Το περασμένο Σάββατο, στο 1ο χλμ. Εθνικής Οδού Λευκίμμης Κέρκυρας, ο Γιάννης Μασούτης, ο ιδιοκτήτης της φερώνυμης αλυσίδας, έκοψε την κορδέλα στο ανακαινισμένο υπερ-μάρκετ που διατηρεί στο νησί.
Πρόκειται για ένα από τα συνολικά 18 καταστήματα που διαθέτει στην Κέρκυρα -σ.σ. τα απέκτησε το 2022 σε συνέχεια της συμφωνίας με την ΣΥΝ.ΚΑ.-, τα οποία προσθέτουν στον τζίρο της περί τα 50 εκατ. ευρώ ετησίως. Δηλαδή αντιπροσωπεύουν το 4% των συνολικών της πωλήσεων. Αποτύπωμα που ο στόχος είναι να διευρυνθεί. Στο πλαίσιο αυτό έχει δρομολογηθεί η ανέγερση ενός cash & carry που θα λειτουργήσει την επόμενη χρονιά.
Πρόκειται για ένα επενδυτικό πλάνο που έχει ως στόχο όχι μόνο τους 100.000 μόνιμους κατοίκους της Κέρκυρας αλλά τους πάνω από 2 εκατ. τουρίστες που επισκέπτονται το νησί ετησίως.
Η Κέρκυρα όμως δεν είναι το μοναδικό νησί στο οποίο ο Γιάννης Μασούτης και η διοικητική ομάδα της αλυσίδας διακρίνουν ότι θα έχει ανάπτυξη. Το επόμενο επενδυτικό βήμα πρόκειται να γίνει στη Λευκάδα, όπου απέκτησε έναντι 1,7 εκατ. ευρώ δύο οικόπεδα στα οποία θα ανεγείρει το πρώτο του κατάστημα.
Την ίδια στιγμή, όπως αναφέρουν στο Euro2day.gr, στελέχη της αλυσίδας «σκανάρουν» τις ευκαιρίες που υπάρχουν για την περαιτέρω γεωγραφική κάλυψη της χώρας με έμφαση σε περιοχές που δεν έχει παρουσία, όπως είναι τα νησιά και η Πελοπόννησος, που εμφανίζουν υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης έναντι των μεγάλων πόλεων, λόγω κυρίως του τουρισμού.
Πρόκειται για μια αγορά, η τουριστική, την οποία μέχρι και πριν λίγα χρόνια κανείς από τους μεγάλους δεν κοίταζε ιδιαίτερα. Όχι πλέον. Το ενδιαφέρον της αλυσίδα Μασούτη για περιοχές κυρίως τουριστικές είναι άρρηκτα συνδεδεμένο με την αύξηση του αριθμού των τουριστών, οι οποίοι ξοδεύουν όχι μόνο στα καταλύματα και τα εστιατόρια αλλά και στο σούπερ μάρκετ. Πέρυσι στην Ελλάδα η μέση κατά κεφαλήν δαπάνη (ΜΚΔ) ανήλθε στα 605,8 ευρώ και η μέση δαπάνη ανά διανυκτέρευση (ΜΔΔ) στα 87 ευρώ.
Σε παγκόσμιο επίπεδο, ο Παγκόσμιος Οργανισμός Τουρισμού (UNWTO) υπολογίζει ότι το 30% των συνολικών τουριστικών δαπανών κατευθύνεται στο λιανεμπόριο. Η AlliedMarket Research εκτιμά ότι οι τουριστικές δαπάνες στο λιανεμπόριο (σ.σ. σε αυτό περιλαμβάνονται και αγορές ρούχων, αρωμάτων, κοσμημάτων και τροφίμων) από 171,3 δισ. δολάρια που ήταν το 2019 αναμένεται να ξεπεράσουν τα 327,8 δισ. δολάρια έως το 2027, καταγράφοντας ετήσια αύξηση 9,4%. Μάλιστα σε κάποιες τουριστικές περιοχές, όπως στη Βαλένθια (PATECO), πάνω από το 15% των τουριστικών εσόδων κατευθύνονται στα σούπερ μάρκετ.
Το γεγονός ότι το λιανεμπόριο, μεταξύ αυτών και των τροφίμων, βγαίνει κερδισμένο από την αύξηση του τουριστικού ρεύματος συνδέεται και με την ανάπτυξη των βραχυχρόνιων μισθώσεων, δηλαδή του Airbnb.
Για την αλυσίδα Μασούτης, ο στόχος είναι το μερίδιό της στις γεωγραφικές περιοχές όπου αναπτύσσεται να φθάσει στο 10%, που είναι και το μερίδιο που έχει σε πανελλαδικό επίπεδο. Βέβαια η επέκταση δεν είναι εύκολη, παραδέχονται στελέχη της, αφενός, γιατί δεν υπάρχουν αλυσίδες με σημαντική παρουσία να πωληθούν -αυτό συμβαίνει κυρίως σε Πελοπόννησο- και αφετέρου, το κόστος των ενοικίων έχει αυξηθεί σημαντικά.
Όπως αναφέρουν στελέχη της αλυσίδας στο Euro2day.gr, οι βλέψεις για την επέκτασή της στην Πελοπόννησο παραμένουν. Ωστόσο απομακρύνονται οι πιθανότητες αυτή να γίνει μέσω εξαγοράς τοπικού παίκτη και αυτό διότι βασικοί λιανέμποροι της περιοχής δεν είναι διατεθειμένοι να πουλήσουν τις επιχειρήσεις τους.
Σχέδια υπάρχουν και για την ενίσχυση της παρουσίας της αλυσίδας στην Αθήνα, όπου το μερίδιο είναι χαμηλό μονοψήφιο. Στο πλαίσιο αυτό, η αλυσίδα εκτός από το Grand Μασούτης στις Τρεις Γέφυρες πρόκειται να εγκαινιάσει νέο κατάστημα στη Νέα Σμύρνη. Παράλληλα η αλυσίδα έχει προγραμματίσει την ανακαίνιση 15 καταστημάτων, από τα οποία 12 στην περιφέρεια και τρία στην Αθήνα ενώ μέχρι σήμερα από τις αρχές του χρόνου έχουν ανακαινιστεί πέντε καταστήματα: ένα στη Σαντορίνη, δύο στην Κέρκυρα, ένα στη Μήλο και ένα στα Τρίκαλα.
Την ίδια στιγμή, ανοικτό αφήνει η αλυσίδα Μασούτης το ενδεχόμενο επέκτασής της και με το σύστημα του franchise, με πιλοτικό άνοιγμα 19 καταστημάτων το επόμενο χρονικό διάστημα από τη Βόρεια Ελλάδα μέσω των Express Market, το συνεργαζόμενο δίκτυο που ήδη διαθέτει. Παράλληλα εξετάζει το ενδεχόμενο να νοικιάσει χώρους εντός των Grand Μασούτης σε γνωστά brands ένδυσης και υπόδησης όπως είναι οι: Pepco, Intersport και Sinsay.
Σε ό,τι αφορά την πορεία των οικονομικών του μεγεθών την απελθούσα χρήση, οι πωλήσεις της Μασούτης αυξήθηκαν 16% και ο τζίρος του ξεπέρασε το 1 δισ. ευρώ, χωρίς σε αυτόν να προσμετρούνται οι πωλήσεις του ΣΥΝΚΑ, που είναι περί τα 170 εκατ. ευρώ. Το πρώτο τρίμηνο της φετινής χρονιάς ο τζίρος του ενισχύθηκε κατά 7,5%, το μερίδιο αγοράς αγγίζει το 10%, ενώ για το σύνολο της χρήσης η διοίκηση της αλυσίδας αναμένει οριακή αύξηση των πωλήσεων.