Με καθυστέρηση ενός έτους και χειρότερους όρους, λόγω της επιδείνωσης του περιβάλλοντος λειτουργίας του κλάδου της Ακτοπλοΐας, αποδέχθηκαν οι πιστωτές της ΑΝΕΚ το επικαιροποιημένο σχέδιο διάσωσης, που κατέθεσε η Attica Group.
Το business plan, που συνοδεύει την πρόταση της Attica, προβλέπει, σύμφωνα με πληροφορίες, «κούρεμα» των τραπεζικών υποχρεώσεων της ΑΝΕΚ, που προσεγγίζει το 70% καθώς προβλέπεται να διαγραφούν απαιτήσεις της τάξης των 180 εκατ. ευρώ. Η μερική διαγραφή απαιτήσεων είναι υψηλότερη από αυτή που είχε προτείνει η Attica προ έτους, λόγω της πορείας της τιμής του πετρελαίου που μείωσε περιθώρια κερδοφορίας και αύξησε τις ανάγκες κεφαλαίου κίνησης.
Για το λόγο αυτό, το σχέδιο προβλέπει για τους πιστωτές δυνατότητα ανάκτησης μέρους της απώλειας μέσω earn out scheme, το οποίο εδράζεται στην πορεία του καυσίμου. Τέλος, ανέπαφες μένουν οι υποχρεώσεις της ΑΝΕΚ προς τρίτους (προμηθευτές, προείσπραξη εισιτηρίων κά) καθώς και οι απαιτήσεις από συμβάσεις χρηματοδοτικής μίσθωσης.
Λόγω της προβλεπόμενης μερικής διαγραφής απαιτήσεων απαιτείται η προσυμφωνία των πιστωτών επί του σχεδίου, ώστε εν συνεχεία να απευθυνθεί η Attica Group στους μετόχους της ΑΝΕΚ. Σύμφωνα με πληροφορίες, οι πιστωτές έχουν αποδεχθεί την πρόταση, το απαιτούμενο due diligence έχει ολοκληρωθεί και εντός των επόμενων ωρών/ημερών αναμένεται να υπογραφεί MoU από τους servicers ( Intrum για απαιτήσεις Πειραιώς, Cepal για Alpha, Quant για Attica Bank και Cross Ocean).
Οι διεργασίες, μεταξύ των πιστωτών της ΑΝΕΚ, ήταν σε εξέλιξη εδώ και μήνες, με αρχικό στόχο να έχει υπογραφεί MoU πριν το Δεκαπενταύγουστο. Επιμέρους θέματα, όπως η αλλαγή διοίκησης στην Attica Bank καθώς και εκκρεμότητες από πλευράς του υπουργείου συνετέλεσαν, ώστε το χρονοδιάγραμμα να πάει πίσω.
Η συμφωνία των πιστωτών επί του σχεδίου διάσωσης επιτρέπει στην Attica να απευθυνθεί στο Δ.Σ. και τους μετόχους της ΑΝΕΚ, που με τη σειρά τους θα πρέπει να εγκρίνουν τη συμφωνία. Εκτιμάται ότι η συμφωνία, λόγω και των όρων ανταλλαγής καθώς η ΑΝΕΚ θα απορροφήθεί μέσω συγχώνευσης από την Attica, θα τεθεί προς έγκριση σε έκτακτες γενικές συνελεύσεις των μετόχων.
Υπενθυμίζεται ότι Τράπεζα Πειραιώς και Alpha Bank έχουν συμφωνήσει από τις αρχές της φετινής χρονιάς επί ενός σχεδίου κατανομής του βάρους της εξυγίανσης. Σύμφωνα με πληροφορίες, το σχέδιο προβλέπει να αγοράσει η Πειραιώς τις απαιτήσεις της Alpha που απορρέουν από δάνεια της ΑΝΕΚ, με μικρό premium έναντι της αξίας που αποτιμά τις απαιτήσεις η Attica Group. Η συναλλαγή θα ολοκληρωθεί αφού λάβει η συγχώνευση Attica-ΑΝΕΚ έγκριση από την Επιτροπή Ανταγωνισμού.
Έτσι, η Πειραιώς θα καταστεί ο- με απόσταση- μεγαλύτερος πιστωτής της ΑΝΕΚ, με ονομαστικές απαιτήσεις της τάξης των 160 εκατ. ευρώ, ενώ την ίδια στιγμή αποτελεί και το μεγαλύτερο μέτοχο της ακτοπλοϊκής. Ακολουθούν το fund Cross Ocean με 61 εκατ. ευρώ (σ.σ. αγόρασε την απαίτηση από την Εθνική Τράπεζα με discount έναντι της ονομαστικής αξίας), η Attica Bank με 24 εκατ. ευρώ και συνεταιριστικές τράπεζες.
Τα επόμενα βήματα αν επιτευχθεί συμφωνία με πιστωτές
Εφόσον επιτευχθεί συμφωνία με τους πιστωτές, η Attica θα πρέπει να επιτύχει συμφωνία και μετόχους της ΑΝΕΚ για την απορρόφηση υπό τους όρους που προβλέπει το business plan. Με δεδομένο ότι οι πιστωτές ελέγχουν ήδη σημαντικό ποσοστό του μετοχικού κεφαλαίου της ΑΝΕΚ, το οποίο θα διευρυνθεί στην ορατή περίπτωση μετατροπής του υπολειπόμενου ΜΟΔ, η συμφωνία αναμένεται να περάσει.
Υπενθυμίζεται ότι η Πειραιώς κατέχει το 28,13% του μετοχικού κεφαλαίου της ΑΝΕΚ και αποτελεί το μεγαλύτερο μέτοχο, ενοποιώντας την με τη μέθοδο της καθαρής θέσης. Ταυτόχρονα, αποτελεί και τον μεγαλύτερο μέτοχο και πιστωτή της MIG, η οποία ελέγχει την Attica Group, ενώ κατέχει και απευθείας το 11,8%, μετά τη συγχώνευση Attica Group- Hellenic Sea Ways. Η εταιρεία «ΒΑΡΜΙΝ ΑΕΒΕ», συμφερόντων της Αμαλίας Βαρδινογιάννη κατέχει το 22,34% του κοινού μετοχικού κεφαλαίου της ΑΝΕΚ.
Η ΑΝΕΚ έκλεισε τη χρήση 2021 με αρνητική καθαρή θέση σε επίπεδο εταιρείας (-52,4 εκατ. ευρώ) και ομίλου (-40,5 εκατ. ευρώ), λόγω των ζημιών ( μετά από φόρους) 43,9 εκατ. ευρώ και 40,2 εκατ. ευρώ αντίστοιχα. Επιπρόσθετα το κεφάλαιο κίνησης παρέμεινε αρνητικό, λόγω των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων προς τράπεζες.