Εξομάλυνση στην εφοδιαστική αλυσίδα μέσα στο πρώτο μισό του 2022 προβλέπει ο όμιλος Fourlis, που ετοιμάζεται να ηγηθεί της αγοράς real estate με την τεχνογνωσία του στο retail. Ο όμιλος βλέπει περαιτέρω ανάπτυξη των online πωλήσεων στα 80 εκατ. ευρώ φέτος, με 20 εκατ. ευρώ επιπλέον EBIT, ενώ μελετά plan Β στην Τουρκία. Ετοιμάζεται δε να λανσάρει νέο concept και χτίζει πλεονέκτημα στην αγορά αθλητικών ειδών, την ώρα που οι μεγάλοι προμηθευτές Nike και Adidas συρρικνώνουν τα δίκτυα συνεργατών τους.
«Πρέπει να έχουμε κατά νου ότι οι αλλαγές στον κλάδο αθλητικών ειδών είναι μεγάλες», τόνισε χθες στο πλαίσιο conference call για την ενημέρωση των αναλυτών ως προς τα αποτελέσματα εννεαμήνου ο Βασίλης Φoυρλής (φωτ.), επικεφαλής του ομίλου Fourlis. Υπενθύμισε δε ότι η Nike ενημέρωσε ήδη τους τελευταίους μήνες πάνω από 80% των πελατών της σε Ελλάδα και άλλες χώρες ότι δεν θα συνεργάζονται στα επόμενα χρόνια μαζί της. Όπως είπε ο κ. Φoυρλής, η Intersport είναι ένας σταθερός συνεργάτης της Nike και αυτό της προσδίδει ανταγωνιστικό πλεονέκτημα για τα επόμενα χρόνια.
Αναφορικά με τα προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα εκτίμησε ότι θα βαίνουν μειούμενα τόσο στον κλάδο οικιακού εξοπλισμού (ΙΚΕΑ) όσο και στον κλάδο αθλητικών ειδών (Intersport). Σημειώνεται ότι ο αντίκτυπος της αναταραχής στην εφοδιαστική αλυσίδα ανέρχεται στο 4% των πωλήσεων ενώ οι ανατιμήσεις στην ενέργεια επηρεάζουν το λειτουργικό κόστος σε ποσοστό 4%. Από τις διαβεβαιώσεις που έχει λάβει ο όμιλος από τους στρατηγικούς του συνεργάτες προκύπτει ότι «η ΙΚΕΑ International κάνει τα πάντα για να μετριαστεί σταδιακά ο αντίκτυπος (περιορίζοντας το πρόβλημα ελλείψεων στο 10% των αποθεμάτων), για να επέλθει ομαλοποίηση μέσα στο β’ τρίμηνο του 2022», όπως ανέφερε ο Απόστολος Πεταλάς, Διευθύνων Σύμβουλος του ομίλου Fourlis.
Από την άλλη μεριά, στον τομέα αθλητικών ειδών η Nike είναι αντιμέτωπη με προκλήσεις στην παραγωγή και τις μεταφορές, σε Βιετνάμ και Μπαγκλαντές. Σήμερα εκτιμά ότι το πρόβλημα θα είναι μικρό για την άνοιξη, επηρεάζοντας ένα μικρό ποσοστό των παραγγελιών, αλλά θα σταθεροποιηθεί η ροή στη σεζόν φθινόπωρο - χειμώνας.
Επιδόσεις και προοπτικές για το 2022
Ο κ. Φoυρλής, αν και σημείωσε ότι η πανδημία πρόσθεσε αβεβαιότητες, εκτίμησε ότι το e-commerce είναι πολύτιμο κανάλι για τις επιδόσεις του ομίλου ενώ εξέφρασε αισιοδοξία ότι το 2022 θα είναι καλύτερο από το 2021, παρά τις διεθνείς προκλήσεις αλλά και τα νέα μέτρα για τους ανεμβολίαστους.
Είναι ενδεικτικό ότι ο Οκτώβριος ήταν ένας καλός μήνας, σε επίπεδο περιθωρίου κέρδους αλλά και πωλήσεων, με αύξηση 5% συγκριτικά με τις επιδόσεις του 2019. Ωστόσο, όπως είπε ο κ. Πεταλάς, ο αντίκτυπος των μέτρων για την πανδημία επηρεάζει τις πωλήσεις τον Νοέμβριο, που σημειώνει μεν αύξηση σε σχέση με τον αντίστοιχο περσινό μήνα (που τα καταστήματα ήταν κλειστά λόγω του lockdown), εμφανίζει δε πτώση 10-12% συγκριτικά με τον Νοέμβριο του 2019. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της διοίκησης, ο Δεκέμβριος θα έχει τα ίδια χαρακτηριστικά.
Πάντως οι online πωλήσεις αναμένεται να φτάσουν φέτος τα 78 με 80 εκατ. ευρώ (από 60,2 εκατ. ευρώ στο εννεάμηνο) και παρά τις πιέσεις που συνεπάγεται η συγκεκριμένη δραστηριότητα για τα περιθώρια κέρδους, προβλέπεται βελτίωση margin. Με βάση τα στοιχεία 9μήνου, το περιθώριο κέρδους αποδεικνύεται βιώσιμο στα concepts του ομίλου (διαμορφώνεται σε 42,3% στο 9μηνο του 2021 από 42% στο 9μηνο του 2020) και παρά την πίεση που προσθέτει το omnichannel, το 2021 αναμένεται βελτιωμένο και κοντά στα επίπεδα του 2019. Επίσης φέτος προβλέπεται βελτιωμένο EBIT κατά 20 εκατ. ευρώ σε σχέση με πέρυσι. Γι’ αυτό αποφασίστηκε στο επόμενο έτος να διερευνηθεί η αναθεώρηση της μερισματικής πολιτικής.
Για τον ετήσιο προγραμματισμό του 2022, η διοίκηση του ομίλου μελετά διάφορα σενάρια. Στο κακό σενάριο, θα είναι ένα έτος καλό, με όρους κερδοφορίας και πωλήσεων, με ρυθμό ανάπτυξης σε κάθε χώρα δραστηριότητας πάνω από την ανάπτυξη του τοπικού ΑΕΠ.
Σημειώνεται ότι στο 9μηνο ο καθαρός δανεισμός του ομίλου ανήλθε σε 100,9 εκατ. ευρώ, με 94,6 εκατ. ευρώ να σχετίζεται με τις λειτουργικές δραστηριότητες του ομίλου και 6,3 εκατ. ευρώ με τη δραστηριότητα real estate. Υπενθυμίζεται επίσης ότι πληρώθηκε πλήρως το εταιρικό ομόλογο που ήταν εισηγμένο στο ΧΑ με κουπόνι 5%, το οποίο θα αντικατασταθεί με τραπεζικό ομόλογο, με κόστος 2,8%. Στο τέλος του έτους, ο δανεισμός αναμένεται να ανέλθει σε 125 εκατ. ευρώ ενώ ο όμιλος θα έχει αποπληρώσει τις διευκολύνεις προς την ΙΚΕΑ International.
Στα ορόσημα για τη νέα χρονιά ο κ. Φoυρλής τόνισε την είσοδο της Trade Estate ΑΕΕΑΠ στο Χρηματιστήριο ενώ έκανε σαφές ότι ο όμιλος ετοιμάζεται να ηγηθεί στην αγορά, διαθέτοντας εξειδίκευση μέσω της θυγατρικής του σε ανάπτυξη ακινήτων, omnichannel και e-commerce logistics, καλύπτοντας ένα κενό της αγοράς.
Οι επενδύσεις και νέα project
Ο όμιλος οικοδομεί ανθεκτικότητα και μελλοντική κερδοφορία προωθώντας επενδύσεις 29 εκατ. ευρώ στο σύνολο του έτους, χωρίς να υπολογίζεται η αξία της ακίνητης περιουσίας του τομέα real estate. Το νέο logistic center ενεργοποιείται τον Ιανουάριο του 2022 ενώ ένα μπαράζ επενδύσεων εκτείνεται σε όλο το ταξίδι του καταναλωτή, συμπεριλαμβανομένων υπηρεσιών εξυπηρέτησης σε omnichannel και last mile, ειδικά στον κλάδο αθλητικών ειδών.
Αναφορικά με τα νέα project σημειώνεται ότι προχωρούν τα σχέδια ανακατασκευής των ΙΚΕΑ σε Ιωάννινα και Λάρισα, με μείωση τ.μ., αξιοποίηση των ακινήτων με είσοδο retailers και εθελουσία έξοδο των εργαζομένων.
Στο τετραετές πλάνο ανάπτυξης για την ΙΚΕΑ, μετά το άνοιγμα του ΙΚΕΑ στο The Μall Athens τον Δεκέμβριο, στόχος είναι να ανοίξουν τουλάχιστον άλλα 3 μεσαίου μεγέθους ΙΚΕΑ στην Ελλάδα, εκ των οποίων ένα στο Ελληνικό και δύο στην περιφέρεια -και πιθανόν περισσότερα- καθώς και ένα στη Βουλγαρία. Στο δίκτυο των 132 καταστημάτων της Intersport προωθείται πλάνο ανακαινίσεων τη διετία 2022-2023 ενώ υπενθυμίζεται ότι ο όμιλος λειτουργεί και 14 καταστήματα The Athlete’s Foot.
Σχετικά με την κυοφορούμενη συμφωνία για ανάπτυξη νέου κλάδου retail, ο κ. Φoυρλής σημείωσε ότι θα είναι σε θέση να κάνει επίσημες ανακοινώσεις σύντομα, επαναλαμβάνοντας ότι πρόκειται για δραστηριότητα που θα αναπτύξει σε όλες τις χώρες που έχει παρουσία (Ελλάδα, Βουλγαρία, Ρουμανία και Κύπρο), με δίκτυο φυσικών καταστημάτων και e-shop. Αναφέρθηκε επίσης στο νέο τμήμα New Technologies Business Development, με στόχο την ενδυνάμωση του ομίλου για την αξιοποίηση ευκαιριών στο περιβάλλον της νέας ψηφιακής οικονομίας.
Η Τουρκία
Εν τω μεταξύ, στην Τουρκία οι προκλήσεις είναι μεγάλες, όπως παραδέχθηκαν τα στελέχη του ομίλου, μιλώντας για την εξυγίανση της δραστηριότητας. Σήμερα λειτουργούν πλέον 12 καταστήματα (από 23) και επιπλέον e-shop ενώ η διοίκηση του ομίλου Fourlis έχει κατά νου την πλήρη απόσυρση της δραστηριότητας αλλά ως plan Β, καθώς με τη στρατηγική που ακολουθήθηκε, έρχονται καλύτερες πωλήσεις σε τοπικό νόμισμα ενώ αναμένεται θετικό EBIT το 2021. Ο κ. Φoυρλής σημείωσε σχετικά ότι τον τελευταίο χρόνο τέθηκαν δύο στόχοι, εκ των οποίων ο ένας ήταν να σταματήσει η ζημιά στη δραστηριότητα, κάτι που επιτεύχθηκε και ο άλλος ήταν να αποφασιστεί αν ο όμιλος δυνητικά θα αποεπένδυε από την αγορά. Επελέγη το τελευταίο να αποτελέσει εναλλακτικό σχέδιο - plan Β. Προς το παρόν, όπως είπε, τρέχει ικανοποιητικά το plan Α.