Είσοδο σε νέες αγορές, με νέα εξατομικευμένα τιμολόγια, προϊόντα για τη μέση και την υψηλή τάση και δυναμική παρουσία στο project των έξυπνων μετρητών, περιλαμβάνουν τα επόμενα βήματα της Protergia. Εχοντας πλέον κλείσει ένα σημαντικό πρώτο κύκλο εξαγορών, από την Efa Energy στην προμήθεια φυσικού αερίου και τη Unison στο facility managment μέχρι τις εταιρείες λιανικής Watt+Volt και Volterra, η Protergia, με πάνω από 500.000 πελάτες, πλησιάζει πλέον ένα μερίδιο 20% στην αγορά.
Το στοίχημα τώρα για το δεύτερο μεγαλύτερο καθετοποιημένο παίκτη του χώρου, με 85 καταστήματα πανελλαδικά και δύναμη πυρός όχι μόνο στα νοικοκυριά αλλά και στους επιχειρηματικούς - βιομηχανικούς πελάτες, προκειμένου να πετύχει το στρατηγικό στόχο για μερίδιο αγοράς 30%, είναι να εδραιωθεί ως ένα ολοκληρωμένο πράσινο utility.
Δίχως να μπορεί να αποκλειστεί το ενδεχόμενο περαιτέρω εξαγορών, το βάρος προσώρας πέφτει στην οργανική ανάπτυξη της εταιρείας, στην ικανότητα να απορροφά την πίεση από τις έντονες διακυμάνσεις των τιμών ηλεκτρικής ενέργειας, όπως έκανε για τον Αύγουστο, και στη δυνατότητα να προσφέρει νέα, ανταγωνιστικά και tailor made προϊόντα, πολλά από τα οποία θα κάνουν την εμφάνισή τους από το φθινόπωρο.
Τόσο για νοικοκυριά, με τιμολόγια που θα προσαρμόζονται στις ανάγκες του πελάτη, αναλόγως των αναγκών της κατοικίας του, όσο και στη μέση και υψηλή τάση, όπου η Protergia έχει πλέον μερίδιο 18,2% και 38,6% αντίστοιχα.
Σε αυτό το σημείο έρχεται και κουμπώνει και η φιλοσοφία του energy management, δηλαδή οι εξιδεικευμένες υπηρεσίες B2B, π.χ. πώληση ηλεκτρικής ενέργειας από ΑΠΕ και άλλες υπηρεσίες σε επιχειρήσεις, όπως κάνει ένα Integrated utility. Είναι άλλωστε η ισχυρή παρουσία της στην υψηλή τάση, μετά τη «μεταγραφή» που έκανε στις αρχές του έτους η Αλουμίνιον της Ελλάδος, η οποία καλύπτει πλέον τις ανάγκες της από την Protergia, που έχει συμβάλει στο να αυξήσει η τελευταία το συνολικό της μερίδιο αγοράς κοντά στο 17%. Ενα χρόνο πριν, στα τέλη του πρώτου εξαμήνου του 2023, το μερίδιο δεν υπερέβαινε το 12,8%. Και καθώς η Αλουμίνιον είναι ο μεγαλύτερος καταναλωτής ηλεκτρικής ενέργειας στη χώρα, η κίνηση αυτή άλλαξε συνολικά τις ισορροπίες στον χώρο.
Το παιχνίδι των «έξυπνων μετρητών»
Τα νέα tailor made προϊόντα, που θα κάνουν την εμφάνισή τους από το φθινόπωρο, είναι το ένα κομμάτι οργανικής ανάπτυξης της εταιρείας. Το δεύτερο σκέλος, που «κουμπώνει» με το πρώτο, αφορά τους έξυπνους μετρητές όπου πρόκειται να μπει δυναμικά η εταιρεία προς τα τέλη του έτους, με πρώτο στόχο μια κρίσιμη μάζα 1.000 πελατών της.
Τα νοικοκυριά αυτά θα γνωρίζουν σε real time από ποια συσκευή προέρχεται η κάθε κιλοβατώρα που καίνε, θα μπορούν να βάλουν δυναμικό τιμολόγιο, ενώ η εταιρεία, έχοντας μέσω των smart meters πρόσβαση στα δεδομένα κατανάλωσης των πελατών της, θα είναι σε θέση να τους προσφέρει εξατομικευμένες λύσεις αναβάθμισης της κατοικίας τους. Το σχέδιο, δηλαδή, δεν περιορίζεται στην απλή τοποθέτηση έξυπνων μετρητών, αλλά ανοίγει τον δρόμο, όπως είχε γράψει το Euro2day.gr, σε μια ολοκληρωμένη γκάμα εργασιών και υπηρεσιών ενεργειακής αναβάθμισης στις κατοικίες των πελατών της, κατά το μοντέλο άλλων ευρωπαϊκών χωρών, όπως της Βρετανίας, της Ιταλίας και της Γερμανίας. Εδώ και καιρό, η Protergia τρέχει ήδη πιλοτικό πρόγραμμα για δωρεάν ψηφιακούς μετρητές σε 100 πελάτες της, που έχουν ήδη φτάσει τους 300 και με στόχο να λανσάρει εμπορικά το πρόγραμμα στα τέλη του 2024.
Τα προϊόντα σε βιομηχανικούς πελάτες
Στη μέση και υψηλή τάση, το βάρος πέφτει στο νέο προϊόν που έχει λανσάρει η εταιρεία στην αγορά, βάσει του οποίου μπορεί να ηλεκτροδοτεί μεγάλους εμπορικούς και βιομηχανικούς πελάτες με ένα υβριδικό μοντέλο από ΑΠΕ και φυσικό αέριο. Είναι το Virtual Base Load (VBL), με πρώτο πελάτη στις αρχές του έτους την Αλουμίνιο της Ελλάδος. Ενα ενεργειακό μείγμα που απαρτίζεται κατά 50-60% από φωτοβολταϊκά και αιολικά, με την υπόλοιπη ηλεκτρική ενέργεια να παράγεται από μονάδες φυσικού αερίου της Metlen.
Στην πράξη, το 50% αφορά πράσινη ενέργεια και το υπόλοιπο προσφέρεται σε τιμή κόστους χωρίς επιπλέον περιθώρια, με μοναδική μεταβλητή το φυσικό αέριο και τους ρύπους, πετυχαίνοντας σημαντική εξοικονόμηση σε σύγκριση με τα τρέχοντα επίπεδα κόστους.
Ο απαιτητικός στόχος του 30%
Στη μεγάλη εικόνα, το στοίχημα για τον μεγαλύτερο καθετοποιημένο ιδιώτη προμηθευτή, να αυξήσει το μερίδιό του στη λιανική αγορά στο 30%, δεν είναι ούτε απλό ούτε πρόκειται να συμβεί αύριο. Το μέγεθος της πρόκλησης περιέγραψε ο ίδιος ο πρόεδρος και CEO Metlen Ευάγγελος Mυτιληναίος, κατά την πρόσφατη τηλεδιάσκεψη με τους αναλυτές για τα αποτελέσματα εξαμήνου.
«Το να πάμε από το 20% στο 30% είναι ένας πολύ απαιτητικός στόχος και όταν φτάσουμε εκεί, θα πρέπει να δούμε πλέον ποιο θα είναι το ενεργειακό μας μείγμα. Το αν θα πρέπει να συνεχίσει να είναι το φυσικό αέριο και τα φωτοβολταϊκά ή αν θα πρέπει να έχουμε πολύ μεγαλύτερες επενδύσεις σε μπαταρίες», είπε χαρακτηριστικά, δίνοντας και ένα σήμα για την ανάγκη προσανατολισμού της Protergia τα επόμενα χρόνια, με ακόμη μεγαλύτερη έμφαση στα συστήματα αποθήκευσης.
Σε αυτή τη φάση, το μπαράζ εξαγορών από την εταιρεία, τον τελευταίο ενάμιση χρόνο, που προσέθεσε στο δυναμικό της, επιχειρήσεις που εξειδικεύονται από την προμήθεια φυσικού αερίου όπως η Efa Energy, μέχρι παίκτες με αντικείμενο το Facility Management, δηλαδή τη διαχείριση ακινήτων, όπως η Unison, αλλά και την απευθείας απόκτηση πελατολογίου, όπως με την απόκτηση των Watt+Volt και Volterra, την οδηγούν αναπόφευκτα σε μια νέα πίστα.
Το στοίχημα είναι να ενσωματώσει όλες αυτές τις νέες εταιρείες και δραστηριότητες στο business και να τις εντάξει στη φιλοσοφία ενός καθετοποιημένου utility που παρέχει από ευέλικτα τιμολόγια σε νοικοκυριά, επιχειρήσεις και βιομηχανίες, έξυπνες υπηρεσίες εξοικονόμησης ενέργειας και διασύνδεσης συσκευών στο διαδίκτυο χωρίς ανθρώπινη παρέμβαση (Internet of Things - IoT), μέχρι διαχείριση, συντήρηση και ενεργειακή αναβάθμιση κτιριακών και φυσικά τα πλεονεκτήματα των smart meters.
Κεφάλαια συμπληρωματικά αλλά απαραίτητα για ένα σύγχρονο καθετοποιημένο ενεργειακό utility, με ετήσια παραγωγή από θερμικές μονάδες και ανανεώσιμες πηγές ενέργειας συνολικά 8,4 TWh, ποσότητα που αντιστοιχεί στο 18% της συνολικής ζήτησης. Σημειωτέον ότι στον τομέα του φυσικού αερίου, η εταιρεία, που άνοιξε την αγορά φέρνοντας το πρώτο ιδιωτικό φορτίο LNG, κατέχει σήμερα μερίδιο 40% στην ελληνική αγορά ενώ διαθέτει σημαντική παρουσία σε ολόκληρη τη Νοτιοανατολική Ευρώπη.