Την έναρξη κατασκευής του πρώτου νέου πλοίου 100 μέτρων μετά από 17 χρόνια για λογαριασμό της Attica Group έχει δρομολογήσει o όμιλος ΟΝΕΧ Shipyards & Technologies, εξέλιξη που συμβάλλει καθοριστικά στην αναγέννηση της ναυπηγικής βιομηχανίας στην Ελλάδα.
«Η συμφωνία με την Attica εξελίσσεται πάρα πολύ καλά. Μέχρι το τέλος Μαΐου θα έχουμε υπογράψει την πρώτη σύμβαση που θα προβλέπει την κατασκευή, μετά από 17 χρόνια, του πρώτου νέου πλοίου για την Attica», τόνισε ο ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της Onex Shipyards Πάνος Ξενοκώστας, στο πλαίσιο ενημέρωσης για την πρόσφατη επιχειρηματική δράση του ομίλου και τα επερχόμενα σχέδιά του, λίγους μήνες μετά την υπογραφή της συμφωνίας χρηματοδότησης των Ναυπηγείων Ελευσίνας από τον Αμερικανικό Αναπτυξιακό Οργανισμό DFC.
Ο επικεφαλής της Onex επεσήμανε πως η εταιρεία βρίσκεται σε συζητήσεις και με άλλους παίκτες της αγοράς που ενδιαφέρονται για τη ναυπήγηση πλοίων.
Υπενθυμίζεται πως το πλαίσιο συνεργασίας των δύο ομίλων θα έχει διάρκεια 10 ετών και αφορά το επενδυτικό πρόγραμμα της Αttica Group, συνολικού ύψους 1 δισ. ευρώ, για τον εκσυγχρονισμό του στόλου της ακτοπλοϊκής και των θυγατρικών της στα Ναυπηγεία της Ελευσίνας και της Σύρου.
Την ίδια στιγμή, η Onex, όπως είπε ο Π. Ξενοκώστας, βρίσκεται σε επίσημες και προχωρημένες συζητήσεις με την Ένωση Ρυμουλκών για την κατασκευή ρυμουλκών 27 μέτρων. «Για να μπορέσουμε να κατασκευάσουμε πλοία 200 μέτρων και να είμαστε ανταγωνιστικοί, πρέπει να κάνουμε επιπλέον επενδύσεις με ρομποτικά μηχανήματα. Αυτό είναι ένα από τα ενδεχόμενα που εξετάζουμε αυτή τη στιγμή», είπε ο επικεφαλής της Onex.
Μέχρι στιγμής, η εταιρεία έχει επενδύσει πάνω από 45 εκατ. ευρώ στα Ναυπηγεία Ελευσίνας, χωρίς, όπως επισημαίνει ο ιδρυτής της, να έχουν ξεκινήσει οι μεταβιβάσεις, ενώ για τα επόμενα 5 χρόνια έχουν δρομολογηθεί επενδύσεις άνω των 250 εκατ. ευρώ σε Ελευσίνα και Σύρο.
«Είμαστε σε μια μεταβατική περίοδο, δεν έχουν ξεκινήσει οι μεταβιβάσεις βάσει του σχεδίου εξυγίανσης. Το σχέδιο εξυγίανσης είχε καθυστερήσει», είπε, υπογραμμίζοντας πως το Πολεμικό Ναυτικό από την 1η Ιανουαρίου έχει αποχωρήσει από τη συμφωνία του 2016. «Αναλάβαμε και αυτά τα χρέη ενώ δεν ήταν δική μας υποχρέωση. Μιλάμε για επενδύσεις πάρα πολλών εκατομμυρίων ευρώ σε ένα ναυπηγείο του οποίου την ιδιοκτησία εγώ δεν έχω ακόμη. Είναι προσωπική μου επιλογή και αποδεικνύει πόσο πολύ μπορεί να πιστεύει ένας όμιλος στη δουλειά του, προκειμένου να βάζει δεύτερη φορά χρήματα σε μια επιχείρηση την ιδιοκτησία της οποίας δεν έχει», προσέθεσε.
Σε ό,τι αφορά την κάλυψη των οικονομικών υποχρεώσεων των εργαζόμενων των Ναυπηγείων Ελευσίνας, ο ιδρυτής της Onex τόνισε πως πριν από δύο εβδομάδες ξεκίνησε με βάση τους όρους του σχεδίου εξυγίανσης η αποπληρωμή των συνταξιούχων εργαζόμενων και από τον επόμενο μήνα θα ξεκινήσει η αποπληρωμή και των υπόλοιπων εργαζομένων.
Όπως ανέφερε ο επικεφαλής της Onex, στα Ναυπηγεία της Ελευσίνας έχουν ήδη μπει για επισκευή 75 πλοία και σήμερα αναμένεται να μπει το 76ο. «Η δεξαμενή “Ανδρεάδης” λειτουργεί από τον Ιούλιο. Το διάστημα από τις 17 έως τις 20 Μαΐου αναμένεται να λειτουργήσει και η νέα δεξαμενή, η “Νιάρχος” και γίνει και ο πρώτος δεξαμενισμός. Αυτή η δεξαμενή αλλάζει τελείως τη θέση της Ελλάδας στον χάρτη της ναυπηγοεπισκευαστικής βιομηχανίας της περιοχής», τόνισε ο Π. Ξενοκώστας.
Ως προς την εμπορική δραστηριότητα των Ναυπηγείων Ελευσίνας ο επικεφαλής της Onex τόνισε πως και με τη λειτουργία της νέας δεξαμενής θα μπορούν να εξυπηρετούνται 110 - 120 πλοία στην Ελευσίνα και μαζί με τα 100 που εξυπηρετούνται στο Νεώριου της Σύρου, τα ναυπηγεία του ομίλου θα μπορούν να εξυπηρετούν τα 220 πλοία, ενώ με τις προσθήκες που έχουν δρομολογηθεί θα επιτευχθεί ο στόχος εξυπηρέτησης των 300 πλοίων.
Σε ό,τι αφορά το αμυντικό κομμάτι και την αναβάθμιση των φρεγατών ΜΕΚΟ, ο Π. Ξενοκώστας τόνισε ότι η Onex έχει δώσει μια πάρα πολύ ανταγωνιστική προσφορά. «Αναμένουμε, όπως και τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, κάποια στιγμή να μας καλέσει το Πολεμικό Ναυτικό. Είναι δεδομένο ότι εμείς και τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά έχουμε την επάρκεια να το κάνουμε. Εμείς θα είμαστε πολύ χαρούμενοι ακόμη κι αν δεν το πάρουμε εμείς να πάρουν το πρόγραμμα τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά γιατί να ξεκαθαρίσω ότι δεν ανταγωνιζόμαστε τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά. Η σχέση μας είναι άριστη και συμπληρωματική και τίποτα και κανένας όσο κι αν το ήθελε μπορεί να τη διαταράξει».
Με πιο βραδείς ρυθμούς προχωρά το ενεργειακό κομμάτι, με την κατασκευή πλωτών ανεμογεννητριών. «Η Onex προετοιμάζει την υποδομή ώστε να μπούμε την κατάλληλη χρονική στιγμή στον τομέα αυτό με καθετοποιημένη παραγωγή», τόνισε ο Π. Ξενοκώστας, επισημαίνοντας πως στόχος της εταιρείας είναι τα ναυπηγεία Ελευσίνας μέσα στα επόμενα 5-7 χρόνια να έχουν «πράσινο» αποτύπωμα και μέσω φωτοβολταϊκών στις στέγες να παράγεται το μεγαλύτερο μέρος της ενέργειας που καταναλώνεται.