Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Wolt: Τα καύσιμα ανοίγουν χορό διεκδικήσεων από τους διανομείς

Οι κινητοποιήσεις εργαζομένων της Wolt σε Ελσίνκι και Αθήνα. Η σύγκρουση για την ακριβή βενζίνη, τον υπολογισμό των διαδρομών και οι «στρεβλώσεις» στον κλάδο.

Wolt: Τα καύσιμα ανοίγουν χορό διεκδικήσεων από τους διανομείς

Προσαρμογές των αμοιβών τους στα νέα δεδομένα που δημιουργούν οι αυξήσεις τιμών στα καύσιμα και επαναδιαπραγμάτευση των συμβάσεών τους ζητούν οι διανομείς της φινλανδικής εταιρείας διανομών Wolt, που έχουν ανακοινώσει για σήμερα συγκεντρώσεις διαμαρτυρίας στις οποίες δίνουν το παρών και οι εργαζόμενοι στην Ελλάδα, με ανάλογα αιτήματα.

Μάλιστα έχουν ζητήσει συνάντηση με τoν Δημήτρη Καρέλο, Γενικό Διευθυντή της Wolt για Ελλάδα, Κύπρο και Μάλτα. Το ραντεβού, σύμφωνα με πληροφορίες, αναμένεται να πραγματοποιηθεί την ερχόμενη Τετάρτη, όπου και θα συζητηθούν τα αιτήματα των διανομέων.

Ειδικότερα, οι εργαζόμενοι της Wolt στην Ελλάδα θεωρούν ότι η σύμβαση συνεργασίας, μετά την κατακόρυφη αύξηση της τιμής των καυσίμων αλλά και το νέο νόμο του υπουργείου Εργασίας, πρέπει να τεθεί σε διαδικασία επαναδιαπραγμάτευσης, ώστε να προσαρμοστεί στα νέα δεδομένα. Όπως σημειώνουν, πρέπει να διορθωθούν «στρεβλώσεις, αδιαφανείς λύσεις συνεργασίας με ένα μήνυμα και να αποτυπώνονται με σαφήνεια στις συμβάσεις αποζημιώσεις για καθυστερήσεις και ακυρωμένες παραγγελίες». Στα αιτήματα των συνεργατών-διανομέων περιλαμβάνεται επίσης αναπροσαρμογή της αποζημίωσης για έξοδα κίνησης (βενζίνη) ανά τακτά χρονικά διαστήματα, ώστε να εναρμονίζεται με την τρέχουσα τιμή πώλησης του λίτρου και επιπλέον να αλλάξει το μοντέλο μέτρησης της απόστασης σε ευθεία.

Η μέτρηση των αποστάσεων

Μάλιστα την ανάγκη να εφαρμοστεί ένα δίκαιο σύστημα μέτρησης των αποστάσεων είχαν αναδείξει από πέρυσι οι εργαζόμενοι της Wolt στην Κοπεγχάγη, όταν εναντιώθηκαν στην απόφαση της εταιρείας να αλλάξει το μοντέλο πληρωμών, μειώνοντας την ελάχιστη αμοιβή για σύντομες παραδόσεις και καταργώντας το μπόνους Σαββατοκύριακου για συγκεκριμένο όριο παραγγελιών.

Τότε οι Δανοί διανομείς της Wolt είχαν προτείνει μεταξύ άλλων μέτρηση της απόστασης μέσω google maps, χωρίς περικοπές στο μοντέλο πληρωμής και πρόσβαση στις διευθύνσεις παραλαβής και παράδοσης στα τιμολόγια, ώστε να μπορούν να ελέγχουν τις αμοιβές τους.

Πρακτικά οι πόλεις στις οποίες εργάζονται οι διανομείς δεν είναι χτισμένες σε ευθείες γραμμές και για πολλές παραδόσεις πρέπει να ακολουθήσουν μεγαλύτερη διαδρομή, να κάνουν τον γύρο ενός τετραγώνου, να περάσουν πάνω από μια γέφυρα κ.ο.κ.

Όπως εξηγεί στο Euro2day ο Παναγιώτης Αμαξόπουλος, πρόεδρος του ΣΑΔΤΑ, «το πρώτο κοινό "εφεύρημα" των ψηφιακών πλατφορμών όσον αφορά στον υπολογισμό της απόστασης παραλαβής και παράδοσης της παραγγελίας σε ευθεία, μόνο κωμικοτραγική μπορεί να χαρακτηριστεί. Η δικαιολογία που προβάλλεται από τις εταιρείες είναι ότι το σύστημα δεν μπορεί να υπολογίζει την πραγματική απόσταση μέσω Google maps και για αυτό τον λόγο "αναγκάζονται" να υπολογίζουν την απόσταση και να αποζημιώνουν τον συνεργάτη ως σαν να παρέδιδε την παραγγελία με ελικόπτερο...».

Η πρώτη και κοινή διεκδίκηση όλων των συνεργατών της Wolt σε όλες τις χώρες που δραστηριοποιείται είναι η απόσταση να υπολογίζεται μέσω Google maps. Επιπλέον, όπως τονίζει ο κ. Αμαξόπουλος, ο πίνακας αμοιβών αποζημίωσης για τα έξοδα κίνησης του οχήματος του συνεργάτη διανομέα παραμένει ο ίδιος. Την ίδια αποζημίωση ελάμβανε όταν η μέση τιμή πώλησης του λίτρου ήταν 1,50 ευρώ και την ίδια λαμβάνει και σήμερα, όταν η τιμή του λίτρου αγγίζει τα 2,10 ευρώ. «Αν συνυπολογιστεί η ραγδαία αύξηση των τιμών των αγαθών και της ηλεκτρικής ενέργειας, οι αμοιβές των συνεργατών διανομέων θα έπρεπε να αυξηθούν κατά 30-40%, για να μπορούν να επιβιώσουν. Την ίδια στιγμή που έκπληκτοι γινόμαστε μάρτυρες των συνεχιζόμενων αυξανόμενων κερδών της εταιρείας, οι αμοιβές παραμένουν καθηλωμένες», προσθέτει.

Ο κ. Αμαξόπουλος σημειώνει την ανάγκη βελτίωσης του μοντέλου εργασίας των πλατφορμών. Το πλήθος των freelancers στην Ευρωπαϊκή Ένωση σήμερα αγγίζει τα 28 εκατ. και εκτιμάται ότι σε 5 χρόνια θα ξεπεράσει τα 43 εκατ. Οι ψηφιακές πλατφόρμες, σύμφωνα με τον κ. Αμαξόπουλο, οφείλουν, αν και δεν είναι υποχρεωμένες ακόμη, να εναρμονιστούν με την οδηγία της ΕΕ στην οποία περιγράφεται σαφώς ότι οι ψηφιακές πλατφόρμες θα πρέπει να απασχολούν τον αριθμό των συνεργατών που τους είναι απαραίτητοι για τη διεκπεραίωση του όγκου των παραγγελιών τους και όχι περισσότερους.

Μία πρώτη υπουργική απόφαση σε συνέχεια του νόμου 4808/2021 (νόμος Χατζηδάκη) έρχεται να υποχρεώσει τις ψηφιακές πλατφόρμες να αποδίδουν το 15% του κατώτατου μισθού (περίπου 100 ευρώ) μηνιαίως για έξοδα συντήρησης του οχήματος του συνεργάτη διανομέα, κάτι που θα πρέπει να ενσωματωθεί άμεσα στις νέες συμβάσεις συνεργασίας.

Ο κ. Αμαξόπουλος προσθέτει σχετικά ότι «η εταιρεία Wolt σφυρίζει αδιάφορα, εξαντλώντας κάθε περιθώριο έως τη δημοσίευση στην εφημερίδα της κυβερνήσεως».

Με νέο πιλοτικό μοντέλο πληρωμών απαντά η Wolt

Εντωμεταξύ, η διοίκηση της Wolt στη Φινλανδία παραδέχεται ότι οι συνθήκες για τους συνεργάτες της έχουν δυσκολέψει, κυρίως λόγω της αύξησης στις τιμές των καυσίμων. Αν και ετοιμάζεται να λάβει μέτρα, δεν φαίνεται διατεθειμένη για σημαντικές αλλαγές στο μοντέλο της. Ακόμη και στη Φινλανδία, που πολλοί χρησιμοποιούν ποδήλατα, οι περισσότεροι επαγγελματίες χρησιμοποιούν αυτοκίνητο, σκούτερ ή μοτοσικλέτα.

Γι' αυτούς το delivery έχει γίνει λιγότερο ελκυστική δουλειά. Ουσιαστικά μένουν με λιγότερα χρήματα στην τσέπη μετά την παράδοση, γιατί το φυσικό αέριο κοστίζει περισσότερο από πριν. Ταυτόχρονα, με τη βελτίωση του καιρού και την ύφεση της πανδημίας, έχει περιοριστεί και η κατανάλωση στο σπίτι, που σημαίνει λιγότερες παραδόσεις για τους ταχυμεταφορείς.

Τα παραπάνω έφεραν στο τραπέζι της συζήτησης τη διοίκηση και τους εργαζομένους. Στο πλαίσιο αυτό, η Wolt δεσμεύεται να διαθέσει αρκετά εκατομμύρια ευρώ για να εφαρμόσει πιλοτικά ένα νέο μοντέλο πληρωμών τους επόμενους 12 μήνες, σε πρώτη φάση στο Ελσίνκι και μετά σε άλλες πόλεις.

Δεν θα καλύψει όμως απ' ό,τι φαίνεται σε αυτή τη φάση αιτήματα για αλλαγή μοντέλου στη διανυθείσα απόσταση ή θέσπιση υψηλότερης βασικής αμοιβής, αμοιβής που πληρώνεται σε κάθε περίπτωση, ανεξάρτητα από την απόσταση για την εξυπηρέτηση των παραδόσεων.

Ο λόγος σε γενικές γραμμές είναι ότι θα διακινδυνεύσει να αυξήσει τις απώλειές της και θα υπονομεύσει τη δυνατότητα χρηματοδότησης πρωτοβουλιών για αύξηση της ζήτησης. Μελετά μια μικρή αύξηση στις τιμές παράδοσης πελατών, αλλά δεν έχει λάβει οριστικές αποφάσεις.

Εν κατακλείδι, η φινλανδική μητρική εταιρεία αναφέρει ότι σέβεται τις θέσεις των συνεργατών της και την απόφασή τους να διαμαρτυρηθούν, διαψεύδει πληροφορίες που τη θέλουν να αναζητά νέους συνεργάτες για να αντιμετωπίσει το θέμα που έχει προκύψει και διερευνά κατά πόσο η αύξηση της τιμής του φυσικού αερίου έχει αυξήσει και το κόστος παράδοσης για να σχεδιάσει βελτιώσεις.

Οι κινητοποιήσεις

Εντωμεταξύ, σήμερα στα κεντρικά γραφεία της Wolt στο Ελσίνκι της Φινλανδίας, Venue Arkandiankatu 6, έχει προγραμματιστεί κινητοποίηση με βασικό αίτημα την αύξηση των αμοιβών των διανομέων, λόγω της αύξησης της τιμής των καυσίμων.

Από ελληνικής πλευράς, αν και εκκρεμεί συνάντηση των εκπροσώπων των εργαζομένων με τη διοίκηση της Wolt, το Σωματείο Αυτοαπασχολούμενων Διανομέων Τροφίμων Αττικής (ΣΑΔΤΑ) έχει απευθύνει κάλεσμα για συγκέντρωση το απόγευμα 16:45 στα γραφεία της Wolt στη Λ. Συγγρού 80-88, στο πλαίσιο αλληλεγγύης προς όλους τους freelancers σε όλες τις χώρες όπου δραστηριοποιείται η Wolt.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v