Με την εισερχόμενη ταξιδιωτική κίνηση να έχει ξεπεράσει πέρυσι τα 27,8 εκατ. ταξιδιώτες, τις τουριστικές εισπράξεις να έχουν προσεγγίσει αυτές του 2019, και τον κλάδο του HORECA που συνδέεται άμεσα με τον τουρισμό να έχει επανακάμψει, η άνοδος των χονδρεμπορικών πωλήσεων, όπως αυτών των Cash & Carry δικτύων ήταν αν μη τι άλλο αναμενόμενη. Σε αυτή την άνοδο σημαντικό ρόλο διαδραμάτισε ο πληθωρισμός.
Στην περίπτωση της The Mart, της χονδρεμπορικής αλυσίδας του ομίλου Σκλαβενίτη, η περσινή χρονιά που στιγματίστηκε από τις ανατιμήσεις των εμπορευμάτων, την αύξηση του ενεργειακού κόστους και τα προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα, επεφύλασσε σημαντική άνοδο των πωλήσεων, των κερδών και βελτίωση των περιθωρίων κέρδους.
Οι πωλήσεις της The Mart ξεπέρασαν τα 407,142 εκατ. ευρώ αυξημένες κατά 18,9% έναντι του 2021 που αποδίδεται από την εταιρεία μεταξύ άλλων στην αύξηση της πελατειακής της βάσης και στη μερική μετακύληση των ανατιμήσεων στις τελικές τιμές. Τα μικτά κέρδη ξεπέρασαν τα 83,279 εκατ. ευρώ (+18,5), τα κέρδη προ φόρων τα 14 εκατ. ευρώ (+71,01%) και τα καθαρά κέρδη τα 10,818 εκατ. ευρώ (+69,64%). Με +20,54% «έτρεξαν» τα EBITDA στα 22,744 εκατ. ευρώ ή 5,59% επί του κύκλου εργασιών από 4,63% το 2021, το περιθώριο αποτελεσμάτων προ τόκων και φόρων διαμορφώθηκε στο 4,35% από 3,24% και το περιθώριο μικτών αποτελεσμάτων στο 20,45% έναντι 20,53%.
Για τη The Mart, -σ.σ. πρώην Makro Cash & Carry που πέρασε στον έλεγχο της Σκλαβενίτης το 2015 από τη Metro Group-, που λειτουργεί 13 καταστήματα όσα και το 2021 και ο αριθμός του προσωπικού της αυξήθηκε 8,25% στα 1.613 άτομα, η περσινή χρονιά ήταν ιδιαίτερη για έναν ακόμη λόγο. Οι επενδύσεις για αγορές ακινήτων, ανακαινίσεις καταστημάτων και ψυκτικές εγκαταστάσεις έφθασαν τα 110,7 εκατ. ευρώ.
Στις επενδύσεις αυτές εντάσσεται η απόκτηση των ακινήτων 9 καταστημάτων τα οποία μίσθωνε συνολικής επιφάνειας 102.000 τ.μ., έναντι 72,5 εκατ. ευρώ, και δύο βιομηχανικών ακινήτων συνολικής επιφάνειας 20.000 τ.μ. έναντι 12,5 εκατ. ευρώ (το ένα εξ αυτών είναι το πρώην εργοστάσιο της ΔΕΛΤΑ στον Ταύρο). Επίσης συνεχίσθηκαν οι επενδύσεις σε ψυκτικές εγκαταστάσεις, και εξεδόθησαν οι άδειες για την εγκατάσταση φωτοβολταϊκών σε 8 καταστήματα.
Το βαρύ αυτό επενδυτικό πρόγραμμα έφερε και αύξηση των υποχρεώσεων. Από 68,656 εκατ. ευρώ που ήταν οι μακροπρόθεσμες υποχρεώσεις της στο τέλος του 2021 έφθασαν τέλη του 2022 στα 94,554 εκατ. ευρώ. Η αύξηση οφείλεται κυρίως στην έκδοση νέου ομολογιακού δανείου 72,5 εκατ. ευρώ για την απόκτηση των ακινήτων 9 καταστημάτων και στη σύναψη δυο νέων ομολογιακών δανείων συνολικού ύψους 13,9 εκατ. ευρώ με συμμετοχή κατά 62,50% του Ελληνικού Δημοσίου (ΤΑΑ) για την αντικατάσταση ψυκτικών εγκαταστάσεων.
Στις λοιπές μακροπρόθεσμες υποχρεώσεις περιλαμβάνεται ποσό 1,18 εκατ. ευρώ που αφορά σε υποχρεώσεις φόρων και ασφαλιστικών εισφορών, η καταβολή των οποίων παρατάθηκε λόγω της πανδημίας, ενώ οι βραχυπρόθεσμες υποχρεώσεις (προμηθευτές, φόρος εισοδήματος, δάνεια, υποχρεώσεις από μισθώσεις και μακροπρόθεσμα δάνεια πληρωτέα το 2023) από 90,674 εκατ. ευρώ ανήλθαν πέρυσι στα 112,169 εκατ. ευρώ.
Για την τρέχουσα χρήση η εταιρεία, αναμένει διατήρηση ικανοποιητικής κερδοφορίας, κυρίως λόγω της ενίσχυσης της τουριστικής κίνησης παρά τη σημαντική αύξηση του κόστους λειτουργίας. Για το σκοπό αυτό σε συνεργασία με τοπική εταιρεία διανομής, ξεκίνησε η πλήρης κάλυψη της αγορά της Πάρου, ενώ ενισχύθηκε το δίκτυο των πωλητών στις υπόλοιπες Κυκλάδες. Επιπλέον από τις 1 Ιουνίου λειτουργεί το νέο κέντρο διανομής στην Τρίπολη σε ιδιόκτητες εγκαταστάσεις 3.200 τ.μ.
Σε ότι αφορά την αντιμετώπιση της ανόδου των επιτοκίων, η εταιρεία, που δεν θα διανείμει μέρισμα για τη χρήση του 2022, χρησιμοποιεί παράγωγα προϊόντα ανταλλαγής επιτοκίων (Ιnterest Rate Swaps) ως αντισταθμιστικά εργαλεία που χρησιμοποιούνται για σχέσεις αντιστάθμισης ταμειακών ροών χρηματοοικονομικών υποχρεώσεων και συγκεκριμένα για την κάλυψη του επιτοκιακού κινδύνου που προέρχεται από ομολογιακά δάνεια και συμβάσεις χρηματοδοτικών μισθώσεων.
Κατά την 31.12.2022, είχε συνάψει συμβόλαιο ανταλλαγής επιτοκίου για την κάλυψη του επιτοκιακού κινδύνου, ονομαστικής αξίας ποσού 93.963.932 ευρώ. Το κόστος κτήσης του παραγώγου είναι μηδενικό και η εύλογή του αξία, κατά την 31η Δεκεμβρίου 2022, ανήλθε σε 4.071.803,07 ευρώ, η οποία καταχωρίσθηκε, μετά την αφαίρεση του φόρου εισοδήματος, σε αύξηση του αποθεματικού αντιστάθμισης ταμειακών ροών της καθαρής θέσης, μέσω της κατάστασης συνολικού αποτελέσματος.