Η διόρθωση της πρόβλεψης για τις πωλήσεις 2023 από 15% σε 12% αποδίδεται κατά τον πρόεδρο του ομίλου Jumbo, Απόστολο Βακάκη, στον ασυγκράτητο πληθωρισμό που συνεχίζει να επιβαρύνει σημαντικές αγορές- όπως εκείνη των τροφίμων- μειώνοντας έτσι το διαθέσιμο εισόδημα.
«Αν και έχουμε καταγράψει αποπληθωριστικές τάσεις στην αγορά στην οποία δραστηριοποιούμαστε, εν τούτοις δεν συμβαίνει το ίδιο για παράδειγμα στα τρόφιμα. Κατά την εκτίμηση μας αυτό θα οδηγήσει μοιραία σε ύφεση πωλήσεων, εφόσον ο καταναλωτής δεν μπορεί να ακολουθήσει» ανάφερε ο κ. Βακάκης κατά τη διάρκεια ενημέρωσης των αναλυτών για τα μεγέθη α’ εξαμήνου του 2023.
Στο ίδιο πνεύμα, και παρά την διατυπωμένη πρόθεση της διοίκησης της εταιρείας να μειώσει το μικτό περιθώριο κέρδους της προκειμένου να παραμείνει ανταγωνιστική, ο κ. Βακάκης ανάφερε ότι δεν υπάρχει περιθώριο περαιτέρω μείωσης. Υπενθυμίζεται πως το μικτό περιθώριο κέρδους υποχώρησε στο 55,3% από 57,04% το αντίστοιχο εξάμηνο του 2022. «Δεν θα εφαρμόσουμε επιθετική πολιτική, καθώς στόχος είναι προσφορά των σωστών τιμών, και όχι των χαμηλότερων» υπογράμμισε.
Ο ίδιος ανάφερε πως δεν υπάρχει ανησυχία σε ότι αφορά το κόστος, αφενός διότι υπήρξε σημαντική εξοικονόμηση λειτουργικών εξόδων στο α’ εξάμηνο της χρονιάς, αλλά και γιατί διατηρείται σταθερή η τάση αποπληθωρισμού τιμών εκ μέρους των προμηθευτών του ομίλου.
Το μέρισμα και η στρατηγική
Ερωτηθείς για την πολιτική διανομής μερισμάτων, σημείωσε πως είναι πολύ νωρίς να εκτιμηθεί το ποσό για το 2024, συμπληρώνοντας ότι δεν ακολουθείται συγκεκριμένη φόρμουλα, αλλά επανεκτιμάται η δυνατότητα χρηματικών διανομών ανά έτος με βάση την επίδοση του ομίλου, αλλά και το ευρύτερο οικονομικό περιβάλλον.
Επανέλαβε πως μετά την πρόταση για έξτρα διανομή μερίσματος, ο όμιλος θα έχει επιστρέψει περίπου 400 εκατ. ευρώ στους μετόχους του.
Απάντησε δε εμμέσως στις φήμες που διακινήθηκαν το καλοκαίρι, ξεκαθαρίζοντας ότι «δεν έχουμε στόχο να πουλήσουμε την εταιρεία, αλλά αντιθέτως να αναπτυσσόμαστε σταθερά, και να αποτελούμε επενδυτική πρόταση σε μακροπρόθεσμο ορίζοντα».
Ο κ. Βακάκης ερωτηθείς σε σχέση με τον ανταγωνισμό ανάφερε πως αυτός υπάρχει παντού, ωστόσο το μοντέλο της Jumbo αποδεικνύεται ανθεκτικό, με αποτέλεσμα να κερδίζει μερίδια αγοράς ακόμη και έναντι επιθετικών εμπορικών στρατηγικών. Ο ίδιος μάλιστα απαντώντας σε σχετικό ερώτημα ανάφερε αφενός πως δεν αναγνωρίζει ως ανταγωνιστικό παίκτη τον όμιλο Pepco, καθώς και πως θαυμάζει το επιχειρηματικό μοντέλο μεγάλων ευρωπαϊκών ομίλων όπως η Inditex, η Lidl και η Aldi.
Επέκταση
Στόχος του ομίλου είναι η περαιτέρω διείσδυση στη Ρουμανία, η οποία αναπτύσσεται σταθερά και στέρεα για την Jumbo, με τον επικεφαλής του ομίλου να σημειώνει μάλιστα ότι «φέτος φαίνεται πως η αγορά της Ρουμανίας θα υποστηρίξει τις πωλήσεις του ομίλου».
Στην Ρουμανία, η θυγατρική διαθέτει μέχρι σήμερα δεκαέξι υπέρκαταστήματα καθώς και το ηλεκτρονικό κατάστημα το οποίο ξεκίνησε να λειτουργεί τον Ιούλιο του 2023. Η διοίκηση του ομίλου παραδέχθηκε πως υπήρξε συγκράτηση στο επενδυτικό της πρόγραμμα στη χώρα, εξαιτίας του αυξημένου κατασκευαστικού κόστους και των ζητούμενων τιμών ακινήτων. Στην παρούσα φάση ωστόσο, επαναξιολογεί ευκαιρίες για τη συνέχιση του πλάνου ανάπτυξης καταστημάτων. Ήδη έχει προχωρήσει στην αγορά ενός ακόμα υπερκαταστήματος στην πόλη Οράντεα (το δεύτερο κατάστημα στην πόλη) όπου αναμένεται να λειτουργήσει μαζί με ένα ακόμα κατάστημα στην Τιμισοάρα (το δεύτερο κατάστημα στην πόλη) το 2024.
Επιπλέον, η εταιρεία έχει προχωρήσει στην αγορά ενός ακόμα υπερ-καταστήματος στο Βουκουρέστι στο Liberty Center που αναμένεται να λειτουργήσει το 2026.
Η διοίκηση του ομίλου σημείωσε πως οι επιδόσεις των franchisees είναι δυναμικές ενώ κάνοντας ειδική μνεία στο Ισραήλ και την πρόσφατη συνεργασία με το γκρουπ FOX, ανάφερε ότι το πρώτο κατάστημα Jumbo στη χώρα κινείται «θεαματικά καλά σε επίπεδο πωλήσεων, πέρα από κάθε λογική».
Σύμφωνα με τον κ. Βακάκη πρόθεση του Fox group είναι η δημιουργία 2 ακόμη σημείων στη χώρα το 2024, ωστόσο ο ίδιος δεν συναινεί πριν οργανώσουν τις υποδομές τους, «ώστε να διασφαλίσουν και την κερδοφορία του εγχειρήματος».
Επιπλέον, ξεκαθάρισε ότι ο όμιλος δεν ενδιαφέρεται σε καμιά περίπτωση να επεκταθεί στην Τουρκία, μια αγορά «που συνεχώς απομακρύνεται από την Ευρώπη».