Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Αττική Οδός: Η ώρα των δεσμευτικών προσφορών για τη mega παραχώρηση

Υψηλό ενδιαφέρον αναμένεται από τους επενδυτές για τη νέα 25ετή σύμβαση λειτουργίας του αυτοκινητόδρομου. Ποια είναι τα οκτώ σχήματα που τη διεκδικούν.

Αττική Οδός: Η ώρα των δεσμευτικών προσφορών για τη mega παραχώρηση

Ολοκληρώνεται σήμερα η δεύτερη φάση του διαγωνισμού του ΤΑΙΠΕΔ για την ανάδειξη του νέου παραχωρησιούχου της Αττικής Οδού, με την κατάθεση δεσμευτικών οικονομικών προσφορών.

Στην πρώτη φάση εκδήλωσης ενδιαφέροντος, ως γνωστόν, είχαν προκριθεί 8 επενδυτικά σχήματα, με τις εκτιμήσεις να κάνουν λόγο για ισχυρό ενδιαφέρον της πλειονότητας αυτών για τη νέα 25ετή σύμβαση.

Υπενθυμίζεται πως η σύμβαση αφορά τη λειτουργία, την ελαφριά συντήρηση και την εκμετάλλευση των 70 χιλιομέτρων του υφιστάμενου αυτοκινητοδρόμου, καθώς δεν υπάρχει βαρύ κατασκευαστικό αντικείμενο. Ο διαγωνισμός που διενεργεί το ΤΑΙΠΕΔ θεωρούνταν πως θα ξεπερνούσε σε τίμημα την προηγούμενη μεγάλη παραχώρηση της Εγνατίας Οδού (1,5 δισ. ευρώ), ακόμη και τα 2 δισ. ευρώ. Ωστόσο το περιβάλλον υψηλών επιτοκίων φαίνεται πως μετριάζει ελαφρώς τις προσδοκίες, δεδομένου του αυξημένου κόστους χρήματος που οφείλουν να υπολογίσουν οι διεκδικητές.

Σύμφωνα με τους όρους της νέας σύμβασης παραχώρησης, το κόστος διέλευσης (μετά από σχετική απόφαση του τέως ΥΠΟΜΕ Κ. Καραμανλή) τοποθετείται στα 2,5 ευρώ (από 2,8 ευρώ σήμερα) για την πρώτη 5ετία από την έναρξή της. Μετά την παρέλευση αυτού του διαστήματος, ο νέος παραχωρησιούχος έχει το δικαίωμα να υποβάλει στο ελληνικό Δημόσιο τεκμηριωμένο αίτημα για αναπροσαρμογή των διοδίων και κλιμακωτή χρέωση.

Σύμφωνα με τα στοιχεία του 2022, η κυκλοφορία των οχημάτων στην Αττική Οδό αυξήθηκε κατά 12,5% έναντι του 2021 και κατά 0,3% συγκριτικά με το 2019 (προ Covid-19 εποχή). Τα έσοδα του 2022 της Αττικής Οδού έκλεισαν στα 197,3 εκατ. ευρώ από 176,8 εκατ. ευρώ το 2021, ενώ υψηλότερα ήταν και τα κέρδη μετά φόρων, που διαμορφώθηκαν σε σχεδόν 67 εκατ. ευρώ έναντι 56,4 εκατ. ευρώ το 2021. Κατά πληροφορίες, περαιτέρω αύξηση 10% παρουσίασαν τα έσοδα του αυτοκινητοδρόμου στο α’ εξάμηνο του 2023.

Τα οκτώ επενδυτικά σχήματα που διεκδικούν τον αυτοκινητόδρομο 

  • ABERTIS INFRAESTRUCTURAS S.A.
  • INC S.p.A. (GRUPPO FININC)
  • Ένωση προσώπων ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ Α.Ε. - ΑΒΑΞ Α.Ε. - Meridiam (η τελευταία αντικατέστησε στην κοινοπραξία την επίσης γαλλική Ardian)
  • Ένωση προσώπων ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε. - FS ARK HOLDCO S.a.r.l.
  • Ένωση προσώπων BRISA - AUTO ESTRADAS de PORTUGAL S.A. - RUBICONE BIDCO S.A. - Intrakat (με τον ελληνικό όμιλο να αυξάνει στο 49% τη συμμετοχή του στην κοινοπραξία)
  • Ένωση προσώπων CORE INFRASTRUCTURE FUND III SCS (VAUBAN) - DIF INFRA 6 PARTICIPATIONS 5 B.V. - EGIS PROJECTS S.A.
  • Ένωση προσώπων MACQUARIE ASSET MANAGEMENT MOTORWAY HOLDINGS S.ar.l. - FINCOP INFRASTRUCTURE LTD
  • Ένωση προσώπων VINCI HIGHWAYS S.A.S. - VINCI CONCESSIONS S.A.S. - ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ Α.Ε. - MOBILITY PARTNER S.A.S.

Μετά την κατάθεση των προσφορών, το δ.σ. του ΤΑΙΠΕΔ θα ελέγξει τα νομιμοποιητικά έγγραφα και αν οι φάκελοι δεσμευτικού ενδιαφέροντος είναι πλήρεις και συμβατοί, σε δεύτερο χρόνο θα εξετάσει τις οικονομικές προφορές. Δεδομένου του αναμενόμενου ανταγωνισμού σε επίπεδο τιμήματος, είναι πιθανό το ΤΑΙΠΕΔ να απευθυνθεί εκ νέου στους διεκδικητές που έχουν μικρή απόκλιση οικονομικής προσφοράς, ζητώντας βελτιωτική προσφορά.

Με βάση την παραπάνω διαδικασία και παρά την πρόθεση του Ταμείου για ταχεία ολοκλήρωση του διαγωνισμού, δεν είναι σαφές πότε θα αναδειχθεί ο προσωρινός ανάδοχος της παραχώρησης, χωρίς βεβαίως να μπορεί να αποκλειστεί το ενδεχόμενο προσφυγών και ενστάσεων.

Υπενθυμίζεται πως η υφιστάμενη σύμβαση της Αττικής Οδού υπό την κοινοπραξία Άκτωρ Παραχωρήσεις (65,75%), ΑΒΑΞ (24,19%), ΕΤΕΘ που ανήκει στον όμιλο ΑΒΑΞ (10,02%) και γαλλική EGIS Projects (0,04%), λήγει τον Οκτώβριο του 2024.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v