Ισχύ από τα υφιστάμενα, αλλά και τα νέα έργα, τα οποία θα διαθέτουν ελεγχόμενο ρίσκο και περιθώρια υψηλών αποδόσεων αντλεί ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Όπως ανάφερε ο διευθύνων σύμβουλος και βασικός μέτοχος του ομίλου, κ. Γ. Περιστέρης στο πλαίσιο παρουσίασης στην Ένωση Θεσμικών Επενδυτών ακόμη και μέσα στην υπερδεκαετή κρίση ο όμιλος κατάφερε αφενός να αναπτυχθεί και συνάμα να στηρίξει την εγχώρια οικονομία, και αφετέρου να θέσει τις βάσεις για περαιτέρω μεγέθυνση.
Στην παρούσα φάση κάθε τομέας δραστηριότητας είναι κερδοφόρος – από τον κλάδο κατασκευής και την ενέργεια έως τις επενδύσεις σε assets σταθερών ταμειακών ροών κάθε είδους. «Βελτιώσαμε τη θέση μας όλα τα προηγούμενα χρόνια αποκτώντας ηγετική θέση τόσο σε απόλυτα μεγέθη, όσο και σε αποδόσεις» ανάφερε ο επικεφαλής του ομίλου. Μάλιστα η διοίκηση του ομίλου ανάφερε πως το IRR (εσωτερικός βαθμός απόδοσης) των έργων σταθερών ταμειακών ροών (Παραχωρήσεις, ΣΔΙΤ, συνεπενδύσεις) ανέρχεται για τον όμιλο σε χαμηλό διψήφιο ποσοστό. «Όλα τα έργα σταθερών ροών είναι χαμηλότερου ρίσκου, λειτουργούν δε χρηματοοικονομικά όπως οι ομολογιακές εκδόσεις, και μάλιστα με καλύτερες αποδόσεις».
Ο κ. Περιστέρης αναφέρθηκε στην μεταβλητότητα και την κυκλικότητα που εμφανίζουν προϋπολογισμοί και συμβάσεις μακροπρόθεσμου ορίζοντα, ως χαρακτηριστικό του κλάδου, σημειώνοντας ωστόσο ότι «είμαστε σε θέση να προβλέψουμε επακριβώς έσοδα, αλλά και να διεκδικήσουμε υπεραξίες».
Η διοίκηση του ομίλου ανάφερε και πάλι πως πέρα από τις ταμειακές ροές που αναμένει, έχει εξασφαλισμένη χρηματοδότηση από εγχώρια πιστωτικά ιδρύματα αλλά και πρόσβαση σε credit lines και εγγυήσεις ξένων πιστωτικών ιδρυμάτων, ενώ η Π. Λαζαρίδου, Γενική Διευθυντής Χρηματοοικονομικών Υπηρεσιών, ανάφερε πως ως πρόσθετη πηγή ρευστότητας λειτουργεί και η αξιοποίηση των assets του ομίλου.
Ο κ. Περιστέρης ερωτηθείς όσον αφορά την παραπάνω παράμετρο, ανάφερε χαρακτηριστικά πως «όλα τα assets του ομίλου είναι εμπορικά και εμπορεύσιμα», δηλαδή και παράγουν αποδόσεις αλλά και εμφανίζουν ισχυρές αποτιμήσεις στην περίπτωση μεταβίβασης και πώλησης. Στο πλαίσιο αυτό ερωτηθείς για την ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή, για την οποία ο όμιλος έχει επιβεβαιώσει ότι διατηρείται ενδιαφέρον εξαγοράς, επανέλαβε πως «είτε με την ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή, είτε χωρίς ο όμιλος θα είναι καλά».
Επιπλέον, ερωτηθείς σχετικά με την πιθανή απόσχιση και αυτόνομη είσοδο του τομέα έργων Παραχώρησης στο ΧΑ, ο ίδιος σημείωσε βρίσκεται υπό εξέταση η αξιοποίηση του, προκειμένου να αναδειχθεί διακριτά η αξία του.
Οι εκτιμήσεις για την Αττική Οδό
Ο Γενικός Διευθυντής Επιχειρηματικής Ανάπτυξης του ομίλου κ. Μ. Μουστάκας έκανε ειδική αναφορά στην ανάδειξη της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ως προσωρινού αναδόχου για τη νέα Παραχώρηση της Αττικής Οδού, υπογραμμίζοντας πως ως asset «παντρεύει τα καλύτερα των «δύο κόσμων», ήτοι χαμηλό ρίσκο ως έργο με δοκιμασμένη επίδοση, αλλά και περιθώρια καταγραφής υπεραξιών».
Σύμφωνα με τον ίδιο στην ανάλυση του ομίλου για την απόδοση της Αττικής Οδού δεν έχουν ληφθεί υπόψη τόσο η πιθανή αύξηση χωρητικότητας, όσο και οι προγραμματισμένες επεκτάσεις. Σημειώνεται δε πως ο όμιλος έχει καταθέσει Πρότυπη Πρόταση ως leader κοινοπραξίας για τις επεκτάσεις, αναμένοντας την τοποθέτηση του ΥΠΟΜΕ. Ο κ. Μουστάκας ανάφερε δε πως η νέα σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού ενέχει ρήτρες τόσο force majeur, όσο και πληθωριστικών εξάρσεων, μειώνοντας έτσι το επενδυτικό ρίσκο.
Πέραν των παραπάνω, στο πλαίσιο της ενημέρωσης η διοίκηση του ομίλου επιβεβαίωσε εμμέσως την πιθανότητα δημιουργίας νέας θερμικής μονάδας ενέργειας.
Σε ότι αφορά τις εκκρεμότητες για την υπογραφή της σύμβασης της Εγνατίας Οδού, αναφέρθηκε πως εκ μέρους του ομίλου έχουν ολοκληρωθεί οι απαραίτητες κινήσεις, καθώς και πως έχει δοθεί έγκριση της προδιαγωνιστικής διαδικασίας από το Ελεγκτικό Συνέδριο. Η διοίκηση του ομίλου εκτιμά ότι η τελική σύμβαση Παραχώρησης θα υπογραφεί στο α’ τρίμηνο του 2024. Σε εκκρεμότητα ωστόσο παραμένει η νομοθετική ρύθμιση για το κόστος διέλευσης, που ξεπερνά τόσο την κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-Egis, όσο και το ΤΑΙΠΕΔ.
Σε ότι αφορά τέλος το IRC στο Ελληνικό, συνεπένδυση του ομίλου με Hard Rock, αναφέρθηκε πως οι διαπραγματεύσεις για τη χρηματοδότηση του project βρίσκονται στην τελική ευθεία, ενώ για την εκκίνηση του έργου αναμένεται η ολοκλήρωση των αδειοδοτήσεων και των οικοδομικών αδειών.