Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Η στρατηγική επέκτασης της Aegean και η εμπλοκή με τους κινητήρες

Πώς τοποθετήθηκε ο Ευτ. Βασιλάκης για τον σχεδιασμό της νέας χρονιάς και τις επιπτώσεις του πολέμου στο Ισραήλ. Τα νέα αεροπλάνα και οι αρρυθμίες με τους κινητήρες. Το guidance για το 2023.

Η στρατηγική επέκτασης της Aegean και η εμπλοκή με τους κινητήρες

Την ολική επαναφορά της Aegean σε τροχιά ανάπτυξης σηματοδοτεί το 2023, με τον πρόεδρο της αεροπορικής, Ευτύχιο Βασιλάκη, να τοποθετεί τον πήχη για τα EBITDA της τρέχουσας χρήσης στα 400-415 εκατ. ευρώ και τα κέρδη προ φόρων στα 200-215 εκατ. ευρώ.

«Το 2023 είναι μια χρονιά-ρεκόρ κατά την οποία η εταιρεία όχι μόνο ανάκαμψε από τις επιπτώσεις της πανδημίας του κορωνοϊού, αλλά ενίσχυσε τη συνολική της θέση στην αγορά, διευρύνοντας περαιτέρω το μερίδιό της», είπε χαρακτηριστικά στο πλαίσιο τηλεδιάσκεψης με τους αναλυτές για τα αποτελέσματα του γ’ τριμήνου και του 9μήνου του τρέχοντος έτους.

Ο επικεφαλής της εταιρείας τόνισε πως η ζήτηση παραμένει ισχυρή για το εγγύς μέλλον, παρά τη γεωπολιτική αστάθεια και το μακροοικονομικό περιβάλλον, με την ελληνική αγορά να καταγράφει υψηλότερη κίνηση αυτή την περίοδο έναντι της διεθνούς σε σχέση με το καλοκαίρι, όταν η κίνηση από το εξωτερικό υπερτερούσε έναντι της εγχώριας.

«Αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει κάποιος παράγοντας που να εγείρει ανησυχία και προβληματισμό σε ό,τι αφορά τη ζήτηση σε βραχυπρόθεσμο ορίζοντα», τόνισε χαρακτηριστικά, προσθέτοντας ότι τον χειμώνα η εταιρεία έχει ενισχύσει τα δρομολόγιά της στη Φρανκφούρτη. Σημειώνεται ότι στις 11 Νοεμβρίου η εταιρεία ξεκίνησε το νέο της δρομολόγιο με προορισμό το Ντουμπάι.

Σχετικά με το δ’ τρίμηνο του έτους, ο Ευτ. Βασιλάκης προέβλεψε μείωση 2% σε επίπεδο εσόδων, λόγω του ισχυρού ανταγωνισμού και της επέκτασης των προγραμμάτων και άλλων εταιρειών.

Σε ό,τι αφορά την επένδυση-μαμούθ της Aegean για την ανανέωση του στόλου της με την απόκτηση τουλάχιστον 46 νέων αεροσκαφών Airbus της οικογένειας neo (με option για 12 ακόμη), ο πρόεδρος της αεροπορικής τόνισε πως η εταιρεία θα εκμεταλλευτεί το δικαίωμα απόκτησης περισσότερων αεροσκαφών, ανεβάζοντας τον συνολικό αριθμό τους στα 49.

Βάσει χρονοδιαγράμματος, η εταιρεία θα παραλάβει μέσα στο 2024 έξι ακόμη αεροσκάφη, τρία από τα οποία θα της παραδοθούν πριν από την καλοκαιρινή σεζόν και θα εκτελούν πτήσεις στο peak της τουριστικής περιόδου, ενώ τα υπόλοιπα τρία θα παραδοθούν στην Aegean μέχρι το τέλος του επόμενου έτους. Σύμφωνα, μάλιστα, με τον επικεφαλής της εταιρείας 5 από τα Airbus 320neo που είχε παραγγείλει η Αegean θα μετατραπούν σε Airbus 321neo, τα οποία έχουν μεγαλύτερη χωρητικότητα.

Σχολιάζοντας ένα θέμα που απασχολεί το τελευταίο χρονικό διάστημα τον κλάδο των αερομεταφορών παγκοσμίως, την ανάγκη συχνότερης συντήρησης των κινητήρων της Pratt & Whitney (P&W), ο Ευτ. Βασιλάκης επεσήμανε πως στο πλαίσιο αυτό, η εταιρεία θα θέτει σταδιακά εκτός των δρομολογίων της για το 2024 δέκα αεροσκάφη, γεγονός που θα περιορίσει σε μικρό βαθμό τη χωρητικότητα που σχεδίαζε να προσφέρει η εταιρεία για το επόμενο έτος, χωρίς, ωστόσο, να αλλάζει τον πυρήνα του σχεδιασμού της.

Επεσήμανε, δε, πως ενώ ο αρχικός σχεδιασμός προέβλεπε ανάπτυξη της εταιρείας σε ποσοστό 6%-8% σε όρους χιλιομετρικών θέσεων για το 2024, η ανάγκη συχνότερης συντήρησης των κινητήρων ανατρέπει αυτή πρόβλεψη, τοποθετώντας την ανάπτυξη της εταιρείας για την επόμενη χρονιά στο 2%-4%. Σε κάθε περίπτωση, η στρατηγική της Aegean για το 2024 προβλέπει την ενίσχυση της παρουσίας της σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη με αύξηση συχνοτήτων σε υπάρχοντα δρομολόγια και προσθήκη νέων δρομολογίων.

Σε ό,τι αφορά το πλάνο που έχει καταρτιστεί, έτσι ώστε να καλυφθεί μέρος της χωρητικότητας που θα απωλέσει λόγω της συντήρησης των 10 αεροσκαφών και των καθυστερήσεων που ενδεχομένως να προκύψουν στην αλυσίδα, δεδομένου ότι εκατοντάδες αεροσκάφη παγκοσμίως θα «καθηλωθούν» ταυτόχρονα για επανέλεγχο των κινητήρων τους, αυτό προβλέπει τη μείωση των αεροσκαφών που θα εκτελούν πτήσεις charter από 6 σε 2 και την ταυτόχρονη «μεταφορά» των 4 αεροσκαφών στα τακτικά δρομολόγια.

Στην κατεύθυνση αυτή, η εταιρεία αναμένεται να επεκτείνει την παράδοση 5 αεροσκαφών Airbus CEO, ενώ η παραλαβή 6 συνολικά αεροσκαφών Airbus neo μέσα στο 2024 προβλέπεται επίσης να συμβάλει στην κάλυψη μέρους της χωρητικότητας. Την ίδια στιγμή, πάντως, η διοίκηση της εταιρείας βρίσκεται σε συζητήσεις με τους προμηθευτές για την αποζημίωση που θα λάβει η Aegean, όπως και οι υπόλοιπες εταιρείες του κλάδου που θα επηρεαστούν από τον «παροπλισμό» αεροσκαφών τους και ως εκ τούτου θα καταγράψουν αυξημένα κόστη και μικρότερη χωρητικότητα.

Ως προς τις επιπτώσεις του πολέμου που μαίνεται στο Ισραήλ, ο Ευτ. Βασιλάκης τόνισε πως η Aegean έχει σταματήσει να εκτελεί πτήσεις προς το Ισραήλ, ότι θα επαναφέρει τα δρομολόγια όταν ομαλοποιηθεί η κατάσταση και πως η σύγκρουση έχει επηρεάσει την κίνηση και σε Αίγυπτο, Λίβανο και Ιορδανία.

«Εχουμε προσαρμόσει τη χωρητικότητά μας σε αυτές τις περιοχές λόγω της ανασφάλειας που επικρατεί. Οι συγκεκριμένες αγορές αντιστοιχούν στο 5%-6% της χωρητικότητας της εταιρείας», επεσήμανε.

Ο επικεφαλής της Aegean αναφέρθηκε επίσης στην ανάπτυξη του πρώτου Κέντρου Προσομοιωτών Πτήσεων και Εκπαίδευσης Πληρωμάτων στην Ελλάδα που υλοποιεί η ελληνική αεροπορική σε συνεργασία με την καναδική CAE, μια από τις μεγαλύτερες εταιρείες υψηλής τεχνολογίας, επισημαίνοντας πως έχουν ήδη εγκατασταθεί οι τρεις πρώτοι προσομοιωτές και μέσα στον Ιανουάριο αναμένεται να ξεκινήσει το εκπαιδευτικό πρόγραμμα.

Αναφερόμενος στα warrants, ο Ευτ. Βασιλάκης τόνισε πως με την εξαγορά τους από το ελληνικό Δημόσιο κλείνει οριστικά ο κύκλος της πανδημίας, με την εταιρεία να έχει ανακάμψει πλέον σε όλα τα επίπεδα. Όπως επεσήμανε, η εταιρεία έχει συγκαλέσει για τις 14 Δεκεμβρίου έκτακτη γενική συνέλευση για τη λήψη απόφασης σχετικά με τα δικαιώματα κτήσης κοινών μετοχών, τονίζοντας ότι το διοικητικό συμβούλιο έχει λάβει επιστολές από μετόχους που εκπροσωπούν πάνω από το 60% του μετοχικού κεφαλαίου, σύμφωνα με τις οποίες προτίθενται να υπερψηφίσουν την πρότασή του για απόκτηση των warrants, άρα, η σχετική απόφαση θεωρείται εξασφαλισμένη (guaranteed).

Ο πρόεδρος της Aegean προανήγγειλε, μάλιστα, πως μετά την εξαγορά των warrants οι μέτοχοι της εταιρείας, μετά από 4 χρόνια χωρίς διανομή κερδών, θα λάβουν μέρισμα το 2024.

Υπενθυμίζεται ότι τον Δεκέμβριο του 2020 η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ενέκρινε την παροχή κρατικής ενίσχυσης ύψους 120 εκατ. ευρώ στην Aegean ως αποζημίωση μέρους των άμεσων συναρτώμενων με την πανδημία Covid-19 ζημιών του 2020.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v