Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Γιατί η Carlsberg εξαγόρασε πάνω από 20% της Νήσος

Οι πίσω γραμμές ενός όχι και τόσο αναμενόμενου deal. Η μετοχική σχέση, ο εμπορικός «γάμος», η πενταετής πρόβλεψη και πού θα παράγεται η Νήσος.

Γιατί η Carlsberg εξαγόρασε πάνω από 20% της Νήσος

Για τον δανέζικο όμιλο Carlsberg, τον νούμερο δύο παίκτη στην εσωτερική αγορά μπίρας, η συνεργασία, μετοχική και εμπορική, με ελληνικών συμφερόντων ζυθοποιεία δεν αποτελεί κάτι καινούργιο. Το έχει κάνει, με επιτυχία μεν, υψηλό τίμημα δε, στο παρελθόν ήδη δύο φορές. Η πρώτη φορά ήταν όταν εξαγόρασε την Άνοιξη του 2008 από τη Scottish & Newcastle τη Μύθος και η δεύτερη την περασμένη δεκαετία, όταν απέκτησε -σε δόσεις- τη Fix του Γ. Χήτου και των αδελφών Γκρέκη.

Πέντε χρόνια και επτά μήνες μετά την ολοκλήρωση της εξαγοράς της Fix -σ.σ. στις 6 Φεβρουαρίου του 2018 ο όμιλος Carlsberg που κατείχε από το 2014 το 51% της Fix εξαγόρασε το εναπομείναν 49% της τελευταίας-, η εν Ελλάδι θυγατρική του δανέζικου ομίλου, η Ολυμπιακή Ζυθοποιία, ανακοίνωσε χθες Τρίτη την εμπορική αλλά και μετοχική συνεργασία της με τη Μικροζυθοποιία Κυκλάδων στην Τήνο, γνωστή με το brand Νήσος. H Ολυμπιακή Ζυθοποιία (a.k.a Carlsberg) εξαγόρασε ποσοστό άνω του 20% της Νήσος, χωρίς όμως να αποκτά εκτελεστικές αρμοδιότητες στην τηνιακή ζυθοποιία.

Η κίνηση αυτή της Ολυμπιακής Ζυθοποιίας είναι προφανής. Σε μια αγορά όπου το 65-67% της κατανάλωσης ελέγχεται από ελληνόφωνα brands όπως Άλφα, Fix, Βεργίνα, Μάμμος, κ.ά., που καταλαμβάνουν τις 6 από τις 10 πρώτες θέσεις στη λίστα με τις μεγαλύτερες σε πωλήσεις μπίρας της χώρας, ο εμπλουτισμός της γκάμας της με τη Νήσος θα δώσει υπεραξία στο χαρτοφυλάκιο που διακινεί. Επίσης με τη διανομή και της Νήσος θα εκμεταλλευτεί καλύτερα το δίκτυό της ενώ θα αξιοποιήσει το capacity των δύο παραγωγικών εγκαταστάσεων που διατηρεί σε Ριτσώνα και Θεσσαλονίκη.

Για τη Νήσος, από την άλλη πλευρά, η συμπόρευση σε εμπορικό επίπεδο με την Ολυμπιακή Ζυθοποιία αλλά και η μετοχική συνεργασία με τον νούμερο δύο παίκτη της χώρας θα της δώσει πρόσβαση σε περισσότερους καταναλωτές και τελικά σημεία σε Ελλάδα και εξωτερικό. Σήμερα την μπίρα Νήσος τη διανέμει η ΑΜΒΥΞ.

Για τον Αλέξανδρο Κουρή, που μαζί με τη Μάγια Τσόκλη ίδρυσαν προ δεκαετίας τη Μικροζυθοποιία Κυκλάδων στην Τήνο, η συνεργασία με την Ολυμπιακή Ζυθοποιία αποτελεί ένα μεγάλο βήμα για να φτάσει η Νήσος πιο κοντά στους καταναλωτές. «Να αλλάξει πίστα. Είναι οι μόνοι (σ.σ. αναφέρεται στην Carlsberg) που θα μπορούσαν να μας πάνε παρακάτω. Το μεγάλο ατού στην ιστορία αυτή είναι ότι η Carlsberg διαθέτει το έκτο μεγαλύτερο δίκτυο στον κόσμο», λέει.

Ο ίδιος δεν δέχεται επ’ ουδενί ότι με αυτό το deal, το οποίο εξέπληξε την αγορά, έπεσε το οχυρό της Νήσος. «Αν ήθελα να πέσει το οχυρό, θα είχα πάρει κάποια εκατομμύρια και θα είχα φύγει. Αλλά δεν το έκανα. Το ποσοστό που παίρνει η Ολυμπιακή Ζυθοποιία είναι μειοψηφικό. Το σημαντικότερο είναι ότι η Ολυμπιακή Ζυθοποιία δεν θα έχει εκτελεστικές αρμοδιότητες, ούτε θα εκπροσωπείται στο διοικητικό συμβούλιο», λέει στο Euro2day.gr.

Όμως γιατί αποφάσισε να συνεργαστεί με μια πολυεθνική; «Η Ολυμπιακή Ζυθοποιία είναι στιβαρός και αξιόπιστος συνεργάτης, που μπορεί να ενισχύσει σημαντικά την πρόσβαση της Νήσος στην αγορά, έχοντας γνώση του κλάδου και κυρίως εκτιμώντας και αναγνωρίζοντας τις προοπτικές της Νήσος, ενώ η μικρή της παρουσία στο μετοχικό μας σχήμα καθιστά την εμπορική μας συνεργασία εμπράκτως ισχυρή και μακροπρόθεσμη», αναφέρει.

Οι διαπραγματεύσεις των δύο πλευρών που ξεκίνησαν τον Ιούλιο του 2022 ολοκληρώθηκαν ακριβώς ένα χρόνο μετά, τον περασμένο Ιούλιο. Στο ερώτημα του Euro2day.gr ποιος έκανε το πρώτο βήμα προσέγγισης, ο κ. Κουρής λέει, «δεν έχει σημασία ποιος έκλεισε το μάτι. Έγινε αυτό που έπρεπε να γίνει. Δεν ήταν εύκολο».

Σύμφωνα με τον ιδιοκτήτη της Νήσος, η συγκεκριμένη συνεργασία δεν απαιτείται να περάσει από την Επιτροπή Ανταγωνισμού. «Είμαστε πολύ κάτω από το ραντάρ, είμαστε μικροί». Η ετήσια παραγωγή της Νήσος αγγίζει τα 10.000 εκατόλιτρα, το μερίδιό της είναι σήμερα κάτω από 1% στο σύνολο της εγχώριας αγοράς μπίρας, αλλά όπως αναφέρει ο κ. Κουρής, η Νήσος είναι η μεγαλύτερη premium ελληνικά παραγόμενη μπίρα στην Ελλάδα.

Ποια όμως είναι τα σχέδια των δύο συνεταίρων; «Έχουμε παραπάνω από ένα σχέδιο στο συρτάρι. Επίσης σε συνεργασία με τον νέο συνεταίρο, που διαθέτει δύο σύγχρονα εργοστάσια, θα δούμε πού συμφέρει να παράγουμε. Πού είναι καλύτερα τα κόστη», λέει.

Σήμερα η παραγωγή της μπίρας Νήσος γίνεται στη μονάδα της στην Τήνο. Όμως η συγκεκριμένη μονάδα, που αποτελεί, όπως λέει ο κ. Κουρής, το διαμάντι του στέμματος της εταιρείας του και θα συνεχίσει να παράγει το προϊόν αλλά και νέα, έχει φθάσει στα παραγωγικά της όρια. Για τον λόγο αυτό η Μικροζυθοποιία Κυκλάδων στην Τήνο, που πριν από λίγες ημέρες αποφάσισε την έκδοση ομολογιακού δανείου έως 250.000 ευρώ με ομολογιούχο τον κ. Κουρή για την εξυπηρέτηση αναγκών κεφαλαίου κίνησης, έχει στα σκαριά τη δημιουργία ζυθοποιείου στο Κιάτο, μια επένδυση που έχει υπαχθεί στον Αναπτυξιακό Νόμο. 

Σε ό,τι αφορά το πενταετές πλάνο ανάπτυξης, αυτό προβλέπει τον εικοσαπλασιασμό της παραγωγής της Νήσος.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v