Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Κατασκευαστικές: Προσδοκίες βελτίωσης κερδών από τα νέα έργα

Σε αναστροφή των επιπτώσεων από τα αυξημένα κόστη προσβλέπουν τα επόμενα τρίμηνα οι μεγάλοι κατασκευαστικοί όμιλοι. Η μείωση περιθωρίων κέρδους το α' εξάμηνο, η ενίσχυση του ανεκτέλεστου και οι αστάθμητοι παράγοντες.

Κατασκευαστικές: Προσδοκίες βελτίωσης κερδών από τα νέα έργα

Προσδοκίες στα υπό συμβασιοποίηση έργα αλλά και στις νέες δημοπρατήσεις διατηρούν οι ελληνικές κατασκευαστικές εταιρείες, οι οποίες διήνυσαν το πρώτο μισό της χρονιάς απορροφώντας τα αυξημένα κόστη υλικών και ενέργειας.

Στο α’ εξάμηνο της χρονιάς, οι παραπάνω παράγοντες άσκησαν πίεση στο μεικτό και λειτουργικό περιθώριο κέρδους των ελληνικών εταιρειών, ενώ ουσιώδης υπήρξε η επίπτωση για εκείνες που επιχειρούν την εξυγίανση της χρηματοοικονομικής τους βάσης.

Παρά το γεγονός του ότι στο σύνολό τους οι μεγάλες ελληνικές κατασκευαστικές εταιρείες έχουν αυξήσει θεαματικά το ανεκτέλεστο υπόλοιπο έργων τους, εντούτοις δεν έχει προς το παρόν αποτυπωθεί η επίδραση, αφενός, λόγω του χρονισμού των έργων -που στην πλειονότητά τους αναμένεται να ξεδιπλωθούν το 2023-, αφετέρου, του γεγονότος πως οι ήδη ενεργές συμβάσεις τίθενται υπό αναθεώρηση (βάσει σχετικής πρόβλεψης από το ΥΠΟΜΕ), η οποία υστερεί χρονικά έναντι των ρυθμών εκτέλεσης έργων (η αναθεώρηση τιμών του α’ τριμήνου δημοσιεύθηκε σε ΦΕΚ την 1η Νοεμβρίου).

Μένει επίσης να φανεί σε ποιο ποσοστό οι νέες συμβάσεις έργων, που βασίστηκαν σε συγκεκριμένες εκτιμήσεις προϋπολογισμών, έχουν προφυλαχθεί από τις συνεχιζόμενες ανατιμήσεις υλικών, κόστους ενέργειας αλλά και χρήματος, παράγοντας που αναμένεται να απασχολήσει το επόμενο διάστημα τον κλάδο. Πάντως, στην πλειονότητά τους οι διοικήσεις των εταιρειών εκτιμούν πως στο β’ εξάμηνο της χρονιάς αλλά και το 2023 αναμένεται να ευνοηθούν από ένα πιο ισορροπημένο μείγμα.

Ειδικότερα, είναι χαρακτηριστικό πως στο α’ εξάμηνο του 2022 ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, αν και αύξησε σημαντικά τον κύκλο εργασιών του τομέα κατασκευών στα 420,4 εκατ. ευρώ από 248,1 εκατ. ευρώ το περυσινό αντίστοιχο εξάμηνο, εντούτοις το περιθώριο μικτού κέρδους περιορίστηκε στο 12,5% έναντι 14,5% το αντίστοιχο περυσινό εξάμηνο ενώ αντίστοιχη πίεση δέχτηκε το περιθώριο κέρδους EBITDA (9% από 11% το πρώτο εξάμηνο του 2021). Σημειώνεται ότι ο όμιλος έχει διαμορφώσει ένα ανεκτέλεστο υπόλοιπο έργων ύψους 4,9 δισ. ευρώ στο τέλος του α’ εξαμήνου του 2022.

Αντίστοιχα, ο κύκλος εργασιών του Τομέα Έργων Βιώσιμης Ανάπτυξης του ομίλου Μυτιληναίος (που αφορά στον κατασκευαστικό βραχίονά του) στο α’ εξάμηνο του 2022 διαμορφώθηκε σε 173 εκατ. ευρώ (έναντι 185 εκατ. ευρώ το 2021), με το περιθώριο EBITDA να πιέζεται στο 9,6% από 13,4% το αντίστοιχο εξάμηνο του 2021. Η χαμηλότερη απόδοση οφείλεται προφανώς στα αυξημένα κοστολόγια, αλλά και στο χρονισμό εκτέλεσης των υπογεγραμμένων συμβάσεων. Το ανεκτέλεστο των κατασκευαστικών έργων του ομίλου ανέρχεται πλέον σε 2,6 δισ. ευρώ (το 41% αφορά σε έργα στην εγχώρια αγορά).

Η εικόνα στον όμιλο ΑΒΑΞ όσον αφορά τις δυσκολίες του α’ εξαμήνου είναι χαρακτηριστική, καθώς ο ενοποιημένος κύκλος εργασιών (από συνεχιζόμενες δραστηριότητες) ανήλθε σε 194,3 εκατ. ευρώ, μειωμένος κατά 25,7%, ενώ το μεικτό αποτέλεσμα του ομίλου από συνεχιζόμενες δραστηριότητες στο πρώτο εξάμηνο του 2022 ήταν ζημιογόνο κατά 3,3 εκατ. ευρώ, έναντι κέρδους 26,4 εκατ. ευρώ στο α’ εξάμηνο του 2022. Το περιθώριο μεικτού κέρδους διαμορφώθηκε στο -1,7% το α’ εξάμηνο του 2022 έναντι 10% στο αντίστοιχο εξάμηνο του 2021, κυρίως λόγω της αρνητικής απόδοσης του τομέα των κατασκευών.

Ο όμιλος έχει μπροστά του σημαντικά υπό εκτέλεση έργα (ΜΕΤΡΟ, υποδομές Ελληνικού κ.ά.), αναμένει τη συμβασιοποίηση του Flyover και οδικών έργων και έχει χτίσει ανεκτέλεστο έργων 2,5 δισ. ευρώ έως σήμερα, καθώς μετά το πέρας του εξαμήνου αναδείχθηκε ανάδοχος νέων συμβάσεων.

Ο όμιλος ΑΚΤΩΡ, διερχόμενος μια χρονιά ανασχηματισμού και εξυγίανση, βελτίωσε το περιθώριο κέρδους EBITDA στο α’ εξάμηνο τoυ 2022, το οποίο διαμορφώθηκε στο 0%, αλλά συγκρίνεται με το -39% του α’ εξαμήνου του 2021, το οποίο ωστόσο συμπεριλάμβανε ζημία από σχηματισμό πρόβλεψης σχετικά με την απόφαση της διαιτησίας για το έργο στο Κατάρ. Το ανεκτέλεστο υπόλοιπο της Άκτωρ και των θυγατρικών της ανήλθε στο τέλος του α’ εξαμήνου σε 1,8 δισ. ευρώ, ωστόσο έχει εξασφαλίσει νέα έργα ύψους 950 εκατ. ευρώ, οι συμβάσεις των οποίων αναμένεται να υπογραφούν, ανεβάζοντας το συνολικό ανεκτέλεστο υπόλοιπο έργων στα 2,8 δισ. ευρώ.

Η Ιντρακάτ, η νέα διοίκηση της οποίας προτείνει νέα ΑΜΚ ύψους 100 εκατ. ευρώ, προβλέποντας τα μισά εξ αυτών να κατευθυνθούν στην εξυπηρέτηση του κεφαλαίου κίνησης, εισέρχεται σε μια νέα φάση που αποσκοπεί στην επάνοδό της τόσο στην κερδοφορία όσο και στον στίβο των μεγάλων κατασκευαστικών έργων.

Η εταιρεία στο α’ εξάμηνο ήταν σε ενοποιημένη βάση ζημιογόνος σε επίπεδο EBITDA (ζημίες 8,1 εκατ. ευρώ έναντι ζημιών 4,2 εκατ. ευρώ του α’ εξαμήνου του 2021, ενώ το προσαρμοσμένο EBITDA σε ζημίες 6,1 εκατ. ευρώ έναντι ζημιών 3,9 εκατ. ευρώ). Τo ανεκτέλεστο των υπογεγραμμένων συμβάσεων του ομίλου ανερχόταν σε 495,4 εκατ. ευρώ στο τέλος Ιουνίου 2022 και προσμετρά πλέον 759 εκατ. ευρώ νέα προς υπογραφή έργα, που ανεβάζουν το ανεκτέλεστο στο 1,25 δισ. ευρώ.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v