Αρ. Παντελιάδης (METRO): Συνεχίζουμε να δεχόμαστε ανατιμήσεις

Πώς η εταιρεία κατάφερε να αυξήσει την κερδοφορία της σε ένα πληθωριστικό περιβάλλον και με «κλειδωμένα» τα περιθώρια κέρδους. Τι είπε για τις επενδύσεις, την αγορά, τα private labels, τον ΦΠΑ. Τι ζητά από την επόμενη κυβέρνηση.

Αρ. Παντελιάδης (METRO): Συνεχίζουμε να δεχόμαστε ανατιμήσεις

«Σαφώς οι τιμές έχουν ανέβει. Σαφώς δεχόμαστε ανατιμήσεις, κυρίως στα εισαγόμενα προϊόντα, όμως είναι λιγότερες από παλαιότερα και σε αριθμό και σε ένταση», είπε χθες ο Αριστοτέλης Παντελιάδης, ο οποίος σημείωσε ότι σε κάποιες κατηγορίες, όπως τα σπορέλαια, τα χαρτιά και τα προϊόντα με βάση το αγελαδινό γάλα, υπάρχουν μειώσεις τιμών, κάτι που απέδωσε στην υποχώρηση της κατανάλωσης. 

Ο επικεφαλής της εταιρείας METRO εμφανίσθηκε συγκρατημένα αισιόδοξος για την πορεία του πληθωρισμού και εκτίμησε ότι η αποκλιμάκωση θα συνεχιστεί και προς το τέλος της χρονιάς «θα έχουμε λογικά επίπεδα πληθωρισμού, σε ανεκτά νούμερα». 

Η αποκλιμάκωση του πληθωρισμού όμως δεν συνοδεύεται με αύξηση της κατανάλωσης. Το πρώτο τετράμηνο η αγορά του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων κινείται πτωτικά λόγω της ακρίβειας, καταγράφοντας απώλειες 4-5% σε όγκο και ανάπτυξη 4-5% σε αξία.

Παρ’ όλα αυτά, ο ίδιος εκτίμησε ότι η εταιρεία του, που πέρυσι έχασε 0,2% μερίδιο στη λιανική και κέρδισε 0,5% στα cash & carry, θα εμφανίσει εφέτος κέρδη άνω των 30 εκατ. ευρώ και θα πετύχει αύξηση των πωλήσεών της. Πέρυσι οι ενοποιημένες καθαρές πωλήσεις της METRO ΑΕΒΕ αυξήθηκαν κατά 9,5% στα 1,501 δισ. ευρώ, τα EBITDA ανήλθαν σε 60,5 εκατ. ευρώ από 53,4 εκατ. ευρώ (+13,3%) και τα κέρδη προ φόρων ενισχύθηκαν κατά 26,8% στα 28,4 εκατ. ευρώ από 22,4 εκατ. ευρώ. 

Ισχυρές επιδόσεις παρά την αύξηση του κόστους λειτουργίας (μόνο για την ενέργεια, το πρόσθετο κόστος πέρυσι σε σχέση με το 2021 ήταν 8,9 εκατ. ευρώ) και τα «κλειδωμένα», με υπουργική απόφαση, περιθώρια μικτού κέρδους στο λιανεμπόριο τροφίμων από τον Αύγουστο του 2020. Αυτό το «μαγικό» όπως είπε ο κ. Παντελιάδης το πέτυχε η METRO γιατί έχει την πολυτέλεια ως μη εισηγμένη ελληνική εταιρεία να σκέφτεται το μέλλον παρά το παρόν. «Η βελτίωση των αποτελεσμάτων του 2022 οφείλεται σε όλη τη δουλειά που έχουμε κάνει από τον καιρό της εξαγοράς του Βερόπουλου και μετά. Αυτά που κάνουμε σήμερα περιμένουμε να αποδώσουν την επόμενη 2ετία-3ετία. Ανεξάρτητα από τις συγκυρίες, που δεν είναι οι καλύτερες», ανέφερε. 

Στην επόμενη ημέρα επικεντρώνεται και το επενδυτικό πλάνο της εταιρείας, που την τετραετία 2023-2026 θα αγγίξει τα 280 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 50 εκατ. ευρώ θα επενδυθούν εφέτος. Εκτός από την επέκταση του δικτύου -εντός του έτους προβλέπεται η δημιουργία 25 νέων σημείων, τα περισσότερα εκ των οποίων convenience με τη μέθοδο του franchise-, 50 εκατ. ευρώ θα κατευθυνθούν στη δημιουργία κέντρου διανομής στον Ασπρόπυργο. Μέχρι στιγμής, η αναζήτηση του κατάλληλου χώρου δεν έχει ευδοκιμήσει, γιατί «η μισή επιχειρηματική Ελλάδα ψάχνει ακίνητο στον Ασπρόπυργο», σημείωσε ο ίδιος. Σήμερα η εταιρεία διαθέτει κέντρα διανομής συνολικής επιφάνειας 100.000 τ.μ. Αναφερόμενος στην Κύπρο, είπε πως οι πωλήσεις του εκεί καταστήματος αυξήθηκαν πέρυσι 57% και στο πρώτο 4μηνο 39%, και ότι η METRO προγραμματίζει τη λειτουργία νέου καταστήματος, αυτή τη φορά στη Λευκωσία, σε οικόπεδο 6.500 τ.μ. Η επένδυση υπολογίζεται στα 8 εκατ. ευρώ και το κατάστημα θα ξεκινήσει τη λειτουργία του μέσα στο 2024. Επενδύσεις θα γίνουν και στο δίκτυο Metro Cash & Carry -σήμερα η εταιρεία διαθέτει δίκτυο 48 καταστημάτων, 1 delivery center που τροφοδοτεί νησιά του Αιγαίου και 7 hubs-, με την προσθήκη 3 hubs και ενός dark store 5.000 τ.μ. στο υπάρχον κατάστημα της Ρόδου.

Τι είπε για ΦΠΑ, καλάθι και τι ζητά από την επόμενη κυβέρνηση

Αναφερόμενος στο καλάθι του νοικοκυριού, που αντιπροσωπεύει το 4,5% του τζίρου της METRO, είπε πως ήταν επιτυχημένο αλλά έσπευσε να συμπληρώσει ότι έχει ξεφτίσει. «Οι καταναλωτές δεν ενδιαφέρονται για το καλάθι. Οποιαδήποτε προωθητική ενέργεια κάποια στιγμή κουράζει, ξεφουσκώνει», είπε. Και συμπλήρωσε πως το καλάθι έκανε τη δουλειά του και πλέον δεν προσφέρει τίποτε ιδιαίτερο παρά αρκετή γραφειοκρατία και γκρίνια από τους προμηθευτές. 

Ο ίδιος εκτίμησε ότι όταν τελειώσει το καλάθι, θα εξομαλυνθεί και πάλι η αγορά και το μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας θα υποχωρήσει. «Έτσι όπως είναι δομημένη η ελληνική αγορά, κερδίζουμε λιγότερο από τα private labels. Δεν έχουμε συμφέρον να τα προωθούμε σε σχέση με τα επώνυμα», ανέφερε.

Σε αντιδιαστολή με το καλάθι, ο κ. Παντελιάδης τάχθηκε υπέρ της μείωσης του ΦΠΑ. «Είναι πιο αποτελεσματικό από οποιοδήποτε άλλο μέτρο αλλά θα κόστιζε περισσότερο στην κυβέρνηση» είπε, ενώ υποστήριξε ότι η όποια μείωση του ΦΠΑ θα πέρναγε στην κατανάλωση. «Είμαι απόλυτα σίγουρος, είναι δεδομένο, ότι την επόμενη ημέρα η μείωση του ΦΠΑ θα πέρναγε στις τελικές τιμές. Θα ήταν ευχής έργο να γινόταν αυτό αλλά..», τόνισε.

Στην ερώτηση τι θέλει ο επιχειρηματικός κόσμος από την επόμενη κυβέρνηση, ο κ. Παντελιάδης ήταν σαφής. «Μικρότερη σημασία έχει η παράταξη. Αυτό που θέλουμε, είναι έναν υπουργό και μια ηγεσία στο υπουργείο  Ανάπτυξης που θα ακούει και που θα είναι λογική και μέσα από έναν ειλικρινή και ζωντανό διάλογο να μας λέει τι προτίθεται να κάνει και πώς θα το κάνει». «Αυτό που παρακαλούμε κάθε καινούργια κυβέρνηση», είπε ο κ. Παντελιάδης, «είναι να έχουμε μια συζήτηση, να εκδίδονται αποφάσεις και να μπορούμε να τις υλοποιήσουμε. Όσο έχουμε αυτό τον διάλογο, όλα πάνε καλύτερα. Όσο λιγότερο παρεμβαίνει στην ελεύθερη λειτουργία της αγοράς τόσο καλύτερα αποδίδει η αγορά προς όφελος όλων». 

Ο κ. Παντελιάδης πάντως δεν θέλησε να μιλήσει για τη δημιουργία του συνδικαλιστικού συνδέσμου του κλάδου. «Γίνονται συζητήσεις, πάνε καλά, είμαστε αρκετά κοντά και μόλις είμαστε έτοιμοι θα σας ενημερώσουμε. Μέχρι τότε, δεν είναι σωστό απέναντι στους συναδέλφους να μιλήσω εγώ για λογαριασμό τους». 

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v