Πριν από λίγες ώρες, ο γαλλικός όμιλος γαλακτοκομικών προϊόντων Danone ανακοίνωσε πως αναστέλλει τις επενδύσεις του στη Ρωσία, αλλά διατηρεί, επί του παρόντος, την παραγωγή και τη διανομή φρέσκων γαλακτοκομικών προϊόντων και προϊόντων βρεφικής διατροφής στη χώρα.
Για την Danone, η ρωσική αγορά αντιπροσωπεύει το 5% των ετήσιων πωλήσεών της και αποτελεί την τρίτη μεγαλύτερη αγορά της μετά τη Γαλλία και την Ισπανία. Δεν είναι η μοναδική διεθνής εταιρεία που διατηρεί εν λειτουργία τη δραστηριότητά της στη Ρωσία. Η Coca Cola, η McDonald’s κ.ά. συνεχίζουν τις δραστηριότητές τους στη Ρωσία και βρίσκονται αντιμέτωπες με ένα κύμα μποϊκοτάζ.
Τα τελευταία εικοσιτετράωρα μάλιστα τα hashtags #BoycottCocaCola, #BoycottPepsi και #BoycottMcDonalds «τρεντάρουν» στο Twitter ενώ ήδη τρεις ουκρανικές αλυσίδες σούπερ μάρκετ, οι Novus, Varus και Fozzy Group απέσυραν προϊόντα της Cοca Cοla από τα ράφια των καταστημάτων τους.
Σε ανάρτησή της στο Facebook στις 4 Μαρτίου, η αλυσίδα Novus αναφέρει μεταξύ άλλων: «Η NOVUS δεν συνεργάζεται πλέον με την Coca-Cola Ukraine, η οποία συνεχίζει να δραστηριοποιείται στο έδαφος του επιτιθέμενου. Από εδώ και στο εξής, δεν θα βλέπετε κανένα προϊόν της μάρκας Coca-Cola στα καταστήματα NOVUS».
Το Euro2day.gr απευθύνθηκε την περασμένη Παρασκευή στην Coca Cοla HBC, ζητώντας από τους υπεύθυνους επικοινωνίας της να σχολιάσουν τις τελευταίες εξελίξεις. Από την Coca Coal HBC μάς παρέπεμψαν σε ανακοίνωση που έχει εκδώσει η εταιρεία στις 3 Μαρτίου. Σε εκείνη την ανακοίνωση δεν υπάρχει καμία αναφορά για ενδεχόμενη διακοπή των δραστηριοτήτων της στη Ρωσία. Η επίσημη ανακοίνωση εστιάζει στη στήριξη της Coca Cοla HBC στον λαό της Ουκρανίας, σε διεθνείς ΜΚΟ, στις τοπικές αρχές της Ουκρανίας και στον Ερυθρό Σταυρό.
Για την Coca Cοla HBC η Ρωσία και η Ουκρανία αποτελούν δύο πολύ σημαντικές αγορές. Πέρυσι οι δύο αυτές χώρες απορρόφησαν το 1/5 του συνολικού όγκου των πωλήσεών της, δηλαδή 510,6 εκατ. units -ένα unit αντιπροσωπεύει 5,678 λίτρα ή 24 μερίδες-, όταν στο σύνολο της χρήσης σε όλες τις αγορές που δραστηριοποιείται ο όγκος πωλήσεών της άγγιξε τα 2,412 δισ. units.
Την ίδια περίοδο, στη Ρωσία ο όγκος πωλήσεών της αυξήθηκε κατά 18,3%, ενώ τις πρώτες εβδομάδες της φετινής χρονιάς, και πριν η Ρωσία επιτεθεί στην Ουκρανία, οι πωλήσεις της κατέγραφαν ανάπτυξη, όπως ανέφερε η διοίκησή της κατά τη διάρκεια του conference call. Στη Ρωσία η Cοca Cola HBC Russia λειτουργεί 10 εργοστάσια, απασχολεί 7.000 Ρώσους ενώ το σύστημα της Coca-Cola έχει επενδύσει πάνω από 6,2 δισ. δολάρια.
Tην περασμένη Παρασκευή συνέβη και κάτι άλλο. Η McDonald's, η PepsiCo, η Estee Lauder κ.ά. έλαβαν επιστολή από τον επικεφαλής των συνταξιοδοτικών ταμείων της πολιτείας της Νέας Υόρκης Thomas DiNapoli, που τις προτρέπει να επανεξετάσουν τις δραστηριότητές τους στη Ρωσία και να εξετάσουν το ενδεχόμενο παύσης των εργασιών τους στη χώρα.
Εκτός από τις αμερικανικών συμφερόντων εταιρείες που συνεχίζουν να δραστηριοποιούνται στη Ρωσία, σε μποϊκοτάζ βρίσκεται και η βότκα, παρά το γεγονός ότι αρκετά γνωστά brands δεν έχουν κατ’ ανάγκη σχέση με τη Ρωσία.
Όπως για παράδειγμα η Stolichnaya, που ανήκει σε δύο διαφορετικές εταιρείες, μία με έδρα τη Ρωσία και μία με έδρα το Λουξεμβούργο. Η βότκα Stolichnaya που κυκλοφορεί ευρέως στον δυτικό κόσμο παράγεται από το 2000 στη Λετονία. Αν και χρησιμοποιεί αλκοόλ από ένα αποστακτήριο στη Ρωσία, η εν λόγω βότκα ανήκει στη Stoli Group θυγατρική της SPI Group που εδρεύει στο Λουξεμβούργο και είναι συμφερόντων του γεννημένου στη Ρωσία επιχειρηματία Γιούρι Σέφλερ. Αυτή η Stolichnaya στις 4 Μαρτίου άλλαξε το όνομά της σε Stoli.
Απόσταση από τη Ρωσία παίρνουν και άλλες εταιρείες, κατά βάση εμπορικές, όπως η ΙΚΕΑ, η Inditex, το Netflix, το TikTok, η Samsung, η Visa, η Mastercard κ.ά. που διακόπτουν τους δεσμούς τους με τη χώρα ή επανεξετάζουν τις δραστηριότητές τους καθώς αυξάνονται οι κίνδυνοι για τη φήμη τους.