Τα φασολάκια του Μπάρμπα Στάθη και ο «άγνωστος x»

Βελτιωμένα μεγέθη για την εταιρεία το 2022 στη σκιά της μείωσης της κατανάλωσης λόγω πληθωρισμού. Ποιες είναι οι προοπτικές για τη φετινή χρονιά.

Τα φασολάκια του Μπάρμπα Στάθη και ο «άγνωστος x»

Οι έντονα πληθωριστικές πιέσεις και η μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος, έχουν περιορίσει την κατανάλωση. Σε ετήσια βάση η αγορά των καταψυγμένων λαχανικών υποχώρησε πέρυσι 1,3% σε όγκο, για πρώτη φορά από το 2016 που ήταν χρονιά μνημονίων, -το δεύτερο εξάμηνο του 2022 η πτώση επιταχύνθηκε και ανήλθε σε -3,8%- ενώ το πρώτο δίμηνο της φετινής χρονιάς το «κοντέρ» της κατανάλωσης έγραψε απώλειες 5,8% σε όγκο.

Σε αυτό το δυσμενές περιβάλλον, ο όμιλος Μπάρμπα Στάθης, κατάφερε να βελτιώσει τα οικονομικά του μεγέθη. Οι πωλήσεις του αυξήθηκαν πέρυσι 20% στα 205,5 εκατ. ευρώ και τα EBITDA κατά 7,7% στα 28,7 εκατ. ευρώ. Το μικτό περιθώριο κέρδους διαμορφώθηκε σε 27% έναντι 29,4% το 2021, τα καθαρά κέρδη παρουσίασαν αύξηση 21,6% ανερχόμενα στα 12,5 εκατ. ευρώ, ενώ ο συνολικός δανεισμός ανήλθε σε 128,1 εκατ. ευρώ από 133,3 εκατ. ευρώ το 2021.

Για τη μητρική Μπάρμπα Στάθης Μονοπρόσωπη ΑΒΕΕ (ΜΣ), οι πωλήσεις αυξήθηκαν 4,5% στα 106,3 εκατ. ευρώ ενώ το EBITDA ενισχύθηκε 5,1% στα 13 εκατ. ευρώ επηρεασμένο από τη μεταφορά δραστηριοτήτων εξαγωγών ζυμών στη θυγατρική εταιρεία Μ. Αραμπατζής ΑΒΕΕ (στο πλαίσιο του ανασχεδιασμού της λειτουργίας των εταιρειών του ομίλου).

Για τις εταιρείες ζυμών, (Μ. Αραμπατζής ΑΒΕΕ και ΑΛΕΣΙΣ ΑΒΕΕ) οι πωλήσεις αντίστοιχα κατέγραψαν ιστορικά υψηλά και ανήλθαν σε 123,3 εκατ. ευρώ, αυξημένες κατά 32,2% ενώ σε επίπεδο EBITDA τα αποτελέσματα ανήλθαν σε 15,7 εκατ. ευρώ αυξημένα κατά 20,2%.

Παράλληλα συνεχίστηκε το επενδυτικό πλάνο του ομίλου για την επέκταση των παραγωγικών του υποδομών και τη βελτιστοποίηση της παραγωγικής του διαδικασίας, πραγματοποιώντας επενδύσεις 7,8 εκατ. ευρώ μέσα στο 2022 και συνεχίζοντας την υλοποίηση του τετραετούς επενδυτικού πλάνου (2020-24) ύψους 47 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων επενδύσεις 17 εκατ. ευρώ έχουν ενταχθεί σε επιδοτούμενα αναπτυξιακά προγράμματα του Ελληνικού Δημοσίου, που έχουν είτε τη μορφή αφορολογήτων αποθεματικών είτε μετρητά.

Οι επενδύσεις αφορούν νέες γραμμές παραγωγής καταψυγμένων λαχανικών και ζυμών, συσκευαστικές μηχανές, αυτοματοποιημένους ψυκτικούς θαλάμους, συλλεκτικές μηχανές και ηλιακούς συλλέκτες και έχουν στόχο τη μείωση του κόστους παραγωγής.

Μείωση της κατανάλωσης στην Ελλάδα και αύξηση εξαγωγών

Οι έντονες πληθωριστικές πιέσεις στο σύνολο της αγοράς επηρέασαν σημαντικά την κατανάλωση καταψυγμένων λαχανικών, ωστόσο οι πωλήσεις της κατηγορίας σε αξία παρουσίασαν αύξηση 4,7%, λόγω των ανατιμήσεων.

Η Μπάρμπα Στάθης, σύμφωνα με τη διοίκηση της εταιρείας, διατήρησε το μερίδιο σε αξία στο 60,7% (-0,2 μεριδιακές μονάδες) και σε όγκο στο 49,4% (-1,8 μ.μ).

Η αγορά της καταψυγμένης ζύμης πιέστηκε επίσης, σημειώνοντας πτώση 2% σε όγκο, μετά από τη σημαντικά ανοδική πορεία των τριών προηγούμενων ετών λόγω της πανδημίας, ενώ παρουσίασε άνοδο 7% σε αξία λόγω των ανατιμήσεων.

Η Χρυσή Ζύμη, διατήρησε με μικρές απώλειες το μερίδιό της σε αξία στο 23,1% (-0,8 μεριδιακές μονάδες σε σχέση με το 2021) και σε όγκο στο 20,3% (-0,7 μ.μ). Αντίστοιχα επηρεάστηκε και η αγορά στις κομμένες και πλυμένες σαλάτες, παρουσιάζοντας πτώση 4,1% σε όγκο και -1,9% σε αξία.

Όμως οι επώνυμες (branded) φρέσκες σαλάτες Μπάρμπα Στάθης παρουσίασαν αύξηση πωλήσεων τόσο σε όγκο (+2%), όσο και σε αξία (+7,7%), κερδίζοντας μερίδια, κατά +1 μονάδα (στο 13,5%) σε όγκο, και +1 μ.μ. (στο 14,9%) σε αξία.

Σε ότι αφορά τις εξαγωγές οι καθαρές πωλήσεις, σε επίπεδο ομίλου, σημείωσαν αύξηση 43,3% σε σχέση με το 2021 και πλέον αντιπροσωπεύουν το 30,2% των πωλήσεων του ομίλου (από περίπου 25% στο 2021). Η αύξηση στα καταψυγμένα λαχανικά ήταν +4,7% και στις καταψυγμένες ζύμες +48,7%.

Η πορεία το 2023

Υπό πίεση συνέχισε να βρίσκονται οι κατηγορίες στις οποίες δραστηριοποιείται ο Μπαρμπά Στάθης και τη φετινή χρονιά. Το πρώτο δίμηνο η αγορά των καταψυγμένων λαχανικών υποχώρησε 5,8% σε όγκο. Αν και η εταιρεία πέτυχε βελτίωση της λειτουργικής κερδοφορίας της με μικρή υποχώρηση των πωλήσεων σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2022 και ο όμιλος συνολική αύξηση τόσο σε επίπεδο πωλήσεων όσο και σε επίπεδο λειτουργικής κερδοφορίας, η αβεβαιότητα καθιστά περαιτέρω προβλέψεις για τα αποτελέσματα του 2023 εξαιρετικά δύσκολες, αναφέρει η διοίκησή της.

Ο όμιλος εστιάζει και εφέτος στη διατήρηση της θέσης του, στην περαιτέρω ανάπτυξη της εξαγωγικής δραστηριότητας, στον εξορθολογισμό του λειτουργικού μοντέλου, μέσα από παρεμβάσεις στην παραγωγική διαδικασία αλλά και επενδύσεις στις παραγωγικές μονάδες, στην ιδιοπαραγωγή ενέργειας (μέσω τοποθέτησης ηλιακών συλλεκτών) και στη διατήρηση και κατά περίπτωση αύξηση των καλλιεργούμενων εκτάσεων του πρωτογενούς τομέα.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v