υπάρχει ενδεχόμενο στο προσεχές μέλλον η Volotea να προχωρήσει σε IPO, κάτι που θα αποφέρει μεγαλύτερη υπεραξία και για την Αegean.

Η συμφωνία

Η στρατηγική συνεργασία της Αegean με τη Volotea προβλέπει την επένδυση της ελληνικής αεροπορικής με 25 εκατ. ευρώ άμεσα και δυνατότητα αύξησης κατά αλλά 25 εκατ. ευρώ σε ενδεχόμενη δεύτερη αύξηση κεφαλαίου το β’ τρίμηνο του 2025.

Η επένδυση πραγματοποιείται μέσω της έκδοσης μετατρέψιμου σε μετοχές ομολογιακού δανείου (με συμμετοχή στα κέρδη). Σε περίπτωση που μετατραπεί σε μετοχές, η πρώτη δόση ισοδυναμεί για την Αegean με ποσοστό 13% στη Volotea, ενώ σε περίπτωση που τεθεί σε εφαρμογή και το δεύτερο σκέλος της συμφωνίας, το ποσοστό μπορεί να ανέλθει σε 21%. Μάλιστα, ακόμη και αν δεν ολοκληρωθεί η δεύτερη φάση της αύξησης κεφαλαίου το 2025, η Αegean θα παραμείνει μέτοχος μειοψηφίας της Volotea.

Αμφότερες οι πλευρές δεν άνοιξαν τα χαρτιά τους ως προς το γιατί επιλέχθηκε η συγκεκριμένη δομή του ντιλ.  Πέρα από αυτό το σκέλος, πάντως, η συμφωνία προβλέπει επίσης την ενίσχυση της εμπορικής συνεργασίας μεταξύ των δυο εταιρειών για cross selling μέσω των ιδίων καναλιών διανομής και πωλήσεων (κυρίως τα websites) και την αύξηση των πτήσεων κοινού κωδικού, ώστε να ενισχυθεί η εμπορική παρουσία των δύο εταιρειών στις αγορές που δραστηριοποιούνται.

Ιδιαίτερη έμφαση αναμένεται να δοθεί και στην από κοινού ανάπτυξη και εκμετάλλευση δρομολογίων εξωτερικού από/προς τα περιφερειακά αεροδρόμια της Ελλάδας μέσω συμφωνίας διάρκειας 5 ετών προς τις τρεις βασικές αγορές στις οποίες έχει βάσεις και παρουσία η Volotea, τη Γαλλία, την Ιταλία και την Ισπανία.

Η συμφωνία για τα δύο πρώτα χρόνια θα αφορά την ενίσχυση της συνδεσιμότητας της Κρήτης (Ηράκλειο, Χανιά) και της Ρόδου με τις τρεις ευρωπαϊκές χώρες. Η βελτίωση της συνδεσιμότητας των συγκεκριμένων προορισμών θα συμβάλει στην περαιτέρω αναβάθμιση του τουριστικού αποτυπώματος των δύο εταιρειών, αλλά και στην ενίσχυση των τοπικών οικονομίων.

«Στην Αθήνα έχουμε ένα μερίδιο 45%-47%. Στο Ηράκλειο Κρήτης το μερίδιό μας προς την Ευρώπη ανέρχεται στο 5% και το μερίδιο της Volotea από το Ηράκλειο διαμορφώνεται πέριξ του 4%. Είμαστε πάρα πολύ μικροί και δεν έχουμε θέση στην αγορά. Για να ανταγωνιστείς από τέτοιους προορισμούς πρέπει να υπάρξει σχεδιασμός δικτύου από περιφέρειες και προσπάθειες εκμετάλλευσης για περισσότερες επιλογές, έτσι ώστε να έχουμε και καλύτερο οικονομικό αποτέλεσμα. Επενδύουμε από κοινού σε “δευτερεύουσες” περιοχές και θα συνάψουμε joint venture για να μοιράσουμε έσοδα και κόστη. Το συγκεκριμένο κομμάτι θα αρχίσουμε να το χτίζουμε τώρα και το 2025 θα αναπτυχθεί σε μικρό βαθμό. Θα αρχίσει να αποδίδει περισσότερο το 2026 και ακόμη περισσότερο το 2027», είπε ο Ευτ. Βασιλάκης.

«Τα 50 εκατ. ευρώ για κάποιον που γνωρίζει τα ταμειακά διαθέσιμα της Αegean είναι ένα ποσό που μπορεί να επενδύσει η εταιρεία και δεν θα στερήσει ούτε 1 τοις χιλίοις από τον πυρήνα των αναγκών της σε επενδύσεις για αεροπλάνα, για εκπαίδευση κ.λπ. Ολα γίνονται παράλληλα. Το να επενδυθούν 25-50 εκατ. ευρώ με προοπτική υπεραξίας και στρατηγικής συνεργασίας σε κάτι συμπληρωματικό είναι ό,τι πιο λογικό για μια εταιρεία που κινείται στις αερομεταφορές, έχει έδρα στην Ελλάδα και βρίσκεται στην Ευρώπη που έχει ανταγωνισμό πολύ μεγαλύτερο», προσέθεσε.

Όπως επισήμανε, δε, η Αegean με αυτή τη συμφωνία συμμετέχει στη γενικότερη τάση των στρατηγικών συμμετοχών, συνεργασιών, εξαγορών και ενοποιήσεων που καταγράφεται στην αεροπορική αγορά της Ευρώπης, ιδιαιτέρως μετά την πανδημία. Όλες οι μεγάλες ή full service αεροπορικές εταιρείες είτε έχουν δημιουργήσει, είτε έχουν εξαγοράσει, είτε συνεργάζονται με εταιρείες χαμηλού κόστους, που σε συγκεκριμένα μέρη του δικτύου, συγκεκριμένες ανάγκες καταναλωτών, είναι πιο κατάλληλες.

Υπενθυμίζεται ότι η Αegean συνεργάζεται με τη Volotea ήδη από το 2021 για κάποιες πτήσεις κοινού κωδικού στο εξωτερικό, με τη συνεργασία να έχει προσφέρει θετικά αποτελέσματα και για τις δυο εταιρείες, κυρίως γιατί επέτρεψε στους επιβάτες να έχουν περισσότερες επιλογές (συχνοτήτων/ημέρων/προορισμών).

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v