Jumbo: Βγάζει από το ράφι το 20% των προϊόντων

Τα περιθώρια κέρδους έρχονται στο επίκεντρο της στρατηγικής της εταιρείας. «Πλοηγούμε την Jumbo ως αεροπλάνο και όχι ως πύραυλο», υποστηρίζει ο Απ. Βακάκης. Ψήφος εμπιστοσύνης στην Κίνα, που είναι «το εργοστάσιο του κόσμου».

Jumbo: Βγάζει από το ράφι το 20% των προϊόντων

Εκτός πωλήσεων αποφάσισε να θέσει φέτος το 20% του προϊοντικού του μίγματος ο Απόστολος Βακάκης, επικεφαλής του ομίλου Jumbo, προκειμένου να μην αναγκαστεί να πουλήσει ακριβότερα προϊόντα που επιβαρύνονται περισσότερο από τα υπερβολικά κόστη πρώτων υλών και μεταφορικών, τηρώντας έτσι, όπως υποστηρίζει, την υπόσχεσή του στο καταναλωτικό κοινό για «δίκαιες» τιμές.

Ο κ. Βακάκης λαμβάνει μέτρα και καθώς βλέπει όλους τους παράγοντες κόστους να επιδεινώνονται, θεωρεί ότι οι καλές επιδόσεις που εμφάνισε ο όμιλος Jumbo το 2021 δεν θα επαναληφθούν πιθανότατα ούτε το 2023, με βάση τα σημερινά δεδομένα. Έτσι, το 2022 -όπως λέει- θα είναι μια χαμένη χρονιά, πιθανόν και το 2023, αλλά αυτό δεν ισχύει για τους μετόχους.

Κατεβάζει τον πήχη για την κερδοφορία το 2022 παρά τη δυναμική των πωλήσεων στους πρώτους μήνες του έτους. «Πλοηγούμε την Jumbο ως αεροπλάνο και όχι ως πύραυλο», τόνισε στο πλαίσιο παρουσίασης των επιδόσεων του ομίλου στους αναλυτές.

Προβλέπει ότι η ανάπτυξη φέτος θα έρθει από το top line και εστιάζει στις πωλήσεις. Σημειώνεται ότι στο α' τρίμηνο η ανάπτυξη των πωλήσεων στην Ελλάδα ανήλθε σε 48% ενώ σήμερα ο ρυθμός ανέρχεται σε 77%, ακολουθώντας την τάση του Μαρτίου. Στην Κύπρο, που η αύξηση ήταν στο τρίμηνο 27%, με πτώση 2% τον Μάρτιο, πλέον κυμαίνεται σε 25%, στη Βουλγαρία κυμαίνεται σε 5% από -12% στο α' τρίμηνο και στη Ρουμανία η ανάπτυξη ανέρχεται σε 9% με σημερινά στοιχεία, από πτώση 12% στο α' τρίμηνο.

Λαμβάνοντας υπόψη ότι για όλο το 2022 δεν θα υπάρξει βελτίωση στα κόστη -πρώτων υλών, ενέργειας, μεταφορικών και απασχόλησης-, ο κ. Βακάκης έχει προϋπολογίσει αύξηση πωλήσεων μόλις 2%-5%, με πτώση κερδών ανά μετοχή 15%. Η πρόβλεψη για τα καθαρά κέρδη είναι γύρω στα 180 εκατ. ευρώ έναντι 216 εκατ. ευρώ το 2021.

Το μικτό περιθώριο κέρδους, που διαμορφώθηκε σε 55,66% το 2021 από 51,78% το 2020, δεν είναι πλέον βιώσιμο, κατά τις εκτιμήσεις της διοίκησης, που προβλέπει περιθώριο στο 52%. Ο κ. Βακάκης ανέφερε χαρακτηριστικά ότι θα ήταν άδικο να προεξοφληθεί ότι θα είναι χαμηλότερο και το 2023, αλλά θα ήταν και έκπληξη να επιβεβαιωθεί, προβλέποντας ότι το margin θα επιστρέψει από φέτος στις επιδόσεις των προηγούμενων ετών, 2020-2019. Εξάλλου, όλα τα στοιχεία δείχνουν ότι στο γ' τρίμηνο αναμένεται επιδείνωση στα κόστη, με ράλι στις τιμές των πρώτων υλών.

Υπό τις παρούσες συνθήκες ακόμη και το κακό σενάριο μπορεί να αποδειχθεί ότι δεν είναι αρκετό, κατά τον κ. Βακάκη, που τόνισε ότι υπάρχει περιορισμένη ορατότητα κι ως εκ τούτου δεν μπορεί να κατανοήσει και να υπολογίσει κανείς τις συνέπειες του μποϊκοτάζ στη Ρωσία στις διάφορες πτυχές κόστους και στην αλυσίδα εφοδιασμού.

Σύμφωνα με τον κ. Βακάκη, κανείς δεν ξέρει σήμερα τι διάρκεια θα έχει το τρέχον περιβάλλον αβεβαιότητας, 6 μήνες ή ένα χρόνο, ενώ εκτίμησε ότι οι κεντρικές τράπεζες θα λάβουν υπόψη τον πληθωρισμό και θα πάρουν αποφάσεις αναφορικά με τα επιτόκια.

Για τον ανταγωνισμό σημείωσε ότι όλοι αντιμετωπίζουν αντίστοιχα προβλήματα, ενώ επανέλαβε απαντώντας σε σχετικό ερώτημα ότι η Jumbο διαθέτει ισχυρή χρηματοοικονομική θέση και διαπραγματευτική δύναμη σε προμηθευτές και logistics έναντι του ανταγωνισμού.

Όσο για τις εισαγωγές και την αναζήτηση εναλλακτικών προμηθευτών για μείωση του κόστους, αναφέρθηκε ότι υπάρχει πίεση για νέες χώρες εφοδιασμού, αλλά ρεαλιστικά μιλώντας η αγορά δεν μπορεί να λειτουργήσει χωρίς την Κίνα. Πρόκειται για το «εργοστάσιο του κόσμου», όπως χαρακτηριστικά ανέφερε ο κ. Βακάκης.

Ο αντίκτυπος στις τιμές

Όταν ρωτήθηκε για τις πληθωριστικές πιέσεις και τις προθέσεις του αναφορικά με τις τιμές των προϊόντων, είπε ότι οι τιμές πηγαίνουν μόνο προς τα πάνω. Αλλά δεν μπορούν να αυξάνονται αναλογικά, αλλά σε ισορροπία με αυτό που πουλάς. Αν δεν πουλάς ένα προϊόν σε δίκαιη τιμή, δεν έχεις την ευκαιρία να το διαθέσεις παραπάνω.

Στο πλαίσιο αυτό ο κ. Βακάκης σημείωσε ότι με βάση έναν πρόχειρο υπολογισμό, περίπου 20% της συνολικής γκάμας προϊόντων εξαιρέθηκε από τις πωλήσεις το 2022 εξαιτίας αυτής της ανισορροπίας της προκαθορισμένης αξίας με τη δίκαιη τιμή για τον καταναλωτή. Τα υπόλοιπα προϊόντα προσαρμόστηκαν στις τιμές σύμφωνα με τις επιπτώσεις στο κόστος.

Η ανάπτυξη του δικτύου

Σχετικά με την επέκταση του δικτύου αναμένεται να μεταφερθούν για το 2023 επενδύσεις που δεν έγιναν το 2022. Ειδικότερα για φέτος έχει προβλεφθεί το άνοιγμα δύο καταστημάτων, εκ των οποίων ένα άνοιξε ήδη κι ένα ακόμη θα ανοίξει στο τέλος του έτους. Επίσης, το 2023 αναμένεται να ανοίξει ένα νέο κατάστημα στην Κύπρο και δύο στη Ρουμανία, καθώς και e-shop.

Ο κ. Βακάκης τόνισε ότι εν μέσω κρίσης, η στρατηγική υπαγορεύει μικρή ταχύτητα σε νέα ανοίγματα.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v