Μέτρα στήριξης νοικοκυριών/καταναλωτών, συμπεριλαμβανομένων των voucher και τουρισμός δημιουργούν ισχυρό αντίβαρο στις πιέσεις της νέας κρίσης και καλλιεργούν προσδοκίες στο επιτελείο της Κωτσόβολος, που προωθεί νέες επενδύσεις, ύψους 12,4 εκατ. ευρώ και προσβλέπει σε αύξηση πωλήσεων στα 700 εκατ. ευρώ το οικονομικό έτος 2022/2023.
Οι επενδύσεις της Κωτσόβολος θα ξεπεράσουν τα 26 εκατ. ευρώ στη διετία. Για το προσεχές διάστημα σχεδιάζεται το άνοιγμα τουλάχιστον ενός ακόμη καταστήματος, πιθανότατα σε νησί, όπως άφησε να εννοηθεί σε χθεσινή εκδήλωση για την παρουσίαση των επιδόσεων της εταιρείας ο Γιάννης Βασιλάκος, Αντιπρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της Κωτσόβολος - Dixons South East Europe. Επιπλέον, έχουν προγραμματιστεί 3 μετεγκαταστάσεις, 9 ανακαινίσεις και 20 έργα αναβάθμισης καταστημάτων.
Περίπου 6,5 εκατ. ευρώ είναι οι επενδύσεις στην εφοδιαστική αλυσίδα και σε υποδομές τεχνολογίας. Αυτή τη χρονιά η εταιρεία «ξεκλειδώνει» την πρώτη φάση αυτοματισμών της νέας αποθήκης στο Θριάσιο, όπου θα ενσωματωθούν οι δύο αποθήκες που διαθέτει σήμερα σε Μαγούλα και Ασπρόπυργο. Θα λειτουργήσει πλήρως σε περίπου δύο χρόνια, διαθέτοντας 63.000 τ.μ., με 5.000 τ.μ. ρομποτικών αυτοματισμών που θα προσδώσουν ανταγωνιστικό πλεονέκτημα σε εμπορικά γεγονότα τύπου "Black Friday", όπως χαρακτηριστικά ανέφερε ο κ. Βασιλάκος. Τόνισε επίσης την ενίσχυση της υπηρεσίας εγκατάστασης, απόσυρσης αλλά και παράδοσης την ίδια μέρα, διευκρινίζοντας ότι η Κωτσόβολος ήταν η πρώτη εταιρεία retail που υιοθέτησε αυθημερόν παράδοση και πλέον διαχειρίζεται την πρόκληση της παράδοσης την ώρα που επιλέγει ο πελάτης. Αναπτύσσει υπηρεσίες σε όλο το ταξίδι της συσκευής, από την αγορά και τη χρηματοδότηση μέχρι την παράδοση, την επισκευή και την ανακύκλωση. Εξάλλου οι υπηρεσίες επηρεάζουν σημαντικά την απόδοση των πωλήσεων και αντιστοιχούν σχεδόν το ήμισυ της οργανικής κερδοφορίας ως ποσοστό των πωλήσεων (return on sales).
Σημειώνεται ότι προηγήθηκαν 13,2 εκατ. ευρώ επενδύσεις το οικονομικό έτος 2021/2022. Τα 6,1 εκατ. ευρώ πήγαν στο άνοιγμα νέων καταστημάτων, εκ των οποίων δύο άνοιξαν στην Κύπρο, σε Λευκωσία και Λεμεσό. Επιπλέον 1,6 εκατ. ευρώ επενδύθηκαν σε αυτοματισμούς της κεντρικής αποθήκης και 5,5 εκατ. ευρώ σε τεχνολογία. Επιπλέον η εταιρεία πρόσθεσε στο δυναμικό της μια αποθήκη ανταλλακτικών με 15.000 κωδικούς, για να υποστηρίζει καλύτερα υπηρεσίες μετά την πώληση.
Αντίβαρο στην κρίση τα voucher
Η διοίκηση της Κωτσόβολος εμφανίζεται αισιόδοξη για την πορεία της οικονομίας και τις επιδόσεις της αλυσίδας.
Στο βασικό σενάριο που έχει ενσωματώσει στο budget της, η ιδιωτική κατανάλωση το 2022 θα αυξηθεί περίπου 1,5-2%. Επιπλέον, προβλέπει ότι η αύξηση του πληθωρισμού στο 8,5-9% φέτος, με βάση εκτιμήσεις, θα αντισταθμιστεί με τα μέτρα της κυβέρνησης, πολλά από τα οποία άρχισαν το 2021 και συνεχίζονται. Ενδεικτικά ο κ. Βασιλάκος αναφέρθηκε χθες στις επιδοτήσεις των λογαριασμών ρεύματος, στο fuel pass, στο πρόγραμμα «Κοινωνική μέριμνα» με voucher 200 ευρώ για αγορά τεχνολογικού εξοπλισμού και στο πρόγραμμα «Ανακυκλώνω - αλλάζω συσκευή» με επιδότηση έως 710 ευρώ.
Μάλιστα στο τελευταίο τα μηνύματα είναι εξαιρετικά θετικά, αφού ο προϋπολογισμός είναι για περίπου 250.000 ωφελούμενους και υπάρχουν αιτήσεις για απόσυρση 1,5 εκατ. συσκευών. Επομένως θεωρείται βέβαιο ότι θα ενισχυθεί το πρόγραμμα με περισσότερα κονδύλια για να καλυφθεί η υπερβάλλουσα ζήτηση.
Συνεκτιμώντας τη μείωση της ανεργίας και τη ραγδαία ανάκαμψη του τουρισμού, το επιτελείο της Κωτσόβολος θεωρεί ότι το 2022 θα είναι μια σχετικά καλή χρονιά για την οικονομία και εκτιμά ότι τα μεγέθη της εταιρείας θα κλείσουν θετικά, με τον πήχη των πωλήσεων να μπαίνει στα 700 εκατ. ευρώ και με κερδοφορία στα επίπεδα της προηγούμενης χρονιάς.
Οι επιδόσεις το 2021/2022
Ειδικότερα, κατά το οικονομικό έτος Μάιος 2021 - Απρίλιος 2022, η Κωτσόβολος εμφάνισε κύκλο εργασιών 654 εκατ. ευρώ, ενισχυμένο κατά 13,1%, με αύξηση 4% σε ίδια καταστήματα. Τα κέρδη EBIT διαμορφώθηκαν σε 25,2 εκατ. ευρώ με αύξηση 20,6% και τα EBITDA ανήλθαν σε 51,7 εκατ. ευρώ με αύξηση 18%.
Η εταιρεία έκλεισε την οικονομική χρήση με ταμειακά διαθέσιμα 59,4 εκατ. ευρώ ενώ αξίζει να σημειωθεί ότι οι διαδικτυακές πωλήσεις έχουν επανέλθει στο 9% του συνολικού τζίρου, από 50% που ήταν την περίοδο των lockdown.
Σε επίπεδο προϊοντικού χαρτοφυλακίου, ο τζίρος μοιράζεται σήμερα στην κατηγορία ειδών τεχνολογίας και εξοπλισμού σπιτιού. Ειδικότερα οι λευκές συσκευές πριμοδοτούνται από τη ζήτηση σε ξενοδοχειακή αγορά και εστίαση, με το B2B να αποτελεί το 20% του τζίρου.
Αναφορικά με το άνοιγμα της κυπριακής αγοράς, η εταιρεία σε δέκα μήνες παρουσίας στη χώρα έχει καταφέρει να προσεγγίσει πάνω από 400 χιλ. πελάτες στα δύο φυσικά της καταστήματα και πάνω από 1,15 εκατ. στο e-shop της. Σύμφωνα με τον κ. Βασιλάκο, η Κύπρος είναι ένα από τα δυσκολότερα και πιο σημαντικά εγχειρήματα καθώς θα αποτελέσει μοντέλο περαιτέρω ανάπτυξης της Κωτσόβολος και σε άλλες χώρες της περιοχής μελλοντικά.
Τέλος, αναφορικά με τα κόστη, η διοίκηση της αλυσίδας προβλέπει αποκλιμάκωση των τιμών σε προϊόντα και μεταφορές (από Κίνα), ως αποτέλεσμα της διεθνούς τάσης επιβράδυνσης της κατανάλωσης, που αυξάνει τους όγκους αδιάθετων προϊόντων. Παρ' όλ' αυτά κάποιοι προμηθευτές εξακολουθούν να είναι αντιμέτωποι με προκλήσεις, λόγω των ελλείψεων σε συγκεκριμένα υλικά και εξαρτήματα.