Elpedison: Προβληματισμοί μετόχων για τη νέα μονάδα ηλεκτροπαραγωγής

Ο κρίσιμος παράγοντας που θα βαρύνει στη σχετική απόφαση είναι η αξιολόγηση της διάρκειας ζωής του φυσικού αερίου. Ο ρόλος του σχεδιαζόμενου FSRU στη Θεσσαλονίκη.

Elpedison: Προβληματισμοί μετόχων για τη νέα μονάδα ηλεκτροπαραγωγής

Κρίνεται η τύχη για την τρίτη, κατά σειρά, θερμική μονάδα της Elpedison. Οι μέτοχοι της εταιρείας Helleniq Energy και Edison (50-50) αποφασίζουν μέσα στον Ιανουάριο για τη λήψη της τελικής επενδυτικής απόφασης, αυτή τελικά που θα δώσει το πράσινο φως για την υλοποίηση της επένδυσης.

Όπως είναι σε θέση να γνωρίζει το Euro2day.gr, ο κρίσιμος παράγοντας που θα βαρύνει στη σχετική απόφαση είναι η αξιολόγηση της διάρκειας ζωής του φυσικού αερίου. Οι δύο μέτοχοι θα κάτσουν στο ίδιο τραπέζι για να συνεκτιμήσουν αν το αέριο θα παραμείνει ως καύσιμο για αρκετά χρόνια στην ενεργειακή αγορά, ικανά να δικαιολογήσουν το κόστος της επένδυσης και την απόσβεσή της, ή έχει ημερομηνία λήξης σε λίγα μόλις χρόνια.

Πίσω από τους προβληματισμούς αυτούς ενδεχομένως να ενσκήπτουν και διαφορετικές αντιλήψεις μεταξύ των μετόχων της Elpedison, που σχετίζονται με τη φιλοσοφία των δύο εταίρων για τη διαχείριση της ενεργειακής κρίσης και τις συνακόλουθες συνέπειές της στο μοντέλο δράσης που επιλέγει κάθε μία πλευρά για τα επόμενα χρόνια.

Δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι η τελική επενδυτική απόφαση για τη νέα μονάδα φυσικού αερίου, στη Θεσσαλονίκη, επρόκειτο να ληφθεί πριν από το καλοκαίρι, για να ξεκινήσει η κατασκευή της εντός του β’ εξαμήνου του έτους, αλλά όλο και έπαιρνε χρονική μετάθεση. Και στο μεταξύ, η ρωσο-ουκρανική κρίση επέφερε επιβάρυνση στον προϋπολογισμό της επένδυσης, που υπέστη αναθεώρηση.

Από την άλλη πλευρά, ωστόσο, είναι αξιοσημείωτο το γεγονός ότι η Elpedison προωθεί σταθερά τον σχεδιασμό της για την κατασκευή FSRU στη Θεσσαλονίκη, για να εξυπηρετήσει και τις ανάγκες σε καύσιμο της σχεδιαζόμενης νέας μονάδας. Φαίνεται, δηλαδή, ότι το FSRU «πάει πακέτο» με αυτήν.

Στις αρχές Οκτωβρίου, το Thessaloniki FSRU εξασφάλισε από τη ΡΑΕ άδεια Ανεξάρτητου Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΑΣΦΑ), ενώ «τρέχει» και η αδειοδοτική διαδικασία, που αναμένεται να ολοκληρωθεί τον Οκτώβριο του 2023. Αμέσως μετά θα ξεκινήσει η κατασκευή του FSRU, για να είναι έτοιμο προς τα τέλη του 2025.

Ο υπεράκτιος πλωτός τερματικός σταθμός LNG της εταιρείας θα είναι μόνιμα αγκυροβολημένος στον Θερμαϊκό Κόλπο, σε απόσταση περίπου 3,4 χλμ. νότια-νοτιοδυτικά του προβλήτα 6 του ΟΛΘ και περίπου 3,27 χλμ. ανατολικά της πλησιέστερης δυτικής ακτογραμμής.

Το συνολικό ύψος της επένδυσης ανέρχεται σε 60,388 εκατ. ευρώ, χωρίς το κόστος σύνδεσης. Η μονάδα προβλέπεται να αποκτηθεί μέσω leasing. Το 20% (12-15 εκατ. ευρώ) θα καλυφθεί με ίδια κεφάλαια της Elpedison και τα υπόλοιπα με τραπεζική χρηματοδότηση. Η επένδυση, όπως αναφερόταν στη σχετική απόφαση της ΡΑΕ για την άδεια ΑΣΦΑ, στοχεύει στην εξυπηρέτηση των αναγκών της εταιρείας για την τροφοδοσία των δύο μονάδων ηλεκτροπαραγωγής, της υφιστάμενης ισχύος 418 MW και της σχεδιαζόμενης ισχύος 826 MW. Επίσης, ένα μέρος των ποσοτήτων ΥΦΑ θα εξυπηρετούν τη μονάδα στη Θίσβη Βοιωτίας, ισχύος 420 MW και οι υπόλοιπες τη δραστηριότητα προμήθειας αερίου της Elpedison στη χονδρική ή τη λιανική.

Με αυτά τα δεδομένα, φαίνεται να μοιάζει μονόδρομος η υλοποίηση της επένδυσης για τη νέα μονάδα ηλεκτροπαραγωγής, παρά τις όποιες επιφυλάξεις των μετόχων της Elpedison. Εκτός κι αν υπάρξει έκπληξη και η εταιρεία κρατήσει μόνο την επένδυση για το FSRU.

Σε κάθε περίπτωση, ο νέος σταθμός, ισχύος 826 MW, έχει σχεδιασθεί να γίνει δίπλα στον υφιστάμενο, με εκτιμώμενο, σήμερα, προϋπολογισμό 400-500 εκατ. ευρώ. Εφόσον προχωρήσει, θα είναι η τρίτη ηλεκτροπαραγωγική μονάδα που θα προστεθεί στο χαρτοφυλάκιο της Elpedison.

Η πρώτη είχε κατασκευαστεί στη Θεσσαλονίκη και ήταν επίσης η πρώτη ιδιωτική μονάδα φυσικού αερίου. Λειτουργεί από το 2006, με συνολική εγκατεστημένη ισχύ 400 MW. Ακολούθησε η μονάδα της Θίσβης, με ισχύ 420 MW, η οποία λειτουργεί από το 2010. Η Elpedison, με την τρίτη, κατά σειρά, μονάδα της, θα διαθέτει για το σύστημα εγκατεστημένη ισχύ πάνω από 1,6 GW.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v