Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Πώς επηρεάζει τον ΟΛΠ η κρίση στη Μέση Ανατολή

Ο όγκος των φορτίων έχει επηρεαστεί αρνητικά, όχι όμως και τα έσοδα καθώς οι πλέον αποδοτικές δραστηριότητες διευρύνονται. Νέα διψήφια αύξηση των εσόδων στην κρουαζιέρα. Οι επενδύσεις.

Πώς επηρεάζει τον ΟΛΠ η κρίση στη Μέση Ανατολή

Μετά το τρίτο συνεχόμενο ιστορικό ρεκόρ οικονομικών επιδόσεων που σημείωσε πέρυσι, ο ΟΛΠ καλείται να αντιμετωπίσει τις επιπτώσεις από την κρίση στη Μέση Ανατολή, με τη διοίκηση ωστόσο της εισηγμένης να θέτει και άλλες παραμέτρους προκειμένου οι αναλυτές να αποκτήσουν μια καλύτερη εικόνα για τις προβλεπόμενες φετινές οικονομικές επιδόσεις.

Ειδικότερα, επισημαίνεται ότι μπορεί η κίνηση των εμπορευματοκιβωτίων στο λιμάνι του Πειραιά να έχει επηρεαστεί αρνητικά κατά το πρώτο φετινό τρίμηνο λόγω των εξελίξεων στη Μέση Ανατολή, πλην όμως η υποχώρηση του όγκου προέρχεται από το κομμάτι των μεταφορτώσεων, που έχει μειωμένο περιθώριο κέρδους σε σύγκριση με αυτό των εισαγωγών-εξαγωγών, το οποίο είναι περισσότερο αποδοτικό και συνεχίζεται σχεδόν απρόσκοπτα (με περιορισμένες χρονικές καθυστερήσεις).

Η διοίκηση άλλωστε αναφέρει πως και πέρυσι είχε παρατηρηθεί μείωση των μεταφερόντων όγκων, με το σκέλος ωστόσο των εσόδων να καταγράφει άνοδο! Ενδεικτικά, στον προβλήτα 1, ο όγκος των φορτίων είχε μειωθεί συνολικά κατά 20,7%, πλην όμως τα έσοδα αυξήθηκαν από τα 40 στα 45,4 εκατ. ευρώ. Αυτό έγινε επειδή είχαμε, παράλληλα, αύξηση του όγκου κατά 14,7% από τις εισαγωγές-εξαγωγές και πτώση κατά 31,4% από το κομμάτι των μεταφορτώσεων.

Έτσι, κατά το πρώτο φετινό τρίμηνο, ο όγκος των μεταφερόμενων εμπορευματοκιβωτίων υποχώρησε και στους προβλήτες 2 και 3 κατά 11%, με τη διοίκηση να καλεί τους αναλυτές να περιμένουν μέχρι την ανακοίνωση των τριμηνιαίων αποτελεσμάτων, προκειμένου να τους δοθεί μια καθαρότερη εικόνα για το πώς όλα αυτά θα επηρεάσουν τα οικονομικά αποτελέσματα.

Από την άλλη πλευρά, επικρατεί η αισιοδοξία ότι τα έσοδα από την κρουαζιέρα θα σημειώσουν και φέτος διψήφιο ποσοστό ανόδου, καθώς οι προκρατήσεις των κρουαζιερόπλοιων είναι κατά 20% υψηλότερες από πέρυσι.

Επίσης, χωρίς ιδιαίτερες μεταβολές εκτιμάται πως θα εξελιχθεί η πορεία στα έσοδα από το κομμάτι της ακτοπλοΐας (ferry terminal), με την τουριστική κίνηση να προβλέπεται μεγαλύτερη φέτος. Τέλος, στο κομμάτι της μεταφοράς αυτοκινήτων (car terminal) μέσα στο 2024 αναμένεται να ξεκινήσει να λειτουργεί η επέκταση του capacity, που θα επιτρέψει τη στάθμευση επιπλέον 5.400 οχημάτων.

Το επενδυτικό πρόγραμμα

Από το συμφωνημένο επενδυτικό πρόγραμμα των 300 εκατ. ευρώ, το μισό περίπου (155 εκατ.) έχει ήδη υλοποιηθεί και το υπόλοιπο προβλέπεται να ολοκληρωθεί την επόμενη τριετία. Ενδεικτική είναι η επικείμενη δημιουργία δύο νέων θέσεων για υποδοχή μεγάλων κρουαζιερόπλοιων, μια επένδυση της τάξεως των 102 εκατ. ευρώ, που χρηματοδοτείται κατά 95% από κοινοτικά κονδύλια.

Επενδύσεις επίσης δρομολογούνται μεταξύ άλλων στη ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη (δραστηριότητα που έχει εμφανίσει άνοδο κατά τα τελευταία χρόνια σε σύγκριση με το παρελθόν) και στο car terminal (20 εκατ. ευρώ για δυνατότητα στάθμευσης επιπλέον 5.400 οχημάτων, προκειμένου αυτή να αυξηθεί στα 11.800).

Η ουσία είναι ότι μετά και από αυτές τις επενδύσεις, ο OΛΠ θα διευρύνει περαιτέρω την παραγωγική του δυναμικότητα και έτσι δεν θα τεθεί θέμα δυνατότητας εξυπηρέτησης ενδεχόμενης αυξημένης ζήτησης. Για παράδειγμα, στο μέτωπο των εμπορευματοκιβωτίων υπάρχει ήδη σημαντικό διαθέσιμο capacity ακόμη και αν η ζήτηση ξεπεράσει τα προπανδημικά επίπεδα. Στην ακτοπλοΐα η κίνηση δεν έχει επιστρέψει στα επίπεδα του 2019, ενώ σε κρουαζιέρα και σε car terminal τρέχουν ήδη επενδυτικά προγράμματα.

Τέλος, θέση της διοίκησης είναι πως κατά τα τελευταία χρόνια ο OΛΠ δεν έχει χάσει πελάτες και πως διατηρεί τόσο μεγάλο ύψος διαθεσίμων στον ισολογισμό του εξαιτίας των σχεδιαζόμενων επενδύσεων και των γενικότερων γεωπολιτικών συνθηκών.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v