Μία ακόμη χρονιά-ρεκόρ με σημαντικά βελτιωμένα αποτελέσματα, παρά τις προκλήσεις του ευρύτερου περιβάλλοντος, χαρακτήρισε το 2023 για την Aegean ο πρόεδρος της εισηγμένης Ευτύχιος Βασιλάκης, στο πλαίσιο της χθεσινής ετήσιας Γενικής Συνέλευσης της εταιρείας, κάνοντας λόγο για ολική επαναφορά στα προ πανδημίας μεγέθη.
«Τα πράγματα πάνε καλά. Φυσικά υπάρχουν και δυσκολίες. Πάντα υπάρχουν δυσκολίες και πάντα ζούμε σε ένα περιβάλλον το οποίο είναι δύσκολο κανείς να το προβλέψει. Η πορεία είναι θετική και κυρίως η ανταγωνιστική μας θέση είμαστε αισιόδοξοι ότι έχει βελτιωθεί, όχι μόνο συντηρηθεί, σε πανευρωπαϊκό επίπεδο», είπε χαρακτηριστικά, μεταξύ άλλων, ο Ευτ. Βασιλάκης, με τη διοίκηση της εισηγμένης να δίνει το στίγμα της στρατηγικής που θα ακολουθήσει η εταιρεία στο β’ εξάμηνο του έτους.
Ετος ιδιαίτερα δυναμικής ανάπτυξης χαρακτήρισε από την πλευρά του το 2023 ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Δημήτρης Γερογιάννης, εστιάζοντας, παράλληλα, στις προκλήσεις της επόμενης ημέρας. «Θα έχουμε το πρώτο κερδοφόρο α’ εξάμηνο στην ιστορία της λειτουργίας της εταιρείας μας. Η βελτίωση στο αποτέλεσμα του β’ τριμήνου σε σχέση με το προηγούμενο έτος αναμένεται να είναι ποσοτικά τουλάχιστον αντίστοιχη με τη βελτίωση που είδαμε στο α’ τρίμηνο του έτους», είπε και προσέθεσε: «Για το σύνολο του έτους θα υπάρξει σημαντική βελτίωση του συνολικού επιπέδου κερδοφορίας σε σχέση με το επίσης ισχυρό 2022, φτάνοντας σε νέα ιστορικά υψηλά».
Ήδη, όπως τόνισε, κατά το α’ εξάμηνο του έτους η εταιρεία μετέφερε συνολικά 6,7 εκατ. επιβάτες, 42% περισσότερους συγκριτικά με το αντίστοιχο εξάμηνο του 2022, προσφέροντας 8,7 εκατ. χιλιομετρικές θέσεις (34% περισσότερες θέσεις σε σχέση με το πρώτο εξάμηνο του 2022). Εξίσου σημαντική είναι και η βελτίωση των συντελεστών πληρότητας, που έφτασαν το 82% το α’ εξάμηνο του 2023 από 74% το 2022, φέρνοντας και σημαντικά υψηλοτέρα έσοδα ανά πτήση.
Στο αποτέλεσμα αυτό συντέλεσε, πέραν της σύγκρισης με την αδύναμη αφετηρία του 2022, η διεύρυνση της δραστηριότητας της εταιρείας με 16 νέα δρομολόγια (και 27 μαζί με charter) στο εξωτερικό, αλλά και η ενίσχυση συχνότητας σε προορισμούς της Ιταλίας, Ισπανίας, Γερμανίας, Σκανδιναβίας, Ισραήλ, Αιγύπτου και Σαουδικής Αραβίας. «Είναι χαρακτηριστικό ότι πετάμε πλέον σε 11 προορισμούς στη Γαλλία, 13 στη Γερμανία, 10 στην Ιταλία αλλά και 10 στην Ιβηρική χερσόνησο, ενώ και στο δίκτυο της Μέσης Ανατολής πετάμε πλέον σε 10 προορισμούς», επεσήμανε ο CEO της εισηγμένης.
Συνολικά, φέτος, η Αegean προσφέρει 18 εκατ. θέσεις, εκ των οποίων 11 εκατ. θέσεις είναι εξωτερικού και είναι κατά 2 εκατ. περισσότερες συγκριτικά με το 2022. Η εταιρεία επιχειρεί σε 165 προορισμούς, σε 46 χώρες, με 272 απευθείας δρομολόγια, με έναν στόλο 76 αεροσκαφών.
Εστίασε, δε, στη στρατηγική επιλογή της εταιρείας να επενδύσει στην επιμήκυνση της σεζόν, αυξάνοντας τις διαθέσιμες θέσεις για το β’ εξάμηνο του έτους, ανταποκρινόμενη στην υψηλή ζήτηση που διαπιστώνεται μέχρι σήμερα. «Για το γ’ και δ’ τρίμηνο του έτους θα επιχειρήσουμε με 10% και 15% αντίστοιχα περισσότερες χιλιομετρικές θέσεις από το 2022, στηρίζοντας τη διάχυση του μεταφορικού έργου, σε περισσότερες περιοχές αλλά και επενδύοντας στην επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου. Εξακολουθούμε, σε συνέχεια του εξαιρετικού α’ εξάμηνου, να βλέπουμε ισχυρή ζήτηση για την καλοκαιρινή περίοδο, που όπως πάντα με το βάρος του θα διαμορφώσει το αποτέλεσμα της χρονιάς».
Ο Δ. Γερογιάννης αναφέρθηκε και στους παράγοντες που ενδέχεται να επηρεάσουν μελλοντικά την ισχυρή μέχρι σήμερα ζήτηση που καταγράφεται τους τελευταίους 12 μήνες. «Η συνέχιση της ιδιαίτερα υψηλής ζήτησης των τελευταίων 12-18 μηνών δεν μπορεί να θεωρείται δεδομένη σε ένα περιβάλλον όπου τα διπλάσια σε ύψος επιτόκια για τους καταναλωτές και τις επιχειρήσεις αλλά και το κόστος βασικών αγαθών, υπηρεσιών και της χρήσης υποδομών αυξάνεται σημαντικά σε ευρωπαϊκό επίπεδο», τόνισε.
Σχετικά με τις καθυστερήσεις πτήσεων που παρατηρούνται σε ευρωπαϊκό επίπεδο και τις ελλείψεις προσωπικού, ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας είπε: «Κάνουμε κάθε προσπάθεια να ξεπεράσουμε τις λειτουργικές δυσκολίες, κυρίως καθυστερήσεις που δημιουργεί η επαναφορά της κίνησης στα προ πανδημίας επίπεδα σε ευρωπαϊκό επίπεδο, με τον ρωσικό εναέριο χώρο κλειστό να λειτουργεί περιοριστικά για την αεροναυτιλία, εντείνοντας κάποιες ήδη προϋπάρχουσες αδυναμίες στη χωρητικότητα.
Επιπρόσθετα, και οι ελλείψεις προσωπικού κυρίως στην εξυπηρέτηση εδάφους, ενώ έχουν βελτιωθεί σε σχέση με το 2022, δημιουργούν ακόμη προβλήματα σε αρκετά αεροδρόμια της Ευρώπης, ιδιαίτερα προφανώς κάτω από δύσκολες καιρικές συνθήκες». Στην κατεύθυνση αυτή, προκειμένου να ανταποκριθεί καλύτερα στο νέο δυσκολότερο αυτό περιβάλλον, η Αegean έχει επενδύσει στον διπλασιασμό του αριθμού των διαθέσιμων reserve (back up) αεροσκαφών.
«Είμαστε επίσης ιδιαίτερα ικανοποιημένοι από το γεγονός ότι η διάχυση του μεταφορικού μας έργου αλλά και του τουριστικού προϊόντος (μέσω αερομεταφοράς) εξελίσσεται ιδιαίτερα θετικά και για τα μικρότερα νησιά της χώρας. Είναι χαρακτηριστικό ότι ο αριθμός των επιβατών μας κατά το διάστημα 1/6-15/7/2023 σε νησιά όπως η Ικαρία, η Λέρος, η Νάξος, η Σκύρος, η Κάρπαθος αλλά και το αεροδρόμιο της Σητείας έχει αυξηθεί μεταξύ 20-77% σε σχέση με το 2022, στηρίζοντας την τοπική ανάπτυξη», είπε.
Σχετικά με τις υποχρεώσεις της εισηγμένης, ο CEO της Αegean τόνισε ότι οι ταμειακές ροές της εταιρείας είναι ιδιαίτερα θετικές, γεγονός που της επέτρεψε ήδη από τον Μάρτιο του 2023 να ολοκληρώσει την αποπληρωμή του συνόλου των δανείων που έλαβε κατά τη διάρκεια της πανδημίας. «Είναι μάλιστα λίγες οι εταιρείες στην Ευρώπη που έχουν καταφέρει κάτι αντίστοιχο. Επιπρόσθετα τον Ιούνιο παραλάβαμε αεροσκάφος Α320 neo χρησιμοποιώντας μόνο ταμειακά διαθέσιμα της εταιρείας ενώ ταυτόχρονα αποπληρώσαμε ένα προϋπάρχον δάνειο του 2020 για 1 A321 neo. Ετσι τα ελεύθερα βαρών (μισθώσεων ή δάνειων) αεροσκάφη έφτασαν συνολικά τα 11 (2 Airbus neo, 6 Airbus CEO και 3 ATR 72 -600) από μόλις 4 στις 31/12/2019», είπε και πρόσθεσε πως στο μέλλον, όταν οι ταμειακές ροές το επιτρέπουν, η εταιρεία σταδιακά θα «χτίσει» ένα portfolio αεροσκαφών ελεύθερο βαρών ή κόστους μισθώσεων.
Ως προς το πρόγραμμα των έως 46 αεροσκαφών τύπου Airbus neo, ο Δ. Γερογιάννης ανέφερε πως συνολικά το 2023 «έχουμε παραλάβει 7 νέα αεροσκάφη, ενώ 2 ακόμη αναμένονται τις επόμενες μέρες, φτάνοντας τα 28 neo αεροσκάφη συνολικά μέχρι σήμερα».
Οι επιδόσεις του 2022
Σε ό,τι αφορά τις επιδόσεις της εταιρείας το 2022, ο Δ. Γερογιάννης τόνισε ήταν μια πολύ επιτυχημένη χρονιά για την Αegean, τόσο σε επίπεδο εμπορικών όσο και σε επίπεδο οικονομικών μεγεθών, που επανήλθαν στα προ πανδημίας επίπεδα. «Μέσα σε ένα περιβάλλον υψηλής προσφερόμενης χωρητικότητας, είμαστε ιδιαίτερα ικανοποιημένοι που πέτυχαμε σημαντικά επίπεδα κύκλου εργασιών και κερδοφορίας, ξεπερνώντας εκείνα του 2019 τόσο για το τρίτο τρίμηνο και τέταρτο τρίμηνο αλλά και τελικά για το σύνολο του έτους, μετά από δύο χρόνια επώδυνων ζημιών λόγω της πανδημίας», είπε χαρακτηριστικά. «Παράλληλα το 2022 ενεργοποιήθηκε με την επιστροφή της κερδοφορίας ξανά το πρόγραμμα bonus για ένα ιδιαίτερα ευρύ φάσμα στελεχών της ομάδας της ΑEGEAN (περίπου 400 στελέχη), με συνολικό payout (εξαιρούμενων των εκτελεστικών ΔΣ) 8 εκατ. ευρώ», τόνισε.
Επεσήμανε, δε, πως πέρυσι η εισηγμένη παρέλαβε 9 επιπλέον αεροσκάφη της οικογένειας Α320/321 neo, επιταχύνοντας εκ νέου το πρόγραμμα για τα 46 συνολικά neo αεροπλάνα. «Παράλληλα ξεκινήσαμε και ολοκληρώσαμε την αναδιάρθρωση του ελικοφόρου στόλου, αποσύροντας τα 8 Q400/Bombardier και εντάσσοντας σε αντικατάσταση τους 10 ΑTR 72-600, επιτυγχάνοντας ομοιογένεια του στόλου μας που κατείχε ήδη 3 ΑTR 42-600 για να εξυπηρετήσει τα νησιά με μικρούς αεροδιαδρόμους, πετυχαίνοντας συνεπώς σημαντική εξοικονόμηση σε όρους μίσθωσης αλλά κυρίως σε λειτουργικό κόστος», προσέθεσε.
Αναφερόμενος στην «επένδυση» της Αegean στο ανθρώπινο κεφάλαιο, ο Δ. Γερογιάννης είπε πως η εισηγμένη ενέταξε στο δυναμικό της 90 νέους πιλότους που ολοκλήρωσαν τις σπουδές τους μετά το πρόγραμμα υποτροφιών που ξεκίνησε το 2018/2019 και εστίασε στη νέα επένδυση για τη δημιουργία του πρώτου Κέντρου Υπηρεσιών Συντήρησης Πτητικών Μέσων, καθώς και του πρώτου Κέντρου Προσομοιωτών Πτήσεων και Εκπαίδευσης Πληρωμάτων στην Ελλάδα σε συνεργασία με την CAE.
«Η κατεύθυνση αυτή δημιουργεί νέα δυναμική προστιθεμένης αξίας, εξωστρέφειας και ανταγωνιστικότητας στην AEGEAN, αλλά και ευρύτερα στον κλάδο αερομεταφορών της χώρας», είπε χαρακτηριστικά.