Πόσο επηρεάζουν τον OΛΠ οι επιθέσεις των Χούτι

Οι εταιρείες μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων προτιμούν τον περίπλου Αφρικής από την Ερυθρά Θάλασσα, αλλά δεν έχουν τροποποιήσει -ακόμη- τα δίκτυα μεταφόρτωσης. Το βασικό σενάριο για τη μείωση εσόδων ΣΕΜΠΟ.

Πόσο επηρεάζουν τον OΛΠ οι επιθέσεις των Χούτι

Η διάρκεια των ένοπλων επιθέσεων των ανταρτών Χούτι σε πλοία, τα οποία διαπλέουν την Ερυθρά Θάλασσα, θα καθορίσει, σε μεγάλο βαθμό, σύμφωνα με τη διοίκηση του ΟΛΠ, την επίπτωση στους όγκους φορτίου μεταφόρτωσης και τα οικονομικά μεγέθη, κατά τη διάρκεια της φετινής χρονιάς και ενδεχομένως των επόμενων. 

Προς το παρόν, τα προβλήματα διέλευσης πλοίων, μέσω Ερυθράς Θάλασσας, έχουν οδηγήσει αρκετές εταιρείες μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων σε αναδιάταξη δρομολογίων. Επιλέγουν τη πιο χρονοβόρο, αλλά ασφαλέστερη λύση, του περίπλου της Αφρικής, εξέλιξη που αποτελεί εν δυνάμει κίνδυνο για το λιμάνι του Πειραιά καθώς πλήττει το γεωγραφικό του πλεονέκτημα (σ.σ. πρώτο ηπειρωτικό λιμάνι της Ε.Ε. μετά το Σουέζ). 

Η αναδιάταξη δρομολογίων δεν έχει ακόμη οδηγήσει σε τροποποίηση του δικτύου μεταφόρτωσης και διανομής. Μια τέτοια εξέλιξη, σύμφωνα με όσα αναφέρει η διοίκηση του ΟΛΠ, στις οικονομικές καταστάσεις χρήσης 2023, «δεν μπορεί να γίνει σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα». Επιπρόσθετα ενέχει οικονομικό κόστος, καθώς οι περισσότερες εταιρείες, κατόπιν συμφωνιών με τα τερματικά λιμάνια, που ήδη χρησιμοποιούν, απολαμβάνουν καλύτερη τιμολογιακή πολιτική, βάσει όγκων μεταφόρτωσης. 

Έτσι. τυχόν μεταφορά δραστηριοτήτων δεν θα εξασφαλίσει άμεσα αντίστοιχες οικονομικές εκπτώσεις στις εταιρείες μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Ταυτόχρονα, η συγκέντρωση ζήτησης σε λιμάνια της Δυτικής Μεσογείου είναι πιθανόν να οδηγήσει σε καθυστερήσεις, λόγω της απότομης αύξησης πλοίων και φορτίων. 

Η επίπτωση στα οικονομικά μεγέθη του OΛΠ και στους όγκους εξυπηρέτησης, μέσω του τερματικού του Προβλήτα, θα εξαρτηθεί από τη διάρκεια της αστάθειας στην Ερυθρά Θάλασσα και από τον βαθμό της αναδιάταξης δικτύων.  Το βασικό σενάριο της διοίκησης του ΟΛΠ προβλέπει εξομάλυνση των διελεύσεων στην Ερυθρά Θάλασσα εντός του Β΄ εξαμήνου, εξέλιξη που θα μειώσει τα έσοδα του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων κατά 21,6% την τρέχουσα χρήση, με επάνοδο σε θετικό ρυθμό ανάπτυξης από το 2025. 

Οι άμυνες

Η διοίκηση του Οργανισμού εκτιμά ότι αναμενόμενη αύξηση εγχώριου φορτίου θα απορροφήσει, σε μεγάλο βαθμό, την τυχόν οικονομική απώλεια από την πιθανή μείωση φορτίου μεταφόρτωσης. 

Επιπρόσθετα, ο OΛΠ βρίσκεται σε συζητήσεις με τον κύριο πελάτη του, προκειμένου να έχει άμεση και ακριβή ενημέρωση για τυχόν αποφάσεις με αρνητικό αντίκτυπο στο διακινούμενο φορτίο και τα οικονομικά του μεγέθη. Τέλος, ο ΟΛΠ έχει εκπονήσει σενάρια συγκράτησης του κόστους για την αντιστάθμιση του κινδύνου

Σημειώνεται ότι πέρσι ο τερματικός σταθμός εμπορευματοκιβωτίων παρουσίασε μείωση διακίνησης. Συγκεκριμένα, η συνολική διακίνηση του Προβλήτα Ι μειώθηκε κατά 20,7%, λόγω μείωσης των όγκων μεταφόρτωσης κατά 31,4% και αύξησης του εγχώριου φορτίου κατά 14,7%. Μέρος της απώλειας όγκου μεταφόρτωσης οφείλεται στη λήξη συνεργασίας, μεταξύ του τερματικού του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιά (ΣΕΠ ΑΕ) και του προβλήτα Ι του OΛΠ.

Έλεγχος απομείωσης σε ΣΕΜΠΟ 

Λόγω της ασταθούς κατάστασης με τη διέλευση εμπορικών πλοίων μέσω Ερυθράς Θάλασσας και διώρυγας Σουέζ, ο ΟΛΠ προχώρησε σε έλεγχο απομείωσης του τομέα δραστηριότητας Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων (ΣΕΜΠΟ). Το βασικό σενάριο της διοίκησης για την επίπτωση των επιθέσεων Χούτι στα φετινά έσοδα προβλέπει ομαλοποίηση της κατάστασης στην Ερυθρά Θάλασσα εντός του Β’ εξαμήνου με μείωση των εσόδων ΣΕΜΠΟ κατά 21,6% την τρέχουσα χρήση και επάνοδο τα επόμενα έτη σε θετικό πρόσημο.  

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v