Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

ΑΒ Βασιλόπουλος: Ο «κεραυνός» της παραίτησης Σταύρου και οι 72 κρίσιμες ώρες

Η ηχηρή αποχώρηση του Βασίλη Σταύρου από το τιμόνι της ΑΒ Βασιλόπουλος, οι κρίσιμες διαπραγματεύσεις των τελευταίων ημερών και τα ερωτήματα. Πώς διαβάζει η αγορά τις τελευταίες εξελίξεις στην αλυσίδα.

ΑΒ Βασιλόπουλος: Ο «κεραυνός» της παραίτησης Σταύρου και οι 72 κρίσιμες ώρες

Την τέταρτη ηχηρή αποχώρηση υψηλόβαθμου στελέχους της που είχε θέση ευθύνης και λόγο στη στρατηγική και στο σχέδιο ανάπτυξης της, μέσα στην τελευταία 10ετία, μετρά η ΑΒ Βασιλόπουλος, θυγατρική του Ολλανδο-Βελγικού ομίλου Ahold-Delhaize.

Χθες Παρασκευή έγινε γνωστό πως ο κ. Βασίλης Σταύρου αποφάσισε να αποχωρήσει, από την εταιρεία, όπου ασκούσε καθήκοντα Brand President από το 2018.

Της αποχώρησης του κ. Σταύρου είχαν προηγηθεί οι αποχωρήσεις των κ.κ. Κωνσταντίνου Μαχαίρα, Γιάννη Κυρίτση και Λεωνίδα Βρεττάκου.

Όμως εν αντιθέσει με ότι συνέβη με τους προκατόχους του, η έξοδος του κ. Σταύρου, δεν ήταν προγραμματισμένη, δεν είχε προαναγγελθεί μήνες πριν, όπως συμβαίνει σε αντίστοιχες θέσεις και έπεσε ως κεραυνός εν αιθρία στην αγορά, στο εσωτερικό της αλυσίδας ΑΒ Βασιλόπουλος και έπιασε απροετοίμαστα τα κεντρικά του Ολλανδο-Βελγικού ομίλου.

Κάτι που επιβεβαιώνει και η ίδια η ανακοίνωση που εκδόθηκε χθες με αφορμή την αποχώρηση του κ. Σταύρου, στην οποία αναφέρεται ότι ο διεθνής όμιλος δεν έχει βρει αντικαταστάτη του.

“Η εταιρεία βρίσκεται ήδη σε αναζήτηση νέου επικεφαλής. Στο μεταξύ, ο Jesper Lauridsen, Brand President Albert και Brand Leader για την περιοχή της Κεντρικής και Νότιας Ευρώπης (CSE), θα αναλάβει την ευθύνη ως Brand President της ΑΒ Βασιλόπουλος και αυτό πέρα από τις τρέχουσες αρμοδιότητές του”, αναφέρει η ανακοίνωση.

Ούτε όμως και ο 52χρονος κ. Σταύρου, που συνέδεσε τον επαγγελματικό του βίο με τον οργανισμό της ΑΒ Βασιλόπουλος, -εργαζόταν στην αλυσίδα 28 χρόνια- φαινόταν να είχε πρόθεση να αποχωρήσει.

Αντιθέτως, παρά τις προαποφασισμένες αποχωρήσεις στελεχών της αλυσίδας όπως του κ. Δ. Πρίντζιου που μετρούσε 30 χρόνια επαγγελματικού βίου στην ΑΒ, ο κ. Σταύρου δεν φαινόταν διατεθειμένος, μέχρι και πριν από δύο εικοσιτετράωρα, να φύγει.

Κάτι που είχε επιβεβαιώσει και στο Εuro2day.gr στα μέσα του περασμένου Ιανουαρίου. Τότε μας είχε πει πως χαιρόταν πάρα πολύ που ήταν σε έναν οργανισμό ο οποίος του είχε δώσει πολλές ευκαιρίες. Ο κ. Σταύρου, ξεκίνησε τον εργασιακό του βίο στον ΑΒ Βασιλόπουλο το 1994 σε ηλικία 24 ετών, δηλαδή μόλις τελείωσε τον στρατό, από ένα μικρό τμήμα που συσκεύαζε φρούτα και λαχανικά στην Παλλήνη, ενώ στη μακρά πορεία του, είχε διατελέσει, γενικός διευθυντής επιχειρηματικής ανάπτυξης, ανθρώπινου δυναμικού και αειφορίας για την Νοτιοανατολική Ευρώπη & Ινδονησία και Brand President της Mega Image στη Ρουμανία.

Ούτε όμως και οι μέτοχοι της εταιρείας φαίνονταν διατεθειμένοι να διακόψουν τη συνεργασία μαζί του. Αντιθέτως στις 17 Ιανουαρίου η γενική συνέλευση των μετόχων τον επανεξέλεξε πρόεδρο του διοικητικού συμβουλίου και διευθύνοντα σύμβουλο.

Οι κρίσιμες διαπραγματεύσεις

Τι μεσολάβησε από τις 17 Ιανουαρίου μέχρι και χθες Παρασκευή, οπότε και ανακοινώθηκε η αποχώρηση του κ. Σταύρου; Η έλευση τη Δευτέρα στην Ελλάδα του Jesper Lauridsen, Brand President Albert και Brand Leader για την περιοχή της Κεντρικής και Νότιας Ευρώπης (CSE) που έχει υπό την εποπτεία του, από τον περασμένο Σεπτέμβριο, και την ΑΒ Βασιλόπουλος

Το τι συνέβη πίσω από τις κλειστές πόρτες, από τη Δευτέρα που ήρθε στην Ελλάδα ο Jesper Lauridsen μέχρι την Τετάρτη όπου διαφάνηκε πως δεν υπάρχει σημείο σύγκλισης μεταξύ του κ. Σταύρου με τον όμιλο Ahold Delhaize, το γνωρίζουν μόνο οι δύο πλευρές.

Ο κ. Σταύρου, που μίλησε στο Εuro2day.gr μετά την ανακοίνωση της αποχώρησής του, είπε πως “μερικές φορές τα πράγματα στον κόσμο των επιχειρήσεων έχουν αυτή την κατάληξη διότι πολλές φορές υπάρχουν διαφορετικές προσεγγίσεις”.

Η αγορά αλλά και στελέχη του ΑΒ Βασιλόπουλος εκτιμούν ότι σημείο διαφωνίας, ήταν η στρατηγική που πρέπει να ακολουθήσει η ΑΒ Βασιλόπουλος, για να επανακάμψει.

Η αλυσίδα που πρόσκαιρα κέρδισε πόντους όταν κατέρρεε ο Μαρινόπουλος βρίσκεται εδώ και χρόνια υπό πίεση. Πέρυσι, σύμφωνα με στελέχη της αγοράς είδε τις πωλήσεις της να υποχωρούν κατά 3%, ενώ από την 1η θέση στον κλάδο που είχε κατακτήσει το 2012, όταν τα προβλήματα του Μαρινόπουλου είχαν αρχίσει να φαίνονται, έχει υποχωρήσει.

Κάποιοι υποστηρίζουν πως έχει πέσει στην 3η θέση του κλάδου, αν συμπεριλάβουμε στην εξίσωση και τη Lidl. Ωστόσο επειδή η Lidl δεν δημοσιεύει οικονομικές καταστάσεις, όπως κάνουν όλοι οι υπόλοιποι παίκτες, δεν μπορεί να φανεί αν η Lidl έχει περάσει στη 2η θέση.

Το 2020 -τελευταίος δημοσιευμένος ισολογισμός- ο τζίρος που εμφάνισε η ελληνική θυγατρική του Ολλανδο-Βελγικού ομίλου Ahold Delhaize υπολειπόταν από τα υψηλά του 2016 -τότε είχε πριμοδοτηθεί από την κατάρρευση της Μαρινόπουλος. Ενώ η ποσοστιαία ανάπτυξη που εμφάνισε σε σχέση με το 2019, τόσο σε επίπεδο ομίλου όσο και σε επίπεδο μητρικής, απέχει από την αύξηση των πωλήσεων του κλάδου η οποία σύμφωνα με τη Nielsen άγγιξε το +9,7%. Το 2020 οι πωλήσεις της ΑΒ Βασιλόπουλος σε επίπεδο ομίλου ανήλθαν στα 2,021 δισ. ευρώ παρουσιάζοντας αύξηση 3,76%.

Εικόνα που δεν είχε συνηθίσει ο όμιλος Ahold Delhaize τα προηγούμενα χρόνια. Όμως την τελευταία τετραετία και δη τη διετία της πανδημίας 2020-2021, η θυγατρική του στην Ελλάδα δεν μπόρεσε να πιάσει τον “βηματισμό” του κλάδου.

Η κρίση ταυτότητας

Τα ερωτήματα που ανακύπτουν είναι πολλά. Γιατί συνέβη αυτό, ποια στρατηγική θα ακολουθήσει η ΑΒ Βασιλόπουλος από εδώ και πέρα για να ανακτήσει το χαμένο έδαφος αλλά κυρίως, ποιες είναι οι προθέσεις της μητρικής, δηλαδή του Ολλανδο-Βελγικού ομίλου Ahold Delhaize, για τη δραστηριοποιήσή του στην Ελλάδα.

Το γιατί η ΑΒ Βασιλόπουλος χάνει μερίδια, τζίρο και μειώνεται η πιστότητα των πελατών της, θα πρέπει να αναζητηθεί, όπως λένε στο Euro2day.gr στελέχη που διετέλεσαν σε υψηλόβαθμες θέσεις στον οργανισμό κατά το παρελθόν, στην κρίση ταυτότητας που περνά η αλυσίδα εδώ και πάνω από μια δεκαετία.

Η απόφαση της εν ελλάδι θυγατρικής του διεθνούς ομίλου να ρίξει ιδιαίτερο βάρος από το 2008 και μετά στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας και να παίξει το παιγνίδι των προσφορών της κόστισε στην ταυτότητα της. Έχασε, όπως λένε οι ίδιοι, το συγκριτικό της πλεονέκτημα “ποιοτικά, ιδιαίτερα προϊόντα” και έγινε μια αλυσίδα όπως όλες οι άλλες. “Έπαιξε και συνεχίζει να παίζει σε ένα γήπεδο που δεν το γνωρίζει” λένε.

Καθόλου αμελητέο είναι και το γεγονός ότι οι αποφάσεις λαμβάνονται στα κεντρικά, χωρίς να παίρνεται υπόψιν η ιδιαιτερότητα του brand ενώ τα εδώ στελέχη δεν έχουν βαρύνοντα λόγο για το πού πρέπει να πάει το “καράβι”, υποστηρίζουν τα ίδια στελέχη.

Επίσης τα τελευταία χρόνια, μετά το deal της Ahold με τη Delhaize όπου “έτρεξε” έξτρα έλεγχος από την PWC σε διάφορες θυγατρικές του ομίλου, άλλαξαν οι ισορροπίες εντός του οργανισμού και το βάρος έπεσε κυρίως στην επέκταση στην Αμερική.

Το τελευταίο ερώτημα για το ποιες είναι οι προθέσεις του Ολλανδο-Βελγικού ομίλου στην Ελλάδα, δύσκολα απαντάται. Πολλά έχουν ακουστεί και γραφτεί τα τελευταία χρόνια. Η τελευταία φήμη που κυκλοφόρησε τους προηγούμενες μήνες και δεν επιβεβαιώνεται από τις δυο πλευρές, είναι ότι η Βορειοελλαδίτικη αλυσίδα Μασούτης είχε κάνει πρόταση εξαγοράς της εν Ελλάδι δραστηριότητας της Ahold Delhaize. Στο παρελθόν το σενάριο ήθελε την ΑΒ να καταθέτει πρόταση εξαγοράς της βορειοελλαδίτικης αλυσίδας.

Σε ότι αφορά τώρα ποιος θα αναλάβει τη θέση του αποχωρήσαντος κ. Σταύρου και αν θα είναι Έλληνας ή ξένος, μένει να φανεί το επόμενο διάστημα. Το μόνο σίγουρο είναι ότι η τελευταία διοικητική κρίση στην ΑΒ Βασιλόπουλος αλλάζει και πάλι τις ισορροπίες εντός του Οργανισμού, και αποτελεί θρυαλλίδα εξελίξεων για τον κλάδο. Το αν θα υπάρξουν κερδισμένοι και χαμένοι -και όχι μόνο σε επίπεδο αλυσίδων- μένει να φανεί, όπως και αν θα επηρεαστεί η σχέση με τους προμηθευτές.

Όσο για τον κ. Σταύρου, όπως μας είπε “θα πάρει τον χρόνο του και θα εκμεταλλευτεί αυτή την περίοδο για να ξεκουραστεί.”

 

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v