Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Με «προίκα» 95+10 εκατ. ευρώ η HSBC στη Παγκρήτια

H συμφωνία για HSBC προβλέπει προσυμφωνημένη καθαρή θέση (NAV) τουλάχιστον 95 εκατ. ευρώ. Ο μηχανισμός αποζημίωσης 10 εκατ. και πότε ενεργοποιείται. Φτιάχνουν οι κεφαλαιακοί δείκτες με την HSBC. Οι προτεραιότητες της φετινής χρονιάς.

Με «προίκα» 95+10 εκατ. ευρώ η HSBC στη Παγκρήτια
O αντιπρόεδρος & CEO της Intrakat, Αλ. Εξάρχου

Με προσυμφωνημένη καθαρή θέση τουλάχιστον 95 εκατ. ευρώ θα μεταβιβαστεί, έναντι συμβολικού τιμήματος (1 ευρώ), στην Παγκρήτια η επιχειρηματική δραστηριότητα του εν Ελλάδι δικτύου της HSBC, βάσει των όρων της αρχικής συμφωνίας, που δεν έχουν μεταβληθεί.

Η συμφωνία για την απόκτηση της επιχειρηματικής δραστηριότητας της HSBC στην Ελλάδα από την Παγκρήτια δεν προσδιορίζει με ακρίβεια τα επιμέρους στοιχεία ενεργητικού/παθητικού, που θα μεταφερθούν. Και αυτό λόγω του μεγάλου χρόνου, που μεσολαβούσε, μεταξύ της δεσμευτικής σύμβασης και της υλοποίησης της συναλλαγής και του γεγονότος ότι το εν Ελλάδι δίκτυο της HSBC συνεχίζει κανονικά τη λειτουργία του.

Για να αντιμετωπίσει το παραπάνω πρόβλημα, η συμφωνία προβλέπει προσυμφωνημένη καθαρή αξία ενεργητικού τουλάχιστον 95 εκατ. ευρώ, κατά την ολοκλήρωση της συναλλαγής και μηχανισμό αποζημίωσης. Ο μηχανισμός ενεργοποιείται σε περίπτωση κατά την οποία, μετά την οριστική μεταβίβαση της επιχειρηματικής δραστηριότητας στην Παγκρήτια, προκύψει μείωση εσόδων της τάξης τουλάχιστον 70% από διαρροή εταιρικών πελατών, οι οποίοι δεν επιθυμούν να συνεχίσουν τη συνεργασία τους με τη νέα τράπεζα.

Σε αυτή την περίπτωση θα προσαυξηθεί το NAV, κατά 10 εκατ. ευρώ, χωρίς μεταβολή στο ύψος του τιμήματος (1 ευρώ). Η Παγκρήτια θα αποκτήσει δίκτυο 15 καταστημάτων, καθώς και το σύνολο του προσωπικού, το οποίο εκτιμάται ότι κατά το χρόνο ολοκλήρωσης της συναλλαγής θα αριθμεί περίπου 300 άτομα. Η μεταβίβαση αναμένεται να ολοκληρωθεί εντός διμήνου.

Η καθαρή θέση τουλάχιστον 95 εκατ. ευρώ υπερκαλύπτει, σύμφωνα με τη διοίκηση της Παγκρήτια τις κεφαλαιακές απαιτήσεις του αποκτώμενου σταθμισμένου σε κίνδυνο ενεργητικού και θα επιδράσει θετικά στους κεφαλαιακούς δείκτες της Παγκρήτια, εξέλιξη απαραίτητη, προκειμένου να αντισταθμιστεί ενδεχόμενο κεφαλαιακό έλλειμμα από τη συμμετοχή με 33,8 εκατ. ευρώ στην ΑΜΚ της Attica Bank και στο μετοχικό της κεφάλαιο.

Ο δείκτης συνολικής κεφαλαιακής επάρκειας της Παγκρήτια ανήλθε στις 31 Δεκεμβρίου του 2022 σε 14,09% (CET1 11,28%), μετά την περσινή αύξηση κεφαλαίου. Από 1η Ιανουαρίου, όμως, της φετινής χρονιάς η ελάχιστη κεφαλαιακή απαίτηση για την τράπεζα διαμορφώνεται σε 15,07%. Μετά την απόκτηση του εν Ελλάδι δικτύου HSBC προβλέπεται ικανοποίηση των ελάχιστων εποπτικών απαιτήσεων, για το συνολικό δείκτη κεφαλαιακής επάρκειας.

Η απόφαση να συμμετάσχει η Παγκρήτια με 33,8 εκατ. ευρώ στην ΑΜΚ της Attica εκτιμάται από το Δ.Σ της Παγκρήτια ότι θα επιφέρει μικρή επιδείνωση του κεφαλαιακού δείκτη, με πρόσθετες κεφαλαιακές ανάγκες, για τις οποίες η τράπεζα έχει εξασφαλίσει δέσμευση του μεγαλομετόχου (Thrivest) ότι θα καλύψει τυχόν μελλοντικό κεφαλαιακό έλλειμμα που θα προκύψει λόγω της προαναφερθείσας συμμετοχής.

Τα αυξημένα έξοδα «ροκάνισαν» τα προ προβλέψεων κέρδη

Κατά την περσινή χρήση, τα καθαρά έσοδα από τόκους της Παγκρήτια ανήλθαν σε 54,7 εκατ. ευρώ (53 εκατ. το 2021), με το καθαρό επιτοκιακό περιθώριο να διαμορφώνεται σε 2,27% (2,34% το 2021). Τα καθαρά έσοδα από προμήθειες σε 5,3 εκατ. ευρώ (3,9 εκατ. ευρώ το 2021) και τα οργανικά έσοδα σε 61 εκατ. ευρώ.

Η εκτίναξη, όμως, των λειτουργικών εξόδων κατά 6 εκατ. ευρώ (+18,72%) και η διαμόρφωσή τους σε 42,25 εκατ. ευρώ οδήγησε σε μείωση των προ προβλέψεων κερδών. Η αύξηση στα λειτουργικά έξοδα ήρθε, σύμφωνα με τη διοίκηση, από έξοδα αναδιάρθρωσης/εταιρικού μετασχηματισμού και τις αμοιβές διαχείρισης για το χαρτοφυλάκιο NPEs.

Τα προ προβλέψεων κέρδη ανήλθαν σε 21,9 εκατ. ευρώ (23,18 εκατ. ευρώ το 2021), ενώ οι προβλέψεις έπεσαν στα 16,58 εκατ. ευρώ, παρ’ ότι σχεδόν τα δύο τρίτα των χορηγήσεων παραμένουν ταξινομημένα ως μη εξυπηρετούμενα ανοίγματα (Non Performing Exposures- NPEs), με το συντελεστή κάλυψης στο 34,23%. Τα προ φόρων κέρδη διαμορφώθηκαν σε 5,31 εκατ. ευρώ και τα μετά από φόρους σε 3,8 εκατ. ευρώ.

Τα δάνεια και οι απαιτήσεις από πελάτες ανήλθαν στις 31/12/22 σε 1,78 δισ. ευρώ, εκ των οποίων τα 1,14 δισ. ευρώ αφορούν σε μη εξυπηρετούμενα ανοίγματα ( Non Performing Exposures-NPEs) με το NPE ratio να διαμορφώνεται σε 64,05%. Οι συσσωρευμένες προβλέψεις σε 391 εκατ. ευρώ (375 εκατ. ευρώ τέλος 2021) και ο συντελεστής κάλυψης σε 34,23%. Η τράπεζα διαθέτει οριστικές και εκκαθαρισμένες αναβαλλόμενες φορολογικές απαιτήσεις (Deferred Tax Credit- DTC) έναντι του Δημοσίου, ύψους 44,7 εκατ. ευρώ, ποσό που προσμετράται στα εποπτικά κεφάλαια.

Οι προτεραιότητες της φετινής χρονιάς

Για τη φετινή χρονιά, η τράπεζα έχει ως προτεραιότητα την υλοποίηση των εξής σημείων του τριετούς επιχειρησιακού σχεδίου (business plan): την όσο το δυνατόν μεγαλύτερη εξυγίανση ισολογισμού, μέσω πωλήσεων/τιτλοποιήσεων μη εξυπηρετούμενων ανοιγμάτων, την αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας που «αβγάτισε» μετά την απόκτηση των ακινήτων της εταιρείας τουριστικών επιχειρήσεων Μιχαλάκης ΑΕ, τη βελτίωση του καθαρού επιτοκιακού περιθωρίου καθώς και την προετοιμασία για έκδοση AT1 ή Tier 2.

Το εγκεκριμένο επιχειρησιακό σχέδιο της τράπεζας περιλαμβάνει την απόκτηση της επιχειρηματικής δραστηριότητας του εν Ελλάδι δικτύου της HSBC, όσο και την απορρόφηση της Συνεταιριστικής Κεντρικής Μακεδονίας, καθώς και τη λήψη αδειών από ΤτΕ για θυγατρικές σε factoring και Leasing.

Η εξαγορά του εν Ελλάδι δικτύου της HSBC και η απορρόφηση της Συνεταιριστικής Κεντρικής Μακεδονίας χαρακτηρίζονται από τη διοίκηση της Παγκρήτια, ως δύο σημαντικές στρατηγικές επιλογές. Οι μεν δραστηριότητες της HSBC στην Ελλάδα λειτουργούν συμπληρωματικά με αυτές της τράπεζας, με αποτέλεσμα να επιταχύνεται σημαντικά, μέσω της εξαγοράς, ο βαθμός και ο χρόνος διείσδυσης στην τραπεζική αγορά, η δε απορρόφηση της Συνεταιριστικής Κεντρικής Μακεδονίας ενδυναμώνει την παρουσία της Παγκρήτια στη Βόρειο Ελλάδα.

Τέλος, με βάση τη συμφωνία μετόχων που υπέγραψαν Thrivest, Παγκρήτια, ΤΧΣ και Attica Bank προβλέπεται η υπό προϋποθέσεις προοπτική συγχώνευσης Παγκρήτια-Attica, στη βάση ενός κοινού αναπτυξιακού σχεδίου, το οποίο θα καταρτιστεί για συγκεκριμένο σκοπό.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v