Με Δούρειο Ίππο 1.200 προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας -αποτελούν κοντά στο 9% του βασικού κωδικολογίου της ΑΒ Βασιλόπουλος ή το 3% των συνολικών προϊόντων που πωλεί-, η αλυσίδα επιχειρεί να ανακτήσει το χαμένο έδαφος, να επιστρέψει σε ρυθμούς ανάπτυξης και να κερδίσει πίσω τους καταναλωτές, η πιστότητα των οποίων φυλλορροεί.
Είναι η δεύτερη φορά τα τελευταία χρόνια που η θυγατρική του βελγο-ολλανδικού ομίλου Ahold Delhaize επιχειρεί να ρίξει το βάρος στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Η πρώτη φορά ήταν στα τέλη της προπερασμένης δεκαετίας -στην αυγή της οικονομικής κρίσης-, όταν ο τότε επικεφαλής της αλυσίδας είχε ανακοινώσει ότι η ΑΒ Βασιλόπουλος θα εντάξει περισσότερα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας στο καλάθι της αλυσίδας. Πάνω από δεκατρία χρόνια μετά, αυτή τη συνταγή ανασύρει εκ νέου η ΑΒ Βασιλόπουλος στην τρέχουσα οικονομική κρίση, για να αμυνθεί έναντι του ανταγωνισμού.
Πίσω από αυτή την αλλαγή στρατηγικής κρύβεται η ανάγκη της διοίκησης της ΑΒ Βασιλόπουλος να αλλάξει το αφήγημα και την εικόνα που έχουν οι καταναλωτές ότι είναι η πιο ακριβή αλυσίδα. «Έχουμε ένα μειονέκτημα, ο κόσμος μάς θεωρεί ακριβούς και αυτό προσπαθούμε να το αντιστρέψουμε», είπε ο κ. Νίκος Λαβίδας στην πρώτη επίσημη ενημέρωση που έκανε σε δημοσιογράφους χθες Δευτέρα, κοντά τρεις μήνες μετά την ανάληψη των καθηκόντων του.
H διοίκηση της αλυσίδας φιλοδοξεί ότι θα πετύχει από το 2023 ρυθμούς ανάπτυξης υψηλότερους από τον μέσο όρο της αγοράς. Για τη φετινή χρονιά πάντως, ο κ. Νίκος Λαβίδας κρατά μικρό καλάθι. Ο τζίρος της αλυσίδας, σύμφωνα με τον ίδιο, θα κινηθεί λίγο πάνω από τα επίπεδα του 2021, αύξηση η οποία όπως είπε θα είναι πληθωριστική, ενώ εκτίμησε ότι θα υπάρξει πτώση στην κερδοφορία. Τα κέρδη χρηματοδοτούν τις επενδύσεις της αλυσίδας που από το 2016 -πρόκειται για τη χρονιά που η ΑΒ Βασιλόπουλος έπιασε τον υψηλότερο τζίρο στην ιστορία της- έχουν ξεπεράσει τα 420 εκατ. ευρώ και το «μέρισμα» στη μητρική. Η Ahold Delhaize από το 2016 έχει εισπράξει από την εν Ελλάδι θυγατρική της μερίσματα πάνω από 132 εκατ. ευρώ. Τις χρήσεις 2020 και 2021 αποφασίσθηκε η μη διανομή μερίσματος.
Πώς όμως θα αναπτυχθεί ο τζίρος πάνω από τον μέσο όρο του κλάδου, σε μια αγορά που δέχεται πληθωριστικές πιέσεις και το μέσο καλάθι έχει «ελαφρύνει» σε όγκο; Η «εξαγορά» τζίρου είναι μια δοκιμασμένη λύση και ο κ. Νίκος Λαβίδας δεν αποκλείει ένα τέτοιο ενδεχόμενο. Αντιθέτως είπε πως η αλυσίδα εξετάζει πάντα τις ευκαιρίες εξαγορών που υπάρχουν, επιβεβαίωσε ότι έχουν υπάρξει συζητήσεις με μικρότερες αλυσίδες, χωρίς να αποκαλύψει με ποιες, ενώ για τις διαπραγματεύσεις με την αλυσίδα Γέγος είπε πως αυτές δεν τελεσφόρησαν.
Εκτός από την εξαγορά ενός εδραιωμένου δικτύου, η άλλη λύση για να αναπτυχθεί μια αλυσίδα είναι να αυξήσει το δικό της αποτύπωμα στην αγορά. Και αυτό θα γίνει με τη λειτουργία 60 νέων καταστημάτων -10 εταιρικών και 50 franchise. Δηλαδή η ΑΒ Βασιλόπουλος θα αυξήσει το δίκτυο των καταστημάτων της -εταιρικών και franchise- κατά 10% σε σχέση με αυτό που έχει σήμερα, οπότε νομοτελειακά, από αυτή και μόνο την ανάπτυξη του δικτύου, θα προέλθει και η ανάπτυξη πάνω από τον μέσο όρο της αγοράς, στόχο που έχει θέσει η διοίκησή της.
Εκτός από τις εξαγορές και την οργανική ανάπτυξη, το τελευταίο διάστημα έχουν αναζωπυρωθεί οι φήμες που θέλουν τη μητρική Ahold Delhaize να επανεξετάζει τη θέση της στη χώρα γενικότερα και να έχει ανοίξει εκ νέου τον δίαυλο επικοινωνίας με τη βορειοελλαδίτικη αλυσίδα Μασούτης. Κάτι που διέψευσε ο κ. Λαβίδας, απαντώντας σε σχετική ερώτηση του Euro2day.gr.
Ο κ. Λαβίδας, που κατά τη διάρκεια της παρουσίας του επανέλαβε ότι η αλυσίδα επενδύει στους ανθρώπους της, ήταν φειδωλός στις απαντήσεις του σε ό,τι αφορά τη μείωση κατά 3,97% ή 612 άτομα του αριθμού του απασχολούμενου προσωπικού της αλυσίδας την περασμένη χρονιά και τις πρόσφατες απολύσεις στελεχών από τα κεντρικά γραφεία της.
Για τις τελευταίες, δεν θέλησε να αποκαλύψει πόσα στελέχη αποχώρησαν, περιοριζόμενος να πει πως αυτές έγιναν στο πλαίσιο του εξορθολογισμού και της διοικητικής αναδιοργάνωσης, η οποία, όπως είπε, είχε ξεκινήσει πριν αναλάβει και με την οποία είναι σύμφωνος. Σχετικά με τη μείωση προσωπικού την περασμένη χρονιά, επανέλαβε πολλές φορές ότι ήταν κάτι που έγινε στο παρελθόν, όταν ο ίδιος δεν ήταν στην εταιρεία -ανέλαβε στα τέλη Αυγούστου- και πρόσθεσε ότι αυτό που τον ενδιαφέρει, είναι τι θα γίνει από εδώ και πέρα.
Την ίδια στιγμή πάντως που η νέα διοικητική ομάδα της ΑΒ Βασιλόπουλος ποντάρει στην ανάπτυξη του δικτύου της, τίτλοι τέλους φαίνεται να πέφτουν στη συνεργασία της με το δίκτυο πρατηρίων της Shell, λόγω αλλαγής στρατηγικής της εταιρείας καυσίμων. Πάντως ο κ. Λαβίδας υποστήριξε ότι οι δύο εταιρείες βρίσκονται σε διαπραγματεύσεις ενώ έσπευσε να συμπληρώσει ότι η Shell επιθυμεί τα mini market στα πρατήριά της να προσφέρουν cafe, υπηρεσία παραλαβής δεμάτων κ.ά.