Ελληνόκτητο πετρελαιοφόρο που συνδέεται με τους εφοπλιστές Δημήτρη Μπάκο και Γιάννη Καϋμενάκη δεσμεύτηκε από το Ιράν στα στενά του Ορμούζ, όπως μετέδωσε το εξειδικευμένο site Tradewinds.
Σύμφωνα με το Πολεμικό Ναυτικό των ΗΠΑ, το VLCC Niovi (κατασκευής 2005, με dwt 309.164 τόνων) δέχτηκε έφοδο από σκάφη του Σώματος των Φρουρών της Επανάστασης του Ιράν γύρω στις 6:20 π.μ. τοπική ώρα (02:20 GMT), αφού έφυγε από το Ντουμπάι και ενόσω κατευθυνόταν προς τη Φουτζέιρα κενό φορτίου.
Τα πλοιάρια λέγεται ότι ανάγκασαν το σκάφος να αντιστρέψει την πορεία του προς τη Φουτζέιρα και προς τα χωρικά ύδατα του Ιράν.
Η ασφαλιστική εταιρεία Ambrey δήλωσε ότι το τάνκερ κατευθυνόταν προς τα χωρικά ύδατα του Ομάν, περίπου 47 ναυτικά μίλια νότια του Μπαντάρ Αμπάς στο Ιράν. Πλάνα του αμερικανικού ναυτικού έδειξαν 11 μικρά σκάφη να πλησιάζουν το σκάφος.
Τα κρατικά μέσα ενημέρωσης του Ιράν επιβεβαίωσαν την κατάσχεση, χωρίς να διευκρινίσουν τους λόγους της πράξης.
«Η συνεχιζόμενη παρενόχληση πλοίων από το Ιράν και η παρέμβαση στα δικαιώματα ναυσιπλοΐας στα τοπικά ύδατα είναι αδικαιολόγητη, ανεύθυνη και αποτελεί συνεχή απειλή για την ασφάλεια της θάλασσας και την παγκόσμια οικονομία», αναφέρει σε δήλωσή του το πολεμικό ναυτικό των ΗΠΑ.
Η δέσμευση του Niovi λαμβάνει χώρα έξι ημέρες μετά την κατάσχεση του Advantage Sweet (κατασκευής 2012, με dwt 159.000 τόνων) από το Ιράν. Η Τεχεράνη είχε δηλώσει ότι το δεξαμενόπλοιο suezmax χτύπησε ένα ιρανικό αλιευτικό σκάφος, αλλά αρκετές πηγές είπαν ότι η κατάσχεση ήταν αντίποινα για τα αμερικανικά δικαστήρια που εξέδωσαν εντολή για την κατάσχεση ενός δεύτερου aframax, του Suez Rajan (κατασκευής 2011), χωρητικότητας 159.000 dwt, το οποίο φέρεται να μετέφερε ιρανικό πετρέλαιο. Οι ελληνικές αρχές είχαν εκδώσει προειδοποίηση για αυξημένους κινδύνους για τη ναυτιλία στο Ιράν μετά την κατάσχεση του Suez Rajan.
Ο εγγεγραμμένος ιδιοκτήτης του Niovi είναι η Grand Financing Co, σύμφωνα με τη ναυτιλιακή βάση δεδομένων Equasis, η οποία ελέγχεται από τη ναυτιλιακή Smart Tankers με έδρα την Ελλάδα. Τα στελέχη της Smart Tankers, εγχείρημα των οικογενειών Μπάκου και Καϋμενάκη, δεν ήταν άμεσα διαθέσιμα για σχόλια.
Σύμφωνα με την ελληνική ακτοφυλακή, το πλήρωμα του Niovi αποτελείται από 30 ναυτικούς. Όλοι τους είναι από τις Φιλιππίνες και τη Σρι Λάνκα, με εξαίρεση τον καπετάνιο, ο οποίος είναι Έλληνας πολίτης γεννημένος το 1970.
Οι ελληνικές αρχές θα παρέμβουν στις ιρανικές αρχές για λογαριασμό του πλοιάρχου.