Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Γιατί η ΜΕΛ αποφάσισε να επενδύσει τώρα σε παραγωγή ρεύματος

Ισχυρή πίεση στις πωλήσεις, παρά την αύξηση του όγκου και ζημιές αντί για κέρδη για την βιομηχανία συσκευασίας ΜΕΛ. Τι επενδύσεις τρέχει τη φετινή χρονιά και πόσο της στοίχισε το κόστος χρήματος.

Γιατί η ΜΕΛ αποφάσισε να επενδύσει τώρα σε παραγωγή ρεύματος

Για τη βιομηχανία συσκευασίας ΜΕΛ (Μακεδονική Εταιρεία Χάρτου) από τη Θεσσαλονίκη που ανήκει στην Τουρκικό συμφερόντων PAK GROUP B.V. που ιδρύθηκε στην Νικομήδεια το 1973, η περσινή χρονιά δεν ήταν καλή. Οι πωλήσεις της σε αξία μειώθηκαν, παρά τη σημαντική αύξηση του όγκου, εμφάνισε ζημιές από κέρδη το 2022 ενώ πλήρωσε ακριβά την αύξηση των επιτοκίων.

Σύμφωνα με τον ισολογισμό που δημοσίευσε πριν από λίγα εικοσιτετράωρα, οι καθαρές πωλήσεις, παρά την αύξηση 3% του όγκου πωλήσεων στους 106,9 χιλιάδες τόνους, μειώθηκαν 24,3% στα 74,185 εκατ. ευρώ, λόγω της μείωσης κατά 26,55% της μέσης τιμής πώλησης από τα 944,69 ευρώ/τόνο σε 693,85 ευρώ /τόνο.

Η βιομηχανία εμφάνισε ζημίες προ φόρων 1,8 εκατ. ευρώ, από κέρδη 16,15 εκατ. ευρώ το 2022, οι καθαρές ζημιές διαμορφώθηκαν στα 1,6 εκατ. ευρώ από κέρδη 11,699 εκατ. ευρώ, ενώ τα κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων υποχώρησαν στα 4,442 εκατ. ευρώ από 21,767 εκατ. ευρώ.

Την ίδια περίοδο το ποσοστό του μικτού κέρδους ως ποσοστό επί των πωλήσεων συρρικνώθηκε στο μισό σε 14% από 28%, λόγω της σημαντικής μείωσης των τιμών πώλησης των προϊόντων αλλά και των εμπορευμάτων εξαιτίας της μεγάλης μείωσης στη ζήτηση που παρατηρήθηκε τους πρώτους εννέα μήνες του 2023 όταν το κόστος ενέργειας παρέμεινε στα ίδια επίπεδα (-1%) και των α’ υλών μειώθηκε κατά 16%.

Το 2023 σημαδεύτηκε, όπως αναφέρει η διοίκηση της χαρτοβιομηχανίας, και από μια σημαντική και απότομη μείωση στη ζήτηση προϊόντων στην Ελλάδα και το εξωτερικό, η οποία οδήγησε σε υπερπροσφορά προϊόντων συσκευασίας με αποτέλεσμα την υποχώρηση των τιμών. Σύμφωνα με την εταιρεία, η αγορά χάρτινης συσκευασίας ακολουθεί τους γενικούς δείκτες κατανάλωσης, οι οποίοι έδειξαν έντονες πτωτικές τάσεις μετά την λήξη της πανδημίας.

Η λήξη της πανδημίας βρήκε τους πελάτες της χαρτοποιίας με σημαντικά αποθέματα στις αποθήκες τους, τα οποία είχαν προμηθευτεί για να αντιμετωπίσουν τη μέχρι τότε υψηλότατη ζήτηση. Επιπρόσθετα με την λήξη των περιοριστικών μέτρων και την αναμενόμενη σταδιακή επιστροφή σε προηγούμενα επίπεδα κατανάλωσης, σημειώθηκαν μετά από δεκαετίες έντονα πληθωριστικά φαινόμενα, που περιόρισαν το διαθέσιμο εισόδημα του καταναλωτικού κοινού.

Οι ως άνω παράγοντες οδήγησαν σε απότομη μείωση της κατανάλωσης διεθνώς εντός του 2022, αλλά ιδίως τους πρώτους εννέα μήνες του 2023, με σημεία σταθεροποίησης προς τα τέλη της περασμένης χρονιάς.

Πάντως η διοίκηση της ΜΕΛ εκτιμά ότι η κατάσταση αυτή θα αποκλιμακωθεί εντός του έτους με αύξηση της ζήτησης στις διεθνείς αγορές που αναμένεται να συμπαρασύρει σε κάποιο βαθμό και την εγχώρια με αποτέλεσμα την αύξηση των τιμών και την άμεση επίπτωση στην κερδοφορία.

Σε ό,τι αφορά το κόστος χρήματος, η ΜΕΛ, παρ’ ότι μείωσε τον δανεισμό της κατά 4,12 εκατ. ευρώ στα 46,9 εκατ. ευρώ, επιβαρύνθηκε με τόκους και λοιπά χρηματοοικονομικά έξοδα ύψους 2,968 εκατ. ευρώ έναντι 2,389 εκατ. ευρώ το 2022.

Αναφορικά με τις επενδύσεις που έχουν δρομολογηθεί αναμένεται να ολοκληρωθούν μέχρι το 2025 και θα καλυφθούν με αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου και με μακροπρόθεσμο δανεισμό. Σημειώνεται πως στο πλαίσιο του Αναπτυξιακού Νόμου του 2016 έχουν υπαχθεί στο παρελθόν επενδυτικά έργα ύψους 11 εκατ. ευρώ το ποσοστό ολοκλήρωσης των οποίων ανέρχεται στο 41%.

Εντός του πρώτου εξαμήνου θα υλοποιηθούν επενδύσεις 3,6 εκατ. ευρώ, που θα αυξήσουν την δυναμικότητα του εργοστασίου ενώ εντός του έτους αναμένεται να ολοκληρωθεί η επένδυση σε ΣΗΘΥΑ για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας με καύση φυσικού αερίου.

Η επένδυση αυτή, όπως σημειώνει η διοίκησή της, αναμένεται να συμβάλει σημαντικά στην αύξηση των εσόδων της εταιρείας αλλά και την εξοικονόμηση του ενεργειακού κόστους. Παράλληλα η εταιρεία δρομολογεί την πώληση ακινήτων αξίας άνω των 4,9 εκατ. ευρώ.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v