Τα σχέδια Zara για το δίκτυο καταστημάτων στην Ελλάδα

Μπαράζ ανακαινίσεων, relocation και έμφαση στο online σχεδιάζει ο όμιλος Inditex στη χώρα μας. Η ανάκαμψη μετά την πανδημία, το κενό της Ρωσίας και η ενίσχυση της παραγωγής εκτός Κίνας.

Τα σχέδια Zara για το δίκτυο καταστημάτων στην Ελλάδα

Ανακαινίσεις υφιστάμενων καταστημάτων στη φιλοσοφία του eco store και άνοιγμα νέων, με μεγάλους χώρους, προκειμένου να υποστηρίξουν τις ανάγκες διευρυμένων συλλογών και υψηλού όγκου αποθεμάτων, προωθεί η ITX Ελλάς, η θυγατρική του ισπανικού ομίλου Inditex στην Ελλάδα που ελέγχει το χαρτοφυλάκιο σημάτων του, με ναυαρχίδα τη Zara.

Η υλοποίηση της νέας στρατηγικής στην Ελλάδα ανεβάζει ταχύτητα μετά την αναδιάρθρωση στην τοπική αγορά και ενώ αλλάζει η σκυτάλη στην ηγεσία του ισπανικού ομίλου. Τα ηνία αναλαμβάνει από 1η Απριλίου 2022 η Marta Ortega Pérez, κόρη του ιδρυτή του ομίλου, Amancio Ortega, ενός από τους πλουσιότερους ανθρώπους στον κόσμο.

Ειδικότερα, το business plan στην Ελλάδα υπαγορεύει την επανατοποθέτηση των σημάτων σε εμπορικές πιάτσες όπου τα υφιστάμενα καταστήματα δεν μπορούν να υποστηρίξουν τις εμπλουτισμένες συλλογές και το νέο concept βιώσιμης μόδας που προωθεί ο όμιλος σε παγκόσμιο επίπεδο. Ένα παράδειγμα είναι το νέο κατάστημα Zara στο Golden Hall και ένα νέο Stradivarius στο Ρέθυμνο, από τις εμβληματικές επενδύσεις του ομίλου το 2021.

Διαπιστώνεται ότι οι υφιστάμενοι χώροι σε ορισμένα σημεία πώλησης δεν πληρούν τις νέες προδιαγραφές για τεχνολογική αναβάθμιση και μεγάλο εμβαδό, πάνω από 1.500-2.000 τ.μ., ώστε να καλύπτονται οι απαιτήσεις καλύτερης προβολής των μεγάλων συλλογών και των αναγκών τους σε αποθηκευτικούς χώρους. Ως εκ τούτου αναμένεται να κλείσουν καταστήματα για να μετακινηθούν σε μεγαλύτερα ακίνητα. Στο πλαίσιο αυτό αναζητούνται δυνατότητες στην αγορά real estate ενώ σχεδιάζονται και νέες προσθήκες στο δίκτυο όχι μόνο στην πρωτεύουσα αλλά και στην περιφέρεια.

Υπενθυμίζεται ότι σήμερα λειτουργούν συνολικά 154 καταστήματα, εκ των οποίων Zara είναι 43, Bershka 27, Pull & Bear 22, Massimo Dutti 12, Oysho 18, Stradivarius 23 και Zara Home 9.

Ο όμιλος επενδύει συστηματικά στη διασύνδεση του φυσικού με το ψηφιακό κατάστημα και στο πλαίσιο αυτό αναπτύσσει μια πληθώρα εφαρμογών όπως virtual fitting rooms, store mode, Shop & Go και e-ticket. Πρόκειται για δυνατότητες αγορών που υποστηρίζει η πλατφόρμα Ιnditex Open Platform (IOP) του ομίλου, μέσω της οποίας λειτουργεί και το ολοκληρωμένο σύστημα διαχείρισης αποθεμάτων (SINT) για όλες τις μάρκες. Ένα παράδειγμα των δυνατοτήτων που προωθούνται είναι τα εικονικά δοκιμαστήρια υποδημάτων, εφαρμογές με τεχνολογία 3D απεικόνισης, μέσω των οποίων οι καταναλωτές μπορούν να δουν αν τους ταιριάζει ένα ζευγάρι παπούτσια χωρίς καν να τα φορέσουν.

Επιστροφή επιδόσεων στα προ-Covid επίπεδα

Σχετικά με τις επιδόσεις, ο όμιλος Inditex επέστρεψε στη χρήση 2021/2022 στην εποχή της κανονικότητας (στην οικονομική χρήση Φεβρουάριος 2020 - Ιανουάριος 2021, ο κύκλος εργασιών υποχώρησε σε περίπου 330 εκατ. ευρώ συνολικά για όλες τις αλυσίδες, όταν ένα χρόνο πριν ήταν πάνω από 550). Μετά τα lockdown απολαμβάνει θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης στην Ελλάδα, παρά τις προκλήσεις στο οικονομικό περιβάλλον, ως αποτέλεσμα της πανδημίας και των παρενεργειών του πολέμου στην Ουκρανία. Ας σημειωθεί ότι ακόμη και σήμερα υφίστανται περιορισμοί στα καταστήματα, στο πλαίσιο των μέτρων για την αντιμετώπιση της πανδημίας. Επιπλέον, οι καταναλωτές περιορίζουν τις δαπάνες εν μέσω ενεργειακής κρίσης και ανατιμήσεων σε είδη πέραν των βασικών αγαθών και τροφίμων.

Σε αυτές τις συνθήκες, η Zara και τα άλλα σήματα του ισπανικού ομίλου Inditex ισχυροποιούν περαιτέρω τα μερίδιά τους στην τοπική αγορά, έχοντας εδραιώσει τη θέση τους και στις διαδικτυακές πωλήσεις. Εξάλλου είχαν δημιουργηθεί υποδομές σε online τεχνολογίες και logistics πολύ πριν την πανδημία, με αποτέλεσμα σήμερα σχεδόν το 1/4 των πωλήσεων να προέρχονται από το e-commerce. Σε επίπεδο ομίλου, το 2021 οι διαδικτυακές πωλήσεις ανήλθαν σε 7,5 δισ. ευρώ, με μερίδιο 25,5% στον κύκλο εργασιών (27,7 δισ. ευρώ, με αύξηση 36% σε σχέση με το 2020 και 3% σε σχέση με το 2019). Μέχρι το 2024, το μερίδιο των ηλεκτρονικών πωλήσεων αναμένεται να αυξηθεί σε 30%.

Εν τω μεταξύ, από 1η Φεβρουαρίου μέχρι 13 Μαρτίου 2022 οι online πωλήσεις αυξήθηκαν κατά 33% σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του 2021 και κατά 21% συγκριτικά με την προ-Covid περίοδο του 2019. Σε αυτή την περίοδο ο τζίρος σε Ρωσία και Ουκρανία αντιπροσώπευε περίπου 5 ποσοστιαίες μονάδες στην ανάπτυξη των πωλήσεων.

Υπενθυμίζεται ότι από τις 24 Φεβρουαρίου που ξεκίνησε ο πόλεμος στην Ουκρανία, ο όμιλος έκλεισε τα καταστήματά του στη χώρα ενώ από τις 5 Μαρτίου ανέστειλε τη δραστηριότητά του στη Ρωσία.

Ενίσχυση υποδομών στην Ισπανία

Είχαν προηγηθεί κινήσεις αναδιοργάνωσης της παραγωγής λόγω της κρίσης στην εφοδιαστική αλυσίδα και της αρρυθμίας στις παραγγελίες από την Κίνα που προκάλεσε η πανδημία. Στο πλαίσιο αυτό, ο όμιλος αναβάθμισε τις κεντρικές εγκαταστάσεις του στην Ισπανία και σχεδιάζει περαιτέρω επενδύσεις 80 εκατ. ευρώ το 2022 στις υποδομές που διανέμουν τα ρούχα Zara παγκοσμίως. Επιπλέον υπάρχουν σχέδια για νέο κτίριο που θα στεγάσει τις ομάδες πωλήσεων και σχεδιασμού της Zara, μια επένδυση 238 εκατ. ευρώ που θα φέρει πιστοποιήσεις βιωσιμότητας LEED Platinum και USGBC. Η βιωσιμότητα είναι προτεραιότητα και σε επίπεδο προϊόντων, όπου το 2021 ξεπεράστηκε ο στόχος, με το 47% των προϊόντων να φέρουν την ετικέτα Join Life, που διακρίνει τα προϊόντα που κατασκευάζονται με πιο βιώσιμα υλικά ή/και διαδικασίες.

Παράλληλα, αυτό το διάστημα οριστικοποιούνται τα σχέδια του ομίλου για περαιτέρω μείωση των κινδύνων στην αλυσίδα εφοδιασμού, πέραν της ενίσχυσης των υποδομών παραγωγής στη χώρα έδρας του, την Ισπανία.

Η αναδιάρθρωση στην Ελλάδα

Την αναδιοργάνωση του ομίλου εξυπηρετεί και ο μετασχηματισμός της δραστηριότητας στην Ελλάδα, που απλουστεύει λογιστικές διαδικασίες μειώνοντας τη γραφειοκρατία, καθώς όλες οι επωνυμίες υπάγονται σε ένα ΦΠΑ, με την ολοκλήρωση της συγχώνευσης όλων των θυγατρικών, με απορρόφησή τους από τη μεγαλύτερη εταιρεία, τη Zara Ελλάς.

Ειδικότερα, στη νέα εταιρεία, που έλαβε την επωνυμία ITX Hellas, ενοποιήθηκαν οι Zara Home, Pull&Bear, Stradivarius, Massimo Dutti, Oysho, Bershka και Uterque, με απορρόφηση από τη Zara Ελλάς.

Η αναδιάρθρωση δεν επηρεάζει τη διακριτή παρουσία των σημάτων του ισπανικού ομίλου στη χώρα, εξού και τα σχέδια για περαιτέρω επενδύσεις στα δίκτυα καταστημάτων από το ελληνο-ισπανικό management (με τον Ηλία Μάλαμα στη θέση του αντιπροέδρου).

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v