Το καλό και το κακό σενάριο για τα σούπερ μάρκετ

Τα δύο σενάρια της Nielsen IQ για τις πωλήσεις των σούπερ μάρκετ το 2022. Τι έδειξε το «ταμείο» το πρώτο τρίμηνο και πώς επιδρά ο πληθωρισμός στην κατανάλωση.

Το καλό και το κακό σενάριο για τα σούπερ μάρκετ

Αντιστάσεις, σε ένα δυστοπικό περιβάλλον, αναμένεται να εμφανίσει εφέτος το οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων, που το πρώτο τρίμηνο εμφάνισε συγκρατημένες απώλειες 1,4% σε αξία και υποχώρηση 4,9% στον όγκο σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό τρίμηνο.

Παρά το γεγονός ότι και τα δύο σενάρια της εταιρείας μέτρησης της κατανάλωσης Nielsen IQ για το σύνολο της χρονιάς προβλέπουν υποχώρηση του τζίρου των σούπερ μάρκετ τη φετινή χρονιά -την πρώτη σε βάθος πενταετίας- οι απώλειες αυτές αναμένεται ότι θα είναι πολύ περιορισμένες σε σχέση με την πίεση που δέχεται συνολικά η οικονομία και άλλοι κλάδοι όπως είναι παραδείγματος χάριν αυτοί της ένδυσης, της υπόδησης, της εστίασης κ.ά.

Με βάση το πρώτο σενάριο για την πορεία των πωλήσεων σε αξία των σούπερ μάρκετ τη φετινή χρονιά, η Nielsen IQ προβλέπει οριακή μείωση 0,3% εάν το μακροοικονομικό πλαίσιο παραμείνει στα σημερινά επίπεδο και ο πληθωρισμός των ταχυκίνητων προϊόντων, δηλαδή των προϊόντων εκείνων που αγοράζονται πιο συχνά, διαμορφωθεί σε ετήσια βάση στο 1,5-1,6%.

Με βάση αυτό το σενάριο προβλέπεται πως οι πωλήσεις της κατηγορίας τρόφιμα - ποτά θα εμφανίσουν ανάπτυξη 0,3% (το εύρος είναι από -1,4% έως +1,8%), τα προϊόντα για το σπίτι αναμένεται να δεχθούν τη μεγαλύτερη πίεση -3,1% ενώ τα προϊόντα προσωπικής φροντίδας εκτιμάται ότι θα καταγράψουν υποχώρηση των πωλήσεων τους κατά 1,8%.

Σύμφωνα με το δεύτερο σενάριο, με βάση το οποίο ο πληθωρισμός στα ταχυκίνητα προϊόντα θα διαμορφωθεί στο +3%, οι πωλήσεις των σούπερ μάρκετ εκτιμάται ότι θα μειωθούν εφέτος κατά 2,6% με τις non food κατηγορίες να καταγράφουν πιο ισχυρές αρνητικές τάσεις.

Και στα δύο σενάρια το περιθώριο λάθους είναι +/- 1 ποσοστιαία μονάδα για το σύνολο του καλαθιού ενώ για τις μεγάλες κατηγορίες προϊόντων +/-1,5 μονάδες.

Πέρυσι όπου η μέση μεταβολή των τιμών του καλαθιού ήταν +0,9% και η αύξηση των πωλήσεων 1,3%, η πορεία των πωλήσεων των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας ήταν πτωτική, παρά το γεγονός ότι το μερίδιο τους παρουσίασε οριακή αύξηση 0,5 μονάδα τους μήνες Οκτώβριο και Νοέμβριο, που συνέπεσε χρονικά με την αύξηση των τιμών στα σούπερ μάρκετ και στην αγορά στο σύνολο της. Σύμφωνα πάντα με τα στοιχεία της Nielsen IQ το μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας υποχώρησε πέρυσι στο 13,4% από 14,2% που ήταν το 2021 ενώ αν συμπεριληφθούν στην εξίσωση και οι discounters το μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής διαμορφώθηκε στο 22,6% από 23,3%.

Την ίδια στιγμή η προωθητική ένταση σημείωσε ρεκόρ πενταετίας με 2 στα 3 επώνυμα προϊόντα να πωλούνται υπό κάποιου είδους προώθηση. Όμως από την ανάλυση των στοιχείων της Nielsen IQ προκύπτει πως στην κατηγορία των τροφίμων οι προωθητικές ενέργειες κινήθηκαν πολύ χαμηλότερα από τον μέσο όρο -σ.σ. γύρω στο 40%- ενώ στον αντίποδα στις κατηγορίες προσωπικής φροντίδας και υγιεινής πάνω από 8 στα 10 προϊόντα πωλήθηκαν με τη χρήση κάποιου προωθητικού μηχανισμού.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v