Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

ΕΛΛΑΚΤΩΡ: Ο μετασχηματισμός και οι υπεραξίες για τους μετόχους

Η πολυκύμαντη ιστορία της Ελλάκτωρ από την εποχή του δεύτερου proxy war έως το 2024, που αποδίδει επενδυτικά τόσο στη Reggeborgh Invest όσο και στους υπόλοιπους μετόχους, μεταξύ των οποίων και η Motor Oil.

ΕΛΛΑΚΤΩΡ: Ο μετασχηματισμός και οι υπεραξίες για τους μετόχους

Τον μετασχηματισμό του ολοκληρώνει ο όμιλος Ελλάκτωρ -τρεισήμισι χρόνια περίπου μετά την είσοδο του βασικού του μετόχου Reggeborgh Invest-, φθάνοντας μετά από ένα proxy war, κεφαλαιακές ενέσεις, μια προαιρετική δημόσια πρόταση αλλά και μπαράζ αποεπένδυσης από τους βασικούς κλάδους δραστηριότητας να έχει μετατραπεί σ’ έναν κερδοφόρο οργανισμό με ταμειακά διαθέσιμα της τάξης των 700 εκατ. ευρώ. 

Το παραπάνω ποσό, δε, ενδέχεται να ενισχυθεί περαιτέρω μέσα στο 2024, εφόσον τελεσφορήσει η πώληση της θυγατρικής Ηλέκτωρ στη Motor Oil, ενώ συνάμα ο όμιλος θα εισπράττει έσοδα από τον τομέα των Παραχωρήσεων, ο οποίος αποδεικνύεται προς το παρόν ο μοναδικός βραχίονας δραστηριότητας, εξαιρώντας τη REDS και τη δραστηριότητα στο development ακινήτων. 

Στο πλαίσιο αυτό αποφασίστηκε και η πρώτη χρηματική διανομή μετά από 13 χρόνια, η οποία αφορά σε επιστροφή κεφαλαίου αθροιστικού ύψους 174 εκατ. ευρώ (0,50 λεπτά ανά μετοχή), με τη μερίδα του λέοντος ασφαλώς να εισπράττει η Reggeborgh Invest ως βασικός μέτοχος με ποσοστό 45,17% στο μετοχικό κεφάλαιο του ομίλου, ήτοι κάτι περισσότερο από 78,6 εκατ. ευρώ. Ακολουθούν βεβαίως η Motor Oil με ποσοστό 29,9%, το fund ATLAS NV με 9,8% και το ευρύτερο επενδυτικό κοινό με ποσοστό 15,17%. 

Αξίζει να σημειωθεί πως η συνολική επένδυση της Reggeborgh Invest -το επενδυτικό όχημα της οικογένειας Χόλτερμαν- στον όμιλο Ελλάκτωρ υπολογίζεται πως κινήθηκε κοντά στα 210 εκατ. ευρώ, και στην παρούσα «φωτογραφική στιγμή» αποδεικνύεται πως έχει υπεραποδώσει. 

Ειδικότερα, ο όμιλος είχε επενδύσει 40-45 εκατ. ευρώ για την απόκτηση των αρχικών ποσοστών του στην εισηγμένη, 24,4 εκατ. ευρώ, για την εξαγορά μετοχών του Λεωνίδα Μπόμπολα, που αντιστοιχούσαν στο 9,5% της εταιρείας, όπως επίσης και 50 εκατ. ευρώ που αφορούσαν στην εξάσκηση των δικαιωμάτων στο πλαίσιο της αύξησης του μετοχικού κεφαλαίου, ύψους 120,5 εκατ. ευρώ, το 2021, για τη στήριξη της θυγατρικής Άκτωρ. Επιπλέον το 2022 δαπάνησε περίπου 95 εκατ. ευρώ στο πλαίσιο της δημόσιας πρότασης που υπέβαλε για την απόκτηση επιπλέον ποσοστού του ομίλου Ελλάκτωρ. 

Σημειώνεται πως τα τελευταία χρόνια, η Ελλάκτωρ προχώρησε σε δραστική μείωση δανεισμού, κατ’ αρχάς με την αποπληρωμή του «ακριβού» ομολόγου λήξης 2024, αλλά και μέσω της αποεπένδυσης από τον κατασκευαστικό βραχίονα της Άκτωρ (σ.σ. καθώς στη συμφωνία εξαγοράς από την Iντρακάτ προβλέπεται η σταδιακή αποπληρωμή των δανείων του τομέα), και διατηρεί δανεισμό που σχετίζεται πλέον μόνο με τις συμβάσεις Παραχώρησης, στις οποίες συμμετέχει ή ελέγχει.

Στο ίδιο διάστημα, ο όμιλος προχώρησε αρχικώς στην πώληση του 75% της Άνεμος προς τη Motor Oil, το 2022, ενώ η τελευταία πράξη πώλησης και του υπολοίπου 25% της εταιρείας ενέργειας ολοκληρώθηκε στο α’ τρίμηνο του 2024. Προηγουμένως είχε πωληθεί η Ακτωρ στην Iντρακάτ έναντι 111 εκατ. ευρώ (με την υποχρέωση αποπληρωμής δανείων 114 εκατ.ευρώ) αλλά και η πώληση του Smart Park (ιδιοκτησίας της Reds, η οποία ωστόσο ελέγχεται απoλύτως άμεσα και έμμεσα από τη Reggeborgh Invest) στην Trade Estates του ομίλου Φουρλή. 

Μαζί δε με την αποζημίωση 42,5 εκατ. ευρώ προς την ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις για το «ναυάγιο» της σύμβασης παραχώρησης της υποθαλάσσιας αρτηρίας Θεσσαλονίκης χτίστηκε το ταμείο το ομίλου. 

To asset των Παραχωρήσεων

Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, ο βασικός μέτοχος και η διοίκηση του ομίλου έχουν διερευνήσει το ενδεχόμενο αποεπένδυσης από τον τομέα των Παραχωρήσεων, ωστόσο οι απαιτήσεις/αποτιμήσεις του τομέα δεν βρήκαν στην παρούσα φάση ενδιαφερόμενους. 

Από την άλλη πλευρά, ο όμιλος συνεχίζει να αναμένει ισχυρά έσοδα σε βάθος ετών και στη διάρκεια ζωής των υφιστάμενων συμβάσεων Παραχώρησης (η διοίκηση εκτιμά το έσοδο αυτό σε 1 δισ. ευρώ), ενώ έχει δηλώσει πως θα διεκδικήσει και νέους διαγωνισμούς Παραχώρησης (έχουν απομείνει ελάχιστες δημοπρατήσεις) αλλά και έργα ΣΔΙΤ. 

Ο όμιλος, μέσω της θυγατρικής ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, συμμετέχει σε 5 από τις μεγαλύτερες συμβάσεις παραχώρησης (Αττική Οδός, Ολυμπία Οδός, Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου, Γέφυρα Ρίο - Αντίρριο, Μορέας και Μαρίνα Αλίμου, στην τελευταία με 100%). 

Υπενθυμίζεται ότι το 2023 τα έσοδα του κλάδου των Παραχωρήσεων ανήλθαν σε 283 εκατ. ευρώ έναντι 269 εκατ. ευρώ το 2022, παρουσιάζοντας αύξηση 5,2%. Το EBITDA του κλάδου των Παραχωρήσεων κατά τη χρήση 2023 ήταν 180,2 εκατ. ευρώ έναντι 151,5 εκατ. ευρώ πέρυσι, σημειώνοντας αύξηση 18,9%. Το περιθώριο EBITDA διαμορφώθηκε σε 64% το 2023 έναντι 56% πέρυσι.

Σημειώνεται ότι το EBITDA της χρήσης 2022 είχε επιβαρυνθεί με ποσό ύψους 9 εκατ. ευρώ λόγω των επιπτώσεων της κακοκαιρίας «Ελπίς». Χωρίς την αρνητική αυτή επίδραση το συγκρίσιμο EBITDA του κλάδου ανέρχεται σε 160,5 εκατ. ευρώ.

Εντός του 2023, η ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ υπέγραψε συμβάσεις ΣΔΙΤ διάρκειας 30 ετών για τα εξής έργα: 

  • Μελέτη, Κατασκευή, Χρηματοδότηση, Λειτουργία και Συντήρηση του Οδικού Άξονα ΝΔ Πελοποννήσου, τμήμα Καλαμάτα-Ριζόμυλος-Πύλος-Μεθώνη, με το σχήμα ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ (60%) - ΙΝΤΡΑΚΑΤ (40%), και
  • Μελέτη, Κατασκευή, Χρηματοδότηση, Λειτουργία και Συντήρηση του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης, τμήμα Χερσόνησος-Νεάπολη, με το σχήμα ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ (55%) - ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ (20%) - ΙΝΤΡΑΚΑΤ (25%).

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v