Αρ. Παντελιάδης (Metro): Δεν έχουμε δει το ταβάνι των ανατιμήσεων

Διατήρηση της κερδοφορίας στα επίπεδα του 2021, παρά την εκτίναξη του ενεργειακού κόστους, τη συγκράτηση των πωλήσεων και το πλαφόν στο περιθώριο κέρδους, αναμένει εφέτος η Metro, συμφερόντων της οικογένειας Παντελιάδη.

Αρ. Παντελιάδης (Metro): Δεν έχουμε δει το ταβάνι των ανατιμήσεων

Ο επικεφαλής της METRO, μιας μεσαιο-μεγάλης εταιρείας που δραστηριοποιείται στο λιανικό και χονδρικό εμπόριο και τζιράρει 1,45 δισ. ευρώ, ήταν από εκείνους που εκτιμούσαν ότι από τα μέσα της χρονιάς θα επέρχετο ισορροπία στην αγορά.

Σήμερα, κοντά έξι μήνες μετά από εκείνες τις δηλώσεις, περίοδο κατά την οποία μεσολάβησε ο πόλεμος μεταξύ της Ρωσίας και της Ουκρανίας, ο κ. Αριστοτέλης Παντελιάδης αναθεωρεί επί τα χείρω τις προβλέψεις του για την κατανάλωση και τις τιμές.

«Δεν είμαι πλέον πολύ αισιόδοξος ότι μέσα στη χρονιά θα δούμε αντιστροφή αυτής της κατάστασης (σ.σ. αναφέρεται στο ανατιμητικό κύμα). Αλλά κάποια στιγμή ελπίζω ότι θα σταματήσει αυτό», είπε χθες Πέμπτη κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου.

Οι ανατιμήσεις, σύμφωνα με τον επικεφαλής της Metro, είχαν μέχρι και σήμερα μια χρονική υστέρηση 2-3 μηνών από τη στιγμή που οι προμηθευτές κατέθεταν τους νέους τιμοκαταλόγους μέχρι τη στιγμή που αυτές περνούσαν στο ράφι. Αυτή η χρονική υστέρηση, που πήγε σε κάποιες κατηγορίες προϊόντων μακράς διάρκειας πιο πίσω μέρος των ανατιμήσεων έχει πλέον εξανεμιστεί, λόγω της εξάντλησης των αποθεμάτων που είχαν στοκάρει οι σουπερμαρκετάδες. «Πλέον δεν υπάρχουν άλλα περιθώρια και οι ανατιμήσεις θα περάσουν στον καταναλωτή, ο οποίος δυσκολεύεται», συμπλήρωσε.

Παρά όμως την πίεση της κατανάλωσης και το υψηλό κόστος σε ενέργεια, μεταφορικά, κ.ά., η Metro, όπως εκτιμά η διοίκησή της, θα εμφανίσει εφέτος ανάπτυξη 6% και θα διατηρήσει την κερδοφορία της κοντά στα επίπεδα του 2021. Δηλαδή προβλέπει ότι τα κέρδη προ φόρων της θα διαμορφωθούν στα 23,5 εκατ. ευρώ από 24,12 εκατ. ευρώ που ήταν το 2021. Τη στιγμή που όλη ή σχεδόν όλη η αγορά αναμένει ότι τα κέρδη θα υποχωρήσουν εφέτος σημαντικά, χωρίς να αποκλείεται κάποιες αλυσίδες να περάσουν σε ζημιογόνα χρήση.

Για την κύριο Παντελιάδη, το γεγονός ότι η εταιρεία του θα καταφέρει να διατηρήσει την κερδοφορία της στα περσινά επίπεδα παρά τα υψηλά κόστη, δεν είναι οξύμωρο. «Προφανώς για να καταφέρουμε να διατηρήσουμε την κερδοφορία μας στο ίδιο επίπεδο παρά την αύξηση του κόστους σημαίνει ότι χωρίς αυτή θα είχαμε καταφέρει να την αυξήσουμε αρκετά», είπε κατά τη διάρκεια της συνέντευξης Τύπου.

Έσπευσε δε να σημειώσει πως τα σούπερ μάρκετ είναι ο μοναδικός κλάδος στην Ελλάδα που δεν έχει δικαίωμα, βάσει της νομοθεσίας, να μετακυλίσει την αύξηση του ενεργειακού και μεταφορικού κόστους στις τιμές. «Από τον Σεπτέμβριο του 2020 μέχρι το τέλος Ιουνίου -αλλά είναι σίγουρο ότι θα πάρει και παράταση-, οι τιμές μας είναι ελεγχόμενες. Άρα, θέλοντας και μη, το μεταφορικό, ενεργειακό και μισθολογικό κόστος έρχεται σε βάρος των ισολογισμών μας και δεν μπορεί να επιβαρύνει τις τελικές τιμές» είπε. Εφέτος το ενεργειακό κόστος για τη Metro θα αγγίξει τα 26,4 εκατ. ευρώ από 19,3 εκατ. ευρώ που ήταν το 2021 και 11 εκατ. ευρώ το 2020.

Η ανάπτυξη που αναμένει εφέτος η Metro, σύμφωνα με τον επικεφαλής της, θα προέλθει από το δίκτυο των Cash & Carry που «σερβίρει» το δίκτυο του HORECA και πριμοδοτείται από το αυξημένο τουριστικό ρεύμα, εν αντιθέσει με τις πωλήσεις του δικτύου σούπερ μάρκετ My Market, οι οποίες θα κινηθούν στα περσινά επίπεδα.

Η εταιρεία πρόκειται να ανοίξει έξι καταστήματα My Market (αύξηση κατά 2,59% του υπάρχοντος δικτύου, που σήμερα αριθμεί 231 σημεία), τα οποία θα φέρουν πρόσθετο τζίρο. Επιπλέον τζίρο αναμένει και από το δίκτυο καταστημάτων franchise που επιχειρεί να «κτίσει». Ο στόχος είναι τα 86 σημεία σε βάθος τριετίας και τα 290 σε βάθος 10ετίας.

Όμως δεν αναμένουν όλοι διατήρηση των περσινών τους πωλήσεων. Στελέχη από τις εταιρείες μέτρησης της κατανάλωσης εκτιμούν ότι οι πωλήσεις στο λιανεμπόριο τροφίμων θα υποχωρήσουν εφέτος 2% σε σχέση με το 2021, καταγράφοντας απώλειες 160-200 εκατ. ευρώ. Λόγω της πίεσης στο μέσο καλάθι και της εκτίναξης του λειτουργικού κόστους, αρκετές αλυσίδες θα δυσκολευτούν, ενώ κάποιες δεν αποκλείεται να εμφανίσουν και ζημιές.

Αυτός ίσως είναι και ο λόγος που έχουν ξεφουσκώσει και οι απαιτήσεις των αλυσίδων που έχουν βγει προς πώληση το τελευταίο διάστημα. Το αν η METRO θα πλειοδοτήσει για κάποιες εξ αυτών, ο κ. Παντελιάδης ήταν κατηγορηματικός. «Ενδιαφερόμαστε για εξαγορές, αλλά μόνο εκείνες τις περιπτώσεις που θα βλέπαμε ότι μπορεί να είναι αποδοτικές. Αυτό δεν το πληρούν όλοι οι πιθανοί στόχοι εξαγορών» είπε ο επικεφαλής της Metro.

Για να συμπληρώσει, «είμαστε στο παιχνίδι, όχι όμως για να προλάβουμε κάποιον άλλο».

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v