Η πρώτη μονάδα παραγωγής ανανεώσιμου υδρογόνου σε βιομηχανική κλίμακα στη Νοτιοανατολική Ευρώπη θα κατασκευαστεί στο διυλιστήριο της Motor Oil, στους Αγίους Θεοδώρους Κορινθίας. Το project Ephyra, στο οποίο συμμετέχουν 10 εταίροι από 7 χώρες, με συντονιστή τον ελληνικό όμιλο, προβλέπεται να λειτουργήσει εντός του 2026, με τηλήψη της τελικής επενδυτικής απόφασης να τοποθετείται σε λιγότερο από ένα χρόνο.
Σε συνέντευξη Τύπου που δόθηκε σήμερα από τους εκπροσώπους της Motor Oil, κ.κ. Κωνσταντίνο Χατζηφώτη και Γιώργο Πιτκίδη, καθώς και τον εκπρόσωπο της Πρωτοβουλίας Clean Hydrogen Partnership, Νίκο Λυμπερόπουλο, αναφέρθηκε ότι το έργο έχει εξασφαλίσει χρηματοδότηση μέσω του Horizon Eu ύψους περί τα 18 εκατ. ευρώ. Ο συνολικός προϋπολογισμός του εκτιμάται στα 24,4 εκατ. ευρώ. Η μονάδα θα χρησιμοποιήσει την τεχνολογία της ηλεκτρόλυσης σε κλίμακα 30 MW, για την παραγωγή 4.500 τόνων ανανεώσιμου υδρογόνου σε ετήσια βάση.
Ένα μέρος της παραγωγής προορίζεται για ιδιοκατανάλωση της Motor Oil, με σκοπό την παραγωγή εναλλακτικών καυσίμων και το υπόλοιπο θα διατίθεται σε καταναλωτές, με τη μορφή συμπιεσμένου αερίου (CNG) σε φιάλες.
Ένα ακόμη έργο υδρογόνου της Motor Oil είναι το «Τριήρης», που έχει ενταχθεί στο Clean Hydrogen Partnership. Πρόκειται για μικρή κοιλάδα υδρογόνου, που άρχισε ήδη να κατασκευάζεται στις εγκαταστάσεις του ομίλου. Στο project αυτό συμμετέχουν 26 εταιρίες και φορείς (ΔΕΗ, ΟΛΠ, Fulgor, Avin, Solaris, Ολυμπία Οδός, ΟΣΥ, Περιφέρεια Πελοποννήσου, ο Δημόκριτος, το ΕΜΠ, κλπ) από 6 χώρες, με συντονιστή και πάλι την Motor Oil. Οι κοιλάδες υδρογόνου είναι τοπικά οικοσυστήματα για παραγωγή και μεταφορά υδρογόνου μηδενικού ανθρακικού αποτυπώματος, το οποίο προορίζεται για τελικές χρήσεις στη βιομηχανία και τις μεταφορές. Ήδη, η ΟΣΥ έχει ανακοινώσει ότι προσβλέπει στη χρήση του παραγόμενου καυσίμου σε τρία νέα λεωφορεία. Στο πλαίσιο αυτό εντάσσεται και η κατασκευή από τη Motor Oil δύο πρατηρίων υδρογόνου, το πρώτο στους Αγίους Θεοδώρους και το δεύτερο στην Ακράτα.
Άρρηκτα συνδεδεμένο με το Ephyra είναι το project «IRIS», το οποίο εξασφάλισε χρηματοδότηση 127 εκατ. ευρώ από το EU Innovation Fund. Το έργο αυτό έχει να κάνει με τη δέσμευση και αποθήκευση άνθρακα. Η Ephyra θα είναι ο παραγωγός για το IRIS. Με το IRIS η Motor Oil επιδιώκει να συνδυάσει την παραγωγή υδρογόνου και μεθανόλης εξαιρετικά χαμηλών εκπομπών άνθρακα, μειώνοντας, έτσι, το αποτύπωμα άνθρακα του διυλιστηρίου της και παράλληλα να αποκτήσει ένα βιομηχανικό οικοσύστημα παραγωγής υδρογόνου. Στο πλαίσιο αυτό, σχεδιάζεται η παραγωγή 56.000 τόνων ετησίως μπλε υδρογόνου, καθώς και η παραγωγή e-fuels μέσω της κατασκευής και λειτουργίας νέας μονάδας παραγωγής συνθετικής μεθανόλης χαμηλού ανθρακικού αποτυπώματος.
Όλα αυτά τα έργα συμπεριλαμβάνονται στην ολιστική πρόταση Blue Med την οποία παρουσίασε το 2021 η Motor Oil στην Ε.Ε. στο πλαίσιο του στόχου της για την ανάπτυξη στην Ελλάδα οικονομίας υδρογόνου, με δύο τρόπους: την παραγωγή ανανεώσιμου υδρογόνου και την παραγωγή υδρογόνου με χαμηλό ανθρακικό αποτύπωμα.
Με δεδομένο ότι το υδρογόνο συνιστά έναν από τους τέσσερις πυλώνες της Motor Oil για το πράσινο μέλλον της, η εταιρία αποφάσισε στη συνέχεια να τεμαχίσει τα επιμέρους project ώστε να υλοποιηθούν ταχύτερα. Έτσι κι αλλιώς, όπως αναφέρθηκε, το υδρογόνο ως καύσιμο παραγόταν εδώ και χρόνια στο διυλιστήριο της εταιρίας, τώρα επιδιώκεται η μετάβαση από το ορυκτό στο ανανεώσιμο υδρογόνο.