Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Γιατί η Ε. Ι. Παπαδοπούλος «θυσίασε» τα περιθώρια κέρδους

Κερδισμένη σε επίπεδο πωλήσεων σε αξία και όγκο η αιωνόβια εταιρεία που «έκαψε» μέρος των περιθωρίων κέρδους της. Το πλάνο του 2023, οι επενδύσεις και πόσο αυξήθηκε το κόστος το 2022.

Γιατί η Ε. Ι. Παπαδοπούλος «θυσίασε» τα περιθώρια κέρδους

Για τη βιομηχανία Ε.Ι. Παπαδόπουλος η περασμένη χρονιά, που σημαδεύτηκε από την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία και την έκρηξη του κόστους των πρώτων υλών, ήταν ιδιαίτερη για έναν επιπλέον λόγο. Το 2022 συμπλήρωσε τα πρώτα 100 χρόνια παρουσίας της στην αγορά. Ένα επίτευγμα για το οποίο η διοίκησή της δηλώνει ιδιαίτερα υπερήφανη «καθώς λίγες επιχειρήσεις επιτυγχάνουν αυτό το ορόσημα στη λειτουργία τους».

Όμως πέρα από τον εορτασμό των 100 χρόνων παρουσίας της στην αγορά, το 2022 αποδείχθηκε μια ιδιαίτερα δύσκολη χρονιά ακόμη και για «μπαρουτοκαπνισμένες» επιχειρήσεις, όπως η Ε.Ι. Παπαδόπουλος, που έχουν βιώσει από πολέμους (παγκόσμιο και εμφύλιο) μέχρι πολλαπλές οικονομικές κρίσεις.

Η τελευταία κρίση, ως απότοκο του πολέμου στην Ουκρανία, τη διατάραξη της εφοδιαστικής αλυσίδας, την έκρηξη των τιμών των πρώτων υλών, τη μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος και την πίεση της κατανάλωσης, κόστισε στη βιομηχανία σε επίπεδο κερδοφορίας, περιθωρίων κέρδους και φυσικά αγοράς υλών, υλικών και εμπορευμάτων. Το τελευταίο κόστος ανήλθε πέρυσι στα 81,956 εκατ. ευρώ από 57,292 εκατ. ευρώ το 2021 (+43,04%), το σύνολο των εξόδων αυξήθηκε από τη μια χρήση στην άλλη 20%, ενώ το κόστος πωλήσεων σημείωσε άνοδο 30,38% στα 123,27 εκατ. ευρώ.

Ωστόσο, η εταιρεία κατάφερε σε αυτό το περιβάλλον να αυξήσει τους όγκους πωλήσεων και στις τέσσερις βασικές κατηγορίες προϊόντων στις οποίες δραστηριοποιείται (μπισκότο, ψωμί, αρτοσκευάσματα και δημητριακά). Η συνολική αύξηση του όγκου πωλήσεων ήταν 4,8% -σ.σ. διψήφιο ήταν το ποσοστό αύξησης του όγκου πωλήσεων στο εξωτερικό-, ενώ οι πωλήσεις της σε αξία αναπτύχθηκαν κατά 16,82%, ξεπερνώντας τα 216,163 εκατ. ευρώ. Με τη διοίκησή της να δηλώνει ότι οι αυξήσεις στις τελικές τιμές καταναλωτή ήταν «σε ποσοστά σημαντικά χαμηλότερα από τον πληθωρισμό».

Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να πιεστεί η τελική γραμμή και τα περιθώρια κέρδους ως ποσοστό επί των πωλήσεων. Τα κέρδη προ φόρων μειώθηκαν κατά 25,13% στα 11,859 εκατ. ευρώ και κατά 9,59% υποχώρησαν τα καθαρά της κέρδη στα 11,587 εκατ. ευρώ. Το περιθώριο κέρδους ως ποσοστό επί των πωλήσεων μειώθηκε στο 5,36% από 6,92%, το περιθώριο των προ φόρων κερδών στο 5,5% από 8,6% και του EBITDA στο 8,17% από 10,98% που ήταν το 2021.

Μείωση κατεγράφη και στον αριθμό του απασχολούμενου προσωπικού της στα 1.490 άτομα από 1.538 το 2021 (-3,12% ή 48 άτομα) -παραμένει αδιευκρίνιστο αν αυτό οφείλεται στη δυσκολία ανεύρεσης προσωπικού για το οποίο έχει μιλήσει η κ. Ιωάννα Παπαδοπούλου που κρατάει το τιμόνι της εταιρείας-, και στις αμοιβές προς τα μέλη της διοίκησης που διαμορφώθηκαν πέρυσι στα 536.709 ευρώ από 684.753 ευρώ το 2021 (-21,62%). Όπως και για τη χρήση του 2021, έτσι και για τη χρήση του 2022 η εταιρεία δεν θα διανείμει μέρισμα στους μετόχους της.

Για την τρέχουσα χρήση και παρά τις ασαφείς και ευμετάβλητες γεωπολιτικές και μακροοικονομικές προοπτικές, οι οποίες δυσχεραίνουν τις προβλέψεις για τις διεθνείς εξελίξεις, η διοίκηση της εταιρείας είναι πεπεισμένη ότι θα εξακολουθήσει, όχι μόνο να επιδεικνύει ανθεκτικότητα, αλλά και να παρουσιάζει ισχυρές επιδόσεις με ποιοτική ανάπτυξη σε όλους τους τομείς στους οποίους δραστηριοποιείται.

Σε αυτό το πλαίσιο «θα συνεχίσει να ακολουθεί μια ορθολογική και υπεύθυνη διαχείριση του τιμοκαταλόγου της, να επενδύει στην ποιοτική εξέλιξη των προϊόντων της και να επιδιώκει τον συνεχή εκσυγχρονισμό και την επέκταση της παραγωγικής της υποδομής την βελτιστοποίηση της εφοδιαστικής της αλυσίδας και την συγκράτηση των λειτουργικών της εξόδων», αναφέρει στις οικονομικές της καταστάσεις.

Αναφορικά με το επενδυτικό της πρόγραμμα, έχει υποβάλει επενδυτικά σχέδια στον Ν.4399/2016 συνολικού ύψους 46,267 εκατ. ευρώ εκ των οποίων μέχρι το τέλος του 2022 είχε υλοποιήσει επενδύσεις 38,611 εκατ. ευρώ. Σήμερα η εταιρεία διαθέτει τέσσερα εργοστάσια και τρία κέντρα διανομής.

 

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v