Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Το πλάνο της Protergia για τους πρώτους έξυπνους μετρητές

Ενα νέο κεφάλαιο ανοίγει η εταιρεία. Στόχος, αξιοποιώντας τα ενεργειακά δεδομένα των πελατών, να μπορεί να προσφέρει εξατομικευμένες λύσεις αναβάθμισης της κατοικίας τους.

Το πλάνο της Protergia για τους πρώτους έξυπνους μετρητές

Το παιχνίδι των έξυπνων μετρητών ανοίγει πρώτη η Protergia, με αρχικό στόχο μια κρίσιμη μάζα 1.000 πελατών προς τα τέλη του χρόνου.

Τα νοικοκυριά αυτά θα γνωρίζουν σε real time από ποια συσκευή προέρχεται η κάθε κιλοβατώρα που καίνε, θα μπορούν να βάλουν δυναμικό τιμολόγιο, ενώ παράλληλα η εταιρεία, έχοντας μέσω των smart meters πρόσβαση στα δεδομένα κατανάλωσης των πελατών της, θα είναι σε θέση να τους προσφέρει εξατομικευμένες λύσεις αναβάθμισης της κατοικίας τους.

Σε αδρές γραμμές, αυτό είναι το σχέδιο, το οποίο πηγαίνει πολύ πιο πέρα από την απλή τοποθέτηση έξυπνων μετρητών σε τμήμα του πελατολογίου της Protergia και στην καθιέρωση πολυζωνικών τιμολογίων. Ανοίγει τον δρόμο σε μια ολόκληρη γκάμα εργασιών ενεργειακής αναβάθμισης στις κατοικίες των πελατών, μπαίνοντας στην εποχή της προσφοράς ολοκληρωμένων ενεργειακών υπηρεσιών από τους προμηθευτές, κατά το μοντέλο άλλων ευρωπαϊκών χωρών, όπως της Βρετανίας, της Ιταλίας και της Γερμανίας.

Τη στιγμή αυτή η Protergia τρέχει ήδη πιλοτικό πρόγραμμα για δωρεάν ψηφιακούς μετρητές σε 100 πελάτες της, με πλάνο να έχει φτάσει τους 300 στα τέλη Ιουλίου και στόχο να λανσάρει εμπορικά το πρόγραμμα στα τέλη του 2024.

Το πιλοτικό πρόγραμμα αφορά ένα όσο το δυνατόν πιο αντιπροσωπευτικό δείγμα οικιακών πελατών από όλη την Αττική, με κριτήρια τόσο γεωγραφικά όσο και από πλευράς κατανάλωσης, με στόχο τη διαμόρφωση μιας όσο πιο σαφούς εικόνας των αναγκών τους. Εχοντας τη δική τους συναίνεση, η εταιρεία «τραβά» δεδομένα της ενεργειακής τους κατανάλωσης και τα συγκεντρώνει σε μια πλατφόρμα, την οποία έχει ήδη στήσει η εταιρεία spin off του ομίλου, Avocado. Είναι αυτή που ιδρύθηκε πέρυσι από την Protergia με αντικείμενο την AI, το data Intelligence και το Internet of Energy Blockchain.

Αμοιβαίο όφελος

Αξιοποιώντας τα δεδομένα κατανάλωσης του κάθε πελάτη και γνωρίζοντας τις ανάγκες του, η εταιρεία θα είναι σε θέση να του εισηγείται ένα πακέτο δράσεων, που θα χρηματοδοτεί η ίδια και η αμοιβή της θα συνδέεται με την εξοικονόμηση ενέργειας που αυτός θα πετυχαίνει. Εάν για παράδειγμα, οι παρεμβάσεις σε ένα σπίτι οδηγούν σε ετήσια εξοικονόμηση 300-400 ευρώ, ένα μέρος θα καρπώνεται ο πελάτης και το άλλο θα είναι η αμοιβή της εταιρείας. Εάν συμμετέχει και ο ίδιος στη δαπάνη, τότε θα έχει μεγαλύτερο ετήσιο όφελος, κ.ό.κ.

Το πώς θα προχωρήσει η πρώτη φάση του προγράμματος της Protergia, η εξοικείωση του καταναλωτή, σε συνδυασμό με τη διαθεσιμότητα των μετρητών διεθνώς και τις ευρύτερες συνθήκες της αγοράς, θα κρίνουν και την επέκταση του εγχειρήματος σε μεγαλύτερα τμήματα του πελατολογίου της.

Τέτοια προγράμματα θα εμφανίζονται όλο και πιο συχνά στην ελληνική ενεργειακή αγορά τα επόμενα χρόνια. Συμφέρουν τόσο τους καταναλωτές που χωρίς να δαπανήσουν χρήματα αναβαθμίζουν την κατοικία τους, όσο και τις εταιρείες οι οποίες παρέχοντας εξατομικευμένες ενεργειακές υπηρεσίες αναβάθμισης, περιχαρακώνουν τα πελατολόγιά τους. Αλλωστε, αποκτώντας σαφή εικόνα για τις καταναλωτικές τους συνήθειες και τις ανάγκες τους, οι πάροχοι καταφέρνουν να διαχειριστούν καλύτερα τα κόστη της ενέργειας που προμηθεύονται, κάνουν εν ολίγοις σημαντικά πιο οικονομική τη διαχείριση της ενέργειας που αγοράζουν. Είναι ένα μέτρο εξαιρετικά σημαντικό για μεγάλους προμηθευτές, όπως η Protergia, η οποία μετρά σήμερα πάνω από 500.000 πελάτες.

Δυναμικά τιμολόγια

Και φυσικά το σημαντικότερο είναι ότι οι έξυπνοι μετρητές θα ανοίξουν την πόρτα στα δυναμικά τιμολόγια, με τα οποία ο καταναλωτής θα μπορεί να επωφελείται από τις διακυμάνσεις της τιμής του ρεύματος ακόμη και ανά 15 λεπτά ή ανά μισάωρο και γενικά στις ζώνες της ημέρας όπου η τιμή του ρεύματος είναι χαμηλή. Δηλαδή τα μεσημέρια, όπου οι τιμές ρεύματος είναι μακράν οι χαμηλότερες του 24ώρου, ακριβώς λόγω της μαζικής εισόδου στο σύστημα των χιλιάδων εγκατεστημένων φωτοβολταϊκών.

Έχοντας πρόσβαση στα δεδομένα κατανάλωσης του πελάτη του, ο πάροχος θα μπορεί να τον ενημερώνει, όπως για παράδειγμα συμβαίνει σε χώρες με εμπειρία στη δυναμική τιμολόγηση, με χαρακτηριστικό παράδειγμα τη Μ. Βρετανία, ότι οι χαμηλότερες ζώνες τιμών για την επόμενη μέρα είναι π.χ. μεταξύ 12:00 και 12:30 το μεσημέρι. Αυτό σημαίνει ότι η εταιρεία θα βρίσκεται σε συνεχή επαφή με τον πελάτη της, σε μια διάδραση μαζί του, παρέχοντάς του καθημερινά πληροφόρηση ως προς τη ζώνη τιμολόγησης που τον συμφέρει να επικεντρώσει τις ενεργειακές του δαπάνες.

Τα παραπάνω οδηγούν σε αυτό ακριβώς που θέλει να κάνει και το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Τη θεραπεία της ανισορροπίας μεταξύ προσφοράς και ζήτησης, η οποία θα απειλεί όλο και συχνότερα το ηλεκτρικό σύστημα με μπλακ άουτ.

Σήμερα, ενώ η αιχμή της προσφοράς ενέργειας καταγράφεται μεταξύ 12:00 και 16:00, λόγω της κυριαρχίας των φωτοβολταϊκών, το peak της ζήτησης παραμένει εστιασμένο στα βράδια με την επιστροφή των καταναλωτών στο σπίτι. Δεν αρκούν οι μαζικές περικοπές όγκων πράσινης ενέργειας για να αντιμετωπιστεί αυτό το κενό, απαιτείται μετατόπιση της ζήτησης τα μεσημέρια και τα δυναμικά τιμολόγια θα μπορούσαν να προσφέρουν μια κάποια λύση. Αξιοποιώντας τη φθηνή μεσημεριανή ενέργεια των ΑΠΕ, την οποία συχνά «πετάμε» και μειώνοντας τη ζήτηση για τη βραδινή και πανάκριβη ενέργεια, καθώς όταν δεν φυσάει -όπως συμβαίνει όλες τις τελευταίες ημέρες- το σύστημα στηρίζεται στις μονάδες φυσικού αερίου.

Από το φθινόπωρο

Τα πρώτα δυναμικά τιμολόγια στην αγορά θα τα δούμε λογικά μετά το φθινόπωρο και εφόσον πρώτα ο ΔΕΔΔΗΕ ολοκληρώσει την απαραίτητη τεχνική προεργασία, δηλαδή πιστοποιήσει επακριβώς τις ώρες όπου η ζήτηση κάνει αιχμή (δηλαδή τις καμπύλες φορτίου), ώστε με βάση αυτές οι προμηθευτές να προσαρμόσουν τα νέα τους προϊόντα.

Αλλά όσο απουσιάζει η μαζική εγκατάσταση έξυπνων μετρητών, τα δυναμικά αυτά προϊόντα θα απευθύνονται μόνο στα μεγάλα φορτία, δηλαδή τη Μέση Τάση. Τις επιχειρήσεις, που όπως και εκείνες της Υψηλής Τάσης, είναι οι μόνοι καταναλωτές στην Ελλάδα που διαθέτουν εδώ και χρόνια έξυπνους μετρητές για να έχουν εικόνα σε real time τι ακριβώς καταναλώνουν.

Η μαζική τοποθέτηση έξυπνων μετρητών στα νοικοκυριά έχει ακόμη αρκετό δρόμο μπροστά της, καθώς ο μεγάλος διαγωνισμός του ΔΕΔΔΗΕ για την αντικατάσταση 7,5 εκατομμυρίων παλαιών ρολογιών με νέα, ψηφιακά, δεν έχει ακόμη ολοκληρωθεί.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v