Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Δεν βγαίνουν οι έμποροι με τις εισπράξεις παρά τον καλό Ιούλιο

Καλός μήνας εισπρακτικά, λόγω εκπτώσεων και τουρισμού αλλά με υποχρεώσεις σε προμηθευτές και εφορία. Αναιμικός τζίρος στο 10ήμερο. Σε τι ελπίζουν παράγοντες της αγοράς

Δεν βγαίνουν οι έμποροι με τις εισπράξεις παρά τον καλό Ιούλιο

Κατώτερες των προσδοκιών των εμπόρων είναι οι επιδόσεις των καταστημάτων στο πρώτο 10ήμερο των εκπτώσεων (11/7 έως 31/8), δίνοντας αρνητικό "σήμα" για τα έσοδά τους σε έναν κρίσιμο μήνα, τον Ιούλιο, που συν τοις άλλοις είναι φορτωμένος με υποχρεώσεις - από επιταγές προμηθευτών και φόρο εισοδήματος μέχρι ΕΝΦΙΑ και επιστρεπτέα προκαταβολή.

Εν τω μεταξύ οι πυρκαγιές σε διάφορα σημεία της χώρας δημιουργούν αρνητική ψυχολογία. Οι επιχειρηματικές φορείς ήδη έχουν κινητοποιηθεί πιέζοντας για άμεση καταγραφή των ζημιών, με τη Γενική Συνομοσπονδία Επαγγελματιών Βιοτεχνών και Εμπόρων Ελλάδας (ΓΣΕΒΕΕ) να τονίζει την ανάγκη άμεσης στήριξης των πληγέντων με ταυτόχρονη αποκατάσταση των ζημιών. Ανοίγουν πληγές σε δεκάδες νοικοκυριά, μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις και βιοτεχνίες στην ευρύτερη περιοχή της Αττικής και άλλων περιοχών της Ελλάδας, την ώρα που προσπαθούν να ανταπεξέλθουν σε ένα περιβάλλον με αντίξοες συνθήκες.

Είναι ενδεικτικό ότι παρά τις δελεαστικές τιμές σε όλο το φάσμα της αγοράς ένδυσης -που βρίσκεται παραδοσιακά στο επίκεντρο της εκπτωτικής σεζόν- σε συνέχεια μάλιστα μιας παρατεταμένης περιόδου προσφορών, τα ταμεία των επιχειρήσεων δείχνουν "αναιμικά". Οι επιχειρήσεις προχωρούν σε εκπτώσεις που ξεπερνούν το 50-60% σε πολλά είδη όπως ρούχα, παπούτσια, αξεσουάρ, λευκά είδη κ.ο.κ..

Ωστόσο, "παρά την προσπάθεια του εμπορικού κόσμου να κρατήσει κοντά του τους καταναλωτές και να συγκρατήσει τον κύκλο ανατιμήσεων, τα πρώτα δείγματα στο 10ήμερο από την έναρξη της εκπτωτικής περιόδου δεν είναι ενθαρρυντικά", όπως αναφέρει στο Euro2day ο Θοδωρής Καπράλος, Β’ Αντιπρόεδρος της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ) και επικεφαλής του Εμπορικού Συλλόγου Πειραιά (ΕΣΠ). Τονίζει ότι ο εμπορικός κόσμος δεν είδε ακόμη στα ταμεία του τον προσδοκώμενο τζίρο μιλώντας για επισκεψιμότητα χαμηλών ρυθμών συγκριτικά με τους προηγούμενους μήνες.

Περικοπές για τις διακοπές

Εκφράζει την άποψη ότι ο κόσμος έχει οικονομικά προβλήματα και στις τρέχουσες συνθήκες έχει θέσει σε προτεραιότητα τις διακοπές. Οπότε η περιορισμένη ρευστότητα κατευθύνεται σε ολιγοήμερες καλοκαιρινές αποδράσεις, κάτι που αποτελεί αυτονόητη ανάγκη μετά τους περιορισμούς λόγω πανδημίας.

Τις χαμηλές προσδοκίες των καταναλωτών σε συνδυασμό με την επιβάρυνση των προϋπολογισμών τους λόγω ακριβής ενέργειας και πληθωρισμού κατέγραψε και η έρευνα του εργαστηρίου ELTRUN του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών για λογαριασμό του ΣΕΛΠΕ.

Σύμφωνα με τον κ. Καπράλο, ακόμη και στα είδη υψηλής ζήτησης οι δαπάνες έχουν μειωθεί. Για παράδειγμα, ενώ μετά την πανδημία διοργανώνεται ένα μπαράζ εκδηλώσεων και γάμων, η μέση δαπάνη είναι μειωμένη τουλάχιστον 30% περιορίζοντας αναλόγως το τζίρο των επιχειρήσεων. Επιπλέον, επειδή η εκπτωτική περίοδος συμπίπτει με την τουριστική σεζόν θα πρέπει να καταγραφεί η συνεισφορά του τουρισμού τόσο στις επιχειρήσεις του χονδρεμπορίου που είναι συνδεδεμένες με την εφοδιαστική αλυσίδα του κλάδου φιλοξενίας και εστίασης όσο και στις επιχειρήσεις του λιανεμπορίου που διαθέτουν παρουσία σε τουριστικές περιοχές. Με άλλα λόγια οι επιδόσεις είναι συνάρτηση της τοποθεσίας, του μεγέθους και του είδους που εμπορεύεται η κάθε επιχείρηση.

"Περικοπές" στις αγορές των καλοκαιρινών εκπτώσεων βλέπει και ο πρόεδρος του Ε.Β.Ε.Π. και Π.Ε.Σ.Α., Βασίλης Κορκίδης, καταγράφοντας πάντως την τουριστική κατανάλωση και την κινητικότητα στα καταστήματα ηλεκτρικών συσκευών λόγω της επιδότησης για απόσυρση ενεργοβόρων κλιματιστικών και ψυγείων.

Κατά την άποψή του υπάρχουν ακόμη προσδοκίες ενόψει της καταβολής του μηνιάτικου του Ιουλίου και του επιδόματος αδείας του Αυγούστου. Στο πλαίσιο αυτό στο επόμενο διάστημα αναμένεται να κλιμακωθούν οι εμπορικές πολιτικές, καθώς οι επιχειρήσεις προετοιμάζονται για έναν δύσκολο χειμώνα, λόγω των εξελίξεων στο ενεργειακό μέτωπο.

Καθοριστικός ο Ιούλιος για εξόφληση υποχρεώσεων

Εν κατακλείδι, παράγοντες της αγοράς αποδίδουν ειδικό βάρος στις εισπράξεις αυτής της περιόδου και ειδικά του Ιουλίου, που χαρακτηρίζεται ως ο "πιο καλός μήνας" για τις εκπτώσεις και τη θερινή περίοδο συνολικά. Ωστόσο, αν και θεωρείται μήνας υψηλού τζίρου είναι και επιβαρυμένος με υποχρεώσεις προς προμηθευτές και εφορία. Στόχος είναι τα έσοδα να κινηθούν κοντά σε αυτά του 2019 και πάνω από τα έσοδα του 2021.

Ενδεικτικά σημειώνεται ότι τον Ιούλιο του 2021 ο κύκλος εργασιών των λιανεμπορικών επιχειρήσεων με υποχρέωση τήρησης διπλογραφικών στοιχείων ανήλθε σε 3,2 δισ. ευρώ (αυξημένος κατά 14,5% από τα 2,8 δισ. ευρώ του Ιουλίου του 2020 και κατά 7,7% από τα 2,9 δισ. ευρώ του Ιουνίου του 2021). Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ μεγαλύτερη αύξηση είχαν σημειώσει οι πωλήσεις κοσμηματοπωλείων και το εμπόριο χαλιών ενώ στον αντίποδα βρέθηκαν κλωστοϋφαντουργικά προϊόντα και παιχνίδια.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v