Το οικοσύστημα και οι συνέργειες που χτίζει τώρα η ΔΕΗ

Η στρατηγική ανάπτυξης πίσω από την εξαγορά της Κωτσόβολος. Πώς αλληλοεπιδρούν μεγάλα utilities και λιανική δημιουργώντας one stop shops. Οι αμφίδρομες κινήσεις και οι εξαγορές εταιρειών παροχής υπηρεσιών από το retail.

Το οικοσύστημα και οι συνέργειες που χτίζει τώρα η ΔΕΗ

Η εξαγορά της Κωτσόβολος από τη ΔΕΗ αποτελεί εξέλιξη που εδραιώνει το μοντέλο του πολυσχιδούς οικοσυστήματος και των συνεργειών μεταξύ λιανικής και υπηρεσιών.

Η προσπάθεια της ΔEΗ να εισέλθει στη λιανική και να πλησιάσει τον τελικό καταναλωτή παρουσιάζοντας πλήρη γκάμα υπηρεσιών αλλά και συμπληρωματικών συσκευών και συστημάτων είχε ήδη ξεκινήσει με ένα μικρό ιδιόκτητο δίκτυο 15 καταστημάτων και δύο franchise σε Κηφισιά και Πετρούπολη, που ωστόσο λειτουργούσαν περισσότερο ως κέντρα ενημέρωσης και εξυπηρέτησης πελατών.

Με την εξαγορά της Κωτσόβολος ωστόσο αποκτά προβάδισμα έναντι του ανταγωνισμού και απευθείας παρουσία σε 92 καταστήματα πανελλαδικά και 3 στην Κύπρο με την αντίστοιχη πρόσβαση στους καταναλωτές.

Υπενθυμίζεται δε πως η Κωτσόβολος, πέραν των ηγετικών της μεριδίων στην αγορά ηλεκτρικών, έχει ήδη αναπτύξει το δικό της σύστημα παροχής υπηρεσιών (από μεταφορές και εγκαταστάσεις έως χρηματοδοτικά εργαλεία και ασφαλιστικές υπηρεσίες) το οποίο μάλιστα απέδιδε το 10% του τζίρου της κατά την τελευταία κλειόμενη χρήση της.

Πέραν του μεγέθους της, η ιστορική αλυσίδα ηλεκτρικών θα προσφέρει στη ΔEΗ την εξειδίκευσή της στην εξυπηρέτηση του τελικού καταναλωτή, καθώς η απόκτηση της απαιτούμενης τεχνογνωσίας και της επιχειρησιακής συγκρότησης αυτοδύναμα από τη ΔEΗ θα κόστιζε προφανώς αρκετά σε χρόνο και χρήμα.

Η συνέργεια μεταξύ μεγάλων utilities και λιανικής δεν είναι προφανώς πρωτόγνωρη, καθώς ήδη έχει ακολουθηθεί από τον κλάδο των τηλεπικοινωνιών, είτε ως εμπορική συμφωνία, είτε ως επιχειρηματική συνένωση, όπως για παράδειγμα η εξαγορά της αλυσίδας Γερμανός από τον ΟΤΕ. Επίσης, σήμερα, μεγάλες εταιρείες παροχής ενέργειας και σχετικών υπηρεσιών στην Ευρώπη συνεργάζονται με παίκτες στη λιανική ή έχουν δημιουργήσει (οργανικά αλλά και μέσω εξαγορών) το δικό τους λιανικό δίκτυο.

Σημειώνεται δε πως η Κωτσόβολος, πέρα από τη «βιτρίνα» και την εξειδίκευσή της, θα προσφέρει επίσης και υποδομές όπως το αναπτυγμένο ηλεκτρονικό της κατάστημα αλλά και το σύστημα Logistics που έχει δημιουργήσει με υπερσύγχρονες αποθήκες αλλά και υπηρεσίες last mile για παράδοση, εγκατάσταση και επισκευές.

Οικοσύστημα και συνέργειες

Η κίνηση εξαγοράς της Κωτσόβολος από τη ΔEΗ είναι ασφαλώς η σπουδαιότερη των τελευταίων χρόνων όσον αφορά την ανάπτυξη συνεργιών, προηγήθηκε ωστόσο η ανακοίνωση της εμπορικής συνεργασίας μεταξύ του δικτύου Public και της Vodafone τον περασμένο Σεπτέμβριο. Η συνεργασία αφορά στην εγκατάσταση shop in a shop της τηλεπικοινωνιακής εταιρείας σε όλο το δίκτυο της Public, προκειμένου να προωθήσει όλο το φάσμα των υπηρεσιών της.

Πέρα από τα παραπάνω παραδείγματα, και το λιανεμπόριο από διαφορετική αφετηρία προσπαθεί τα τελευταία χρόνια να δημιουργήσει ολοκληρωμένες πλατφόρμες παροχής υπηρεσιών. Υπενθυμίζεται ότι το 2022 υπήρξε χρονιά μετασχηματισμού της Skroutz, σε όμιλο παροχής συμπληρωματικών υπηρεσιών στον τομέα της εκκαθάρισης πληρωμών (μέσω της εξαγοράς της Everypay) και των μεταφορών (μέσω της εξαγοράς της Ecommerce Logistics) 

Αντιστοίχως η Public μέσω του επενδυτικού βραχίονα της PCP Public Capital Partners αλλά και ο μητρικός όμιλος Olympia έχουν προχωρήσει σε σειρά επενδύσεων σε εταιρείες που παρέχουν συμπληρωματικές υπηρεσίες. Ειδικότερα, έχει αποκτήσει συμμετοχή στην εταιρεία ταχυμεταφορών Svuum, στην εταιρεία Box Now που αναπτύσσει το ομώνυμο δίκτυο έξυπνων θυρίδων, στη διεθνή πλατφόρμα πληρωμών BNPL, Klarna ενώ έχει εξαγοράσει το 50% της iRepair. Μάλιστα κατά την τελευταία ενημέρωση από τη διοίκηση της Public μετά την ένταξη της iRepair στον όμιλο τα έσοδα από παροχή υπηρεσιών αυξήθηκαν κατά 50%, επίδοση που αναμένεται να αυξηθεί τα επόμενα χρόνια. 

Στο ίδιο πλαίσιο, η νεοσύστατη πλατφόρμα του Shopflix προχώρησε στην εξαγορά πλειοψηφικού ποσοστού στην Courier Center, εταιρεία ταχυμεταφορών με παρουσία σε όλη την Ελλάδα και πάνω από 80 καταστήματα. Η Courier Center με την σειρά της έχει συνεργασία με το Clever Point το οποίο διαθέτει 300 σημεία PUDO-Pick Up Drop Off,

Αν έως πρότινος το λιανεμπόριο επένδυε στο πολυκαναλικό μοντέλο λειτουργίας, με ανάπτυξη των φυσικών και ηλεκτρονικών δικτύων αλλά και των υποδομών του, πλέον φαίνεται πως επενδύει στο «πολυδιάστατο» μοντέλο ανάπτυξης. Δεν είναι τυχαία δε η άποψη που πολλάκις έχει διατυπώσει ο διευθύνων σύμβουλος της Κωτσόβολος, Γ. Βασιλάκος πως «δεν πουλάμε μόνο προϊόντα, το σύγχρονο λιανεμπόριο πουλάει υπηρεσίες και μετατρέπεται σε one stop shop εξυπηρέτησης».

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v