Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Επενδύσεις «μαμούθ» 760 εκατ. από Avis στην πενταετία

Ξόδεψε πέρσι 256 εκατ. ευρώ για ανανέωση/επέκταση στόλου. Θα πάρει 200 εκατ. ευρώ από ΤΑΑ για επένδυση 400 εκατ. ευρώ σε ηλεκτροκίνητα/ plug-in οχήματα. Πως συγκρατεί τις επιπτώσεις από την άνοδο του κόστους χρήματος.

Επενδύσεις «μαμούθ» 760 εκατ. από Avis στην πενταετία

Η διατήρηση διαφοροποιημένων πηγών χρηματοδότησης, προκειμένου να αντισταθμιστεί μέρος της επίπτωσης από την απότομη άνοδο των επιτοκίων αποτελεί βασική προτεραιότητα για τη διοίκηση της Olympic Εμπορικές και Τουριστικές Επιχειρήσεις, γνωστή στην αγορά υπό το εμπορικό σήμα Avis.

Διανύοντας δεύτερη σερί σεζόν, με υψηλή ζήτηση σε βραχυχρόνιες και δευτερευόντως μακροχρόνιες μισθώσεις και υλοποιώντας ένα «φιλόδοξο» επενδυτικό πρόγραμμα, που σε βάθος πενταετίας φθάνει σε 760 εκατ. ευρώ, η Avis καλείται σε περιβάλλον αυξημένου κόστους χρήματος να διαχειριστεί με το καλύτερο δυνατό τρόπο τις πηγές και το κόστος χρηματοδότησης.

Ενδεικτικό των μεγεθών στα οποία έχει εισέλθει αποτελεί το γεγονός ότι πέρσι ξόδεψε 256 εκατ. ευρώ για ανανέωση και επέκταση στόλου οχημάτων, επένδυση για την χρηματοδότηση της οποίας άντλησε ρευστότητα από τιτλοποίηση απαιτήσεων και πρόσθετο δανεισμό.

Με βάση την έκθεση διοίκησης, που συνοδεύει τις οικονομικές καταστάσεις χρήσης 2022, η εταιρεία μισθώσεων αυτοκινήτου αναμένει σημαντική αύξηση πωλήσεων, κατά τη φετινή χρονιά. Ειδικότερα, ο κλάδος βραχυχρόνιας μίσθωσης έτρεξε, το πρώτο τρίμηνο, με διψήφιο ρυθμό ανάπτυξης, σε ετήσια βάση, χάρη στην αυξημένη τουριστική κίνηση, η οποία εκτιμάται από τη διοίκηση της Avis ότι θα παραμείνει ισχυρή για το σύνολο της χρονιάς.

Στη μακροχρόνια μίσθωση συνεχίζεται η υγιής ζήτηση για εταιρικές μισθώσεις, αλλά εμφανίστηκαν σημάδια κόπωσης και ουσιαστικής επιβράδυνσης στο σκέλος των μισθώσεων από ιδιώτες, ως αποτέλεσμα των πιέσεων, τις οποίες ασκεί ο πληθωρισμός στο διαθέσιμο εισόδημα. Οι ανεκτέλεστες επιβεβαιωμένες παραγγελίες πελατών ξεπέρασαν, πάντως, στο τέλος Μαρτίου τις 4.500 οχήματα, με την εταιρεία να καταγράφει διψήφιο ρυθμό ανάπτυξης, σε ετήσια βάση.

Ο ρυθμός παράδοσης νέων αυτοκινήτων αποκαθίσταται σταδιακά για κάποιες μάρκες, εκτιμάται, όμως, ότι το ανεκτέλεστο θα παραμείνει υψηλό καθ’ όλη τη διάρκεια της χρονιάς, μειούμενο, ωστόσο, σε σχέση με το 2022.

Οι δύο τιτλοποιήσεις απαιτήσεων από συμβάσεις μακροχρόνιας μίσθωσης, προσέθεσαν στη συγκυρία μια κρίσιμη πηγή ρευστότητας, διαφοροποιώντας και το μείγμα. Φέτος, η Avis αναμένεται να αντλήσει πρόσθετη ρευστότητα 60 εκατ. ευρώ από την τιτλοποίηση, που διενεργήθηκε τον Μάιο του 2022, με επενδυτή τη Citibank.

Επίσης η άντληση δανεισμού, μέσω του σκέλους των χαμηλότοκων δανείων του Ταμείου Ανάκαμψης (ΤΑΑ), μειώνει το μέσο κόστος, λόγω του χαμηλότερου επιτοκίου και της μακράς διάρκειας (σ.σ. λήγουν πέραν του 2030). Τέλος, η διοίκηση πέτυχε να μειώσει το περιθώριο (spread), που χρεώνουν οι τράπεζες, χάρη στη περαιτέρω βελτίωση των οικονομικών της επιδόσεων και του μείγματος πηγών χρηματοδότησης.

Δάνεια 200 εκατ. ευρώ από ΤΑΑ για επενδύσεις 400 εκατ. ευρώ

Υπενθυμίζεται ότι η Avis θα λάβει, αθροιστικά, δάνεια 200 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (σκέλος πράσινης μετάβασης) για επενδυτικό πρόγραμμα ύψους 400 εκατ. ευρώ, που στοχεύει στην αντικατάσταση 8.000 οχημάτων κινητήρα εσωτερικής καύσης με ηλεκτρικά ή plug-in υβριδικά οχήματα.

Στο παραπάνω πλαίσιο υπέγραψε, πέρσι, σύμβαση χρηματοδότησης με την Πειραιώς για επενδυτικό πρόγραμμα, ύψους 260 εκατ. ευρώ. Στο εν λόγω πρόγραμμα η συμμετοχή του ΤΑΑ θα ανέλθει σε 130 εκατ. ευρώ, η Πειραιώς χορηγεί δάνειο 78 εκατ. ευρώ και η Avis θα κληθεί να συνεισφέρει (σ.σ. ίδια συμμετοχή) το ποσό των 52 εκατ. ευρώ. Η δεύτερη σύμβαση υπογράφηκε με την Eurobank και θα χρηματοδοτήσει επένδυση, ύψους 140 εκατ. ευρώ, με το ΤΑΑ να καλύπτει το 50%, την τράπεζα να χορηγεί δάνειο 42 εκατ. ευρώ και την εταιρεία να βάζει 28 εκατ. ευρώ.

Στα 123,4 εκατ. ευρώ τα EBITDA χρήσης 2022

Πέρσι ο κύκλος εργασιών ανήλθε σε 235 εκατ. ευρώ (+17,1%) χάρη στην ανάκαμψη των βραχυχρόνιων μισθώσεων (+54%) και την περαιτέρω ενίσχυση των μακροχρόνιων (+17,3%). Το μικτό κέρδος διαμορφώθηκε σε 67 εκατ. ευρώ (περιθώριο 28,5%), όμως, τα αυξημένα έξοδα διοίκησης και διάθεσης (+29,1%) «ψαλίδισαν» το ρυθμό αύξησης σε επίπεδο EBITDA, τα οποία ανήλθαν σε 123,46 εκατ. ευρώ (+21,58%).

Τα κέρδη προ φόρων διαμορφώθηκε σε 35,2 εκατ. ευρώ αυξημένα κατά 20,7%, σε σχέση με το 2021, ως αποτέλεσμα των αυξημένων καθαρών χρηματοοικονομικών εξόδων, που προκάλεσε η απότομη άνοδος των επιτοκίων από την ΕΚΤ (κατά 250 μ.β.). Τα καθαρά χρηματοοικονομικά έξοδα αυξήθηκαν κατά 37% (10,4 εκατ. ευρώ), παρά τις ενέργειες της διοίκησης για επέκταση και ουσιαστική διαφοροποίηση των πηγών κεφαλαίων και τις κινήσεις αντιστάθμισης.

Η εταιρεία, μέσω σύμβασης interest rate swap, μετέτρεψε μεγάλο μέρος του δανεισμού της σε σταθερού επιτοκίου ως και το πρώτο εξάμηνο του 2024. Ο δανεισμός της ανερχόταν στο τέλος του 2022 σε 278 εκατ. ευρώ και οι υποχρεώσεις τιτλοποίησης απαιτήσεων σε 189,4 εκατ. ευρώ. Το Δ.Σ. της εταιρείας αποφάσισε να προτείνει στην τακτική γενική συνέλευση τη μη διανομή μερίσματος χρήσης 2022. Εγκρίθηκε όμως η διανομή 1,7 εκατ. ευρώ από τα κέρδη χρήσης 2017.

Ξόδεψε 256 εκατ. ευρώ για ανανέωση και επέκταση στόλου οχημάτων

Η εταιρεία διέθεσε πέρσι 256,5 εκατ. ευρώ για ανανέωση/επέκταση στόλου, με αποτέλεσμα να έχει εκροές 127 εκατ. ευρώ από λειτουργικές δραστηριότητες. Για την κάλυψη των αυξημένων αναγκών κεφαλαίου κίνησης άντλησε 90 εκατ. ευρώ από την τιτλοποίηση απαιτήσεων μακροχρόνιων συμβάσεων και περίπου 45 εκατ. ευρώ πρόσθετο δανεισμό, ενώ αποπλήρωσε υποχρεώσεις μισθώσεων 4,6 εκατ. ευρώ.

Τα ταμειακά διαθέσιμα στις 31/12/2022 ανερχόταν σε 9,7 εκατ. ευρώ. Οι απαιτήσεις από πελάτες, μετά την τιτλοποίηση, περιορίστηκαν σε 101 εκατ. ευρώ, με τις προβλέψεις απομείωσης να ανέρχονται στο τέλος του 2022 σε 39 εκατ. ευρώ. Το ύψος των απαιτήσεων σε καθυστέρηση για τις οποίες δεν έχει σχηματισθεί πρόβλεψη απομείωσης ανέρχεται σε μόλις 4,9 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 2,9 εκατ. ευρώ αφορούν σε καθυστέρηση μεγαλύτερη των 90 ημερών.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v