Οι αποφασιστικές λύσεις που άρχισε να δίνει η ΙΚΕΑ στα προβλήματα της εφοδιαστικής αλυσίδας συνεισφέρουν σε διψήφιο ρυθμό ανάπτυξης πωλήσεων το 2023 για τον όμιλο Fourlis, που είναι προσηλωμένος στον στόχο για αύξηση πωλήσεων στα 750 εκατ. ευρώ έως το 2025 από μισό δισ. ευρώ πέρυσι, με EBIT margin 8% από 2,5% αντίστοιχα.
Η διοίκηση του ομίλου εμφανίζεται αισιόδοξη ότι η τάση του δ' τριμήνου του 2022 μπορεί να διατηρηθεί φέτος, με αύξηση όγκου πωλήσεων και μεριδίων και όχι τιμών -υπό την προϋπόθεση βέβαια ότι δεν θα υπάρξει περαιτέρω αύξηση του κόστους. Μάλιστα, όπως τονίζεται, από το β' τρίμηνο φέτος η ΙΚΕΑ προχωρά και σε μικρή-οριακή μείωση τιμών, η οποία θα τροφοδοτήσει την ανάπτυξη το 2023 σε συνδυασμό με το περσινό effect pricing (Μάιο και Σεπτέμβριο έγιναν αυξήσεις της τάξης του 15-18%).
«Για πρώτη φορά μετά από 20 χρόνια λειτουργούμε σε ένα πληθωριστικό περιβάλλον και πρέπει να μπούμε σε ένα νέο τρόπο σκέψης», τόνισε ο πρόεδρος του ομίλου Βασίλης Φουρλής, που παρουσίασε χθες τα οικονομικά αποτελέσματα 2022 στην Ένωση Θεσμικών Επενδυτών (ΕΘΕ) και στο conference call για τους αναλυτές, εφιστώντας την προσοχή όχι τόσο στις επιδόσεις των εταιρειών με όρους πωλήσεων, αλλά στο κατά πόσο καταφέρνουν να διατηρούν πελάτες και μικτό κέρδος, παρά την αύξηση του κόστους και τη μετακύλισή του στην κατανάλωση.
Στην περίπτωση της ΙΚΕΑ οι αυξήσεις δεν ξεπέρασαν το 15-18% κατά την περίοδο της κρίσης (αν και τα κόστη αγορών για τον όμιλο επηρεάστηκαν κατά 20%), όταν πολλές εταιρείες στον ανταγωνισμό αναγκάστηκαν να κάνουν αυξήσεις μέχρι 30-40%. Καθοριστικής σημασίας είναι το out of stock (στο 12-15% των κωδικών τον τελευταίο 1,5 χρόνο). Έχει μειωθεί στο 80% και μέχρι το τέλος του έτους εκτιμάται ότι το πρόβλημα θα εξαλειφθεί. Υπήρξε δε αποτύπωμα στο δ' τρίμηνο που οι πωλήσεις εμφάνισαν αύξηση 21% συγκριτικά με το δ' τρίμηνο του 2021, ρυθμός διπλάσιος αυτού στο εννεάμηνο (11%) και με αύξηση 15% σε σχέση με το αντίστοιχο τρίμηνο του 2019.
Για το επόμενο διάστημα, δικαιολογείται κάποια επιφυλακτικότητα ενόψει εκλογών, αλλά σε γενικές γραμμές η διοίκηση του ομίλου Fourlis είναι αισιόδοξη, εκτιμώντας ότι τις πωλήσεις πριμοδοτεί ο τουρισμός, που δημιουργεί εισοδήματα και καλή ψυχολογία αλλά κυρίως η ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της ΙΚΕΑ, που μεγαλώνει τη διαφορά τιμών με τον ανταγωνισμό, όπως τόνισε ο Απόστολος Πεταλάς, CEO της Fourlis Group.
Αναφορικά με τα κόστη αναμένεται βελτίωση στο εξής μετά την κατακόρυφη αύξηση. Ενδεικτικά, το κόστος ενέργειας από 6,4 εκατ. ευρώ το 2019 αυξήθηκε σε 10,8 εκατ. ευρώ το 2022 ενώ για το 2023 έχει προϋπολογιστεί ποσό 10 εκατ. ευρώ. Βάρη προκύπτουν και από την αναπροσαρμογή ενοικίων με βάση τον πληθωρισμό, αλλά και από το μισθολογικό κόστος που κυμαίνεται σε 4-5%. Συνολικά, τα λειτουργικά κόστη ήταν γύρω στα 200 εκατ. ευρώ το 2022, ήτοι 20% πάνω από την προηγούμενη χρονιά και 14% πάνω από το 2019.
Εν τω μεταξύ, παρά την αύξηση του λειτουργικού κόστους ο όμιλος διατηρεί υγιές μικτό περιθώριο κέρδους, από 44,5% το 2019 σε 45% το 2022 και εκτιμά ότι θα διατηρηθεί υγιές και το 2023. Οι επενδύσεις, που πέρυσι ήταν 86,5 εκατ. ευρώ, με 19 εκατ. ευρώ να αφορούν το retail, το 2023 προβλέπονται περιορισμένες, με 19-20 εκατ. ευρώ στο retail και επίκεντρο τη μεταφορά του ομίλου σε νέα κεντρικά γραφεία στα Σπάτα, στο Fourlis retail hub, εξέλιξη που μεταξύ άλλων σημαίνει μείωση λειτουργικού κόστους.
Δεν παραβλέπεται πάντως ο δανεισμός (201,3 εκατ. ευρώ το 2022 από 136 εκατ. ευρώ την προηγούμενη χρονιά) που επιβαρύνεται με επιπλέον κόστος 2,5-3%, τουλάχιστον στο retail, καθώς στο real estate υπάρχει το hedging.
Παρ' όλ' αυτά, όπως ανέφερε χθες ο Γιώργος Αλεβίζος, Οικονομικός Διευθυντής του Fourlis Group, τα 20 εκατ. ευρώ ενοποιημένα καθαρά κέρδη που εμφάνισε το 2022 ο όμιλος επιτρέπουν στη διοίκηση να προτείνει στη γενική συνέλευση των μετόχων μέρισμα 0,11 ευρώ ανά μετοχή, όσο και πέρυσι.
Τα επιτεύγματα στους τέσσερις πυλώνες
Για να πετύχει τους παραπάνω στόχους ο όμιλος Fourlis βασίζεται στα δίκτυα, στη νέα δομή κόστους και στις συνέργειες που έχει οικοδομήσει στο πλαίσιο του φιλόδοξου business plan με ορίζοντα το 2025 που ανακοίνωσε πριν από 4 χρόνια. Σύμφωνα με τον κ. Φουρλή ο όμιλος έχει φέρει αποτελέσματα και στους 4 βασικούς πυλώνες:
- Αναδιοργάνωση και μετασχηματισμός του δικτύου ΙΚΕΑ με βάση διεθνή πρότυπα στο e-commerce.
- Αναδιοργάνωση του δικτύου Intersport με αποχώρηση από μη κερδοφόρες δραστηριότητες.
- Ενεργοποίηση του τρίτου πυλώνα λιανικής με το ντεμπούτο της βρετανικής Holland & Barrett (H&B).
- Μετασχηματισμό υποστηρικτικών δραστηριοτήτων της λιανικής - logistics και real estate.
Σε τροχιά τρία νέα ΙΚΕΑ
Ειδικότερα, προχώρησε η αφαίρεση μεγάλων αποθηκευτικών χώρων από τα πολύ μεγάλα καταστήματα ΙΚΕΑ και η σμίκρυνσή τους, με αποτέλεσμα μικρότερο κόστος λειτουργίας, σύμφωνα με τη διεθνή στρατηγική του brand. Ήδη αυτό το σχέδιο έχει ολοκληρωθεί σε Λάρισα και Ιωάννινα και είναι σε εξέλιξη στο κατάστημα του ΔΑΑ.
Επιπλέον, επιτυγχάνεται ο στόχος μεγέθυνσης του δικτύου ΙΚΕΑ (που περιλαμβάνει -εκτός των pick up points- 11 καταστήματα συνολικά, εκ των οποίων 7 στην Ελλάδα, 3 μεγάλα και 6 μεσαίου μεγέθους), με επίκεντρο τρεις περιοχές ενδιαφέροντος Κρήτη, Πάτρα και Αττική. Έχουν βρεθεί χώροι και πλέον κατασκευάζεται το ΙΚΕΑ Πάτρας, είναι σε εξέλιξη η διαδικασία αδειοδότησης του ΙΚΕΑ Ηρακλείου και προωθούνται τα σχέδια για το εμβληματικό ΙΚΕΑ Ελληνικού, στο πλαίσιο retail park σε συνεργασία με τη Lamda Develοpment.
Η (πιο) στρατηγική συνεργασία με Nike και της Αdidas
Σχετικά με την αναδιοργάνωση του δικτύου Intersport, αυτή ολοκληρώθηκε με την αποεπένδυση από την Τουρκία και την πώληση της Τhe Athlete's Foot (TAF). Είναι πρόκληση βέβαια το αποτύπωμά τους στο τζίρο του ομίλου, ήτοι 23-24 εκατ. ευρώ, αν και ταυτόχρονα μειώθηκε το λειτουργικό κόστος.
Επιπλέον, προωθείται ο πλήρης μετασχηματισμός του δικτύου σε omnichannel με ανακαινίσεις καταστημάτων και σύνδεσή τους με το e-commerce. Έχουν προχωρήσει ανακαινίσεις σχεδόν στο 60% του δικτύου κι έχουν ολοκληρωθεί επενδύσες σε logistics και last mile. Στόχος πλέον είναι το δίκτυο των 105 καταστημάτων σε 4 χώρες να φτάσει τα 120 πλήρως εκσυγχρονισμένα με όρους omnichannel.
Επιπλέον, όπως τόνισε ο κ. Φουρλής, ο όμιλος είναι στρατηγικός συνεργάτης της Nike και της Αdidas, από τους σημαντικότερους, τόσο σε προϊόντα performance όσο και life style. Πρόκειται για κρίσιμη παράμετρο αν ληφθεί υπόψη ότι τα δύο brands ελέγχουν σχεδόν 60% της αγοράς αθλητικών ειδών.
Ενισχύεται ο κλάδος ευεξίας με νέα concept
Ως προς τον τρίτο πυλώνα, σημειώνεται ότι μετά την πώληση της Κωτσόβολος και της Samsung ο όμιλος Fourlis επιδίωκε να δημιουργήσει έναν νέο τομέα λιανικής, που ήρθε με την είσοδο στον κλάδο υγείας και ευεξίας, μέσω της τοποθέτησης στην ελληνική αγορά της H&B. Λειτουργούν ήδη 3 καταστήματα και αναμένεται σύντομα η λειτουργία και του e-shop.
Όπως είπε ο κ. Φουρλής, η Ελλάδα είναι η μόνη χώρα στην Ανατολική και Δυτική Ευρώπη όπου τα συμπληρώματα διατροφής και ευρύτερα τα ΜΗΣΥΦΑ πωλούνται κατά 95% μέσω φαρμακείων. Στόχος είναι η ανάπτυξη της αγοράς σε Ελλάδα, Ρουμανία και Βουλγαρία, μέσω της H&B (η οποία κάνει πωλήσεις περίπου 5,5 - 6 χιλ. ευρώ/τ.μ. ετησίως), αλλά και μέσω άλλων concept που μελετά να εντάξει στον κλάδο μελλοντικά.