Τα αεροσκάφη Stealth έχουν σχεδιαστεί για να αποφεύγουν την ανίχνευση. Στον χώρο των επιχειρήσεων το stealth mode ή stealth approach είναι μια πρακτική που ακολουθείται κυρίως από τις startups, αλλά όχι μόνο από αυτές.
Η Lidl Hellas, που δραστηριοποιείται στην ελληνική αγορά πάνω από δύο δεκαετίες, αποτελεί για πολλούς... «black box», κάτι που συνδέεται εν πολλοίς και με το γεγονός ότι δεν δημοσιεύει οικονομικές καταστάσεις. Κάτι που είναι μεν σύννομο, αλλά δεν συνάδει, σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές και στελέχη της αγοράς, με το οικονομικό της αποτύπωμα. Οι πωλήσεις της, με βάση εκτιμήσεις της αγοράς, κινούνται στα επίπεδα των 2 δισ. ευρώ.
Η εταιρεία εξαιρείται από τη δημοσίευση οικονομικών καταστάσεων «από τη συνδυασμένη εφαρμογή των διατάξεων του ν. 3419/2005, του Κ.Ν. 2190/1920, του ν. 3190/1955, του ν. 4072/2017 και του ν. 4308/2014» είχαν δηλώσει στελέχη της στο Euro2day.gr το περασμένο καλοκαίρι όταν ξεκινήσαμε να ψάχνουμε το θέμα.
Όμως λόγω του μεγέθους της και του αποτυπώματος της στην αγορά, υπηρεσίες του υπουργείου Ανάπτυξης έχουν εισηγηθεί στην ηγεσία του υπουργείου να υπάρξει σχετική ρύθμιση προκειμένου η εταιρεία, -και όσες άλλες έχουν σημαντικό εκτόπισμα στην οικονομία-, να καταστεί υπόχρεη στη δημοσίευση οικονομικών καταστάσεων, αναφέρουν πηγές με γνώση στο Euro2day.gr. Πρόθεση που επιβεβαιώνουν στο Euro2day.gr κυβερνητικοί αξιωματούχοι.
Σύμφωνα με τους ίδιους σχεδιάζεται να υπάρξει σχετική ρύθμιση προκειμένου εταιρείες του μεγέθους της Lidl Hellas, να δημοσιεύουν οικονομικές καταστάσεις, αλλαγές στο διοικητικό τους συμβούλιο, μεταβολές στο μετοχικό τους κεφάλαιο, κ.ά. Αυτό, όπως λένε, θα συμβεί πριν τις εθνικές εκλογές.
Όμως γιατί μια εταιρεία, αυτού του μεγέθους, δεν θέλει να δημοσιεύει ισολογισμό και τι πρόβλημα δημιουργείται από τη στιγμή μάλιστα που η μη δημοσίευση, στην περίπτωσή της, είναι σύννομη; «Η απόκρυψη της πλήρους εικόνας μιας οικονομικής οντότητας είναι ο βασικός λόγος της μη δημοσίευσης» λέει χρηματοοικονομικός σύμβουλος που μίλησε στο Euro2day.gr (σ.σ. το μόνο που εκδίδει η Lidl είναι η Μελέτης Κοινωνικο-Οικονομικής επίδρασης).
Στελέχη του κλάδου των σούπερ μάρκετ υποστηρίζουν ότι «η αλυσίδα δεν επιθυμεί να φανεί ποιο είναι το περιθώριο κέρδους της και ποιο το ύψος της κερδοφορίας της». Σύμφωνα με τα ίδια στελέχη είναι πολύ υψηλότερη (η κερδοφορία) από αυτή που εμφανίζουν άλλοι παίκτες της αγοράς.
«Γενικά οι discounters ακολουθούν αυτή την πρακτική, όμως αυτό δεν συμβαίνει σε όλες τις χώρες που δραστηριοποιούνται. Παραδείγματος χάριν η Lidl μπορεί να μην δημοσιεύσει οικονομικές καταστάσεις ή να μην δίνει στοιχεία για τις πωλήσεις της στην Ελλάδα αλλά αυτό δεν συμβαίνει σε όλες τις χώρες που δραστηριοποιείται», υποστηρίζει στέλεχος της αγοράς.
Εκτός όμως τη μη δημοσίευση οικονομικών καταστάσεων η αλυσίδα μέχρι προσφάτως απείχε από τη μέτρηση που έκαναν οι εταιρείες IRI και Nielsen. Αυτό πλέον έχει αλλάξει. Η Lidl αποφάσισε κεντρικά θα παρέχει στοιχεία των θυγατρικών της στην IRI και τη Nielsen.
Αλλαγή υπάρχει και ως προς την προσέγγισή στους θεσμικούς φορείς του κλάδου. Η αλυσίδα βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις για να ενταχθεί στους κόλπους του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) και του ΣΕΛΠE.