Μια αίσθηση του πώς θα εξελιχθούν τα επόμενα χρόνια τα μεγάλα malls έδωσαν στη δημοσιογράφο Μαρία Νικόλτσιου κατά τη διάρκεια της δεύτερης ημέρας του συνεδρίου της Prodexpo, ο Aπόστολος Πεταλάς, CEO Fourlis Group, η Μελίνα Παΐζη, Chief Development Officer, Ellinikon Project, Lamda Development, η Bάλια Δήμου, Ηead of Property Sales & Servicing Division, Cerved Property Services, και η Ερη Μητσοστεργίου, SAVILLS Europ. Research Director|Chair, ULI Greece & Cyprus, επικεντρώνοντας στον ανθρωποκεντρικό, ψυχαγωγικό τους χαρακτήρα, παράλληλα με την άνοδο του e-commerce.
Σύμφωνα με τον Aπόστολο Πεταλά, στον απόηχο της πανδημίας, ο ρόλος του φυσικού καταστήματος υπάρχει και στο μέλλον θα είναι σημαντικός, αλλά παράλληλα διαφορετικός και αυτό διότι, πλέον, ο καταναλωτής έχει εκπαιδευθεί στο ηλεκτρονικό εμπόριο. Σύμφωνα με τον ίδιο, ο επιτυχημένος retailer θα συνδυάσει το e-shop με το φυσικό κατάστημα, το οποίο θα εξακολουθεί να μεταφέρει εμπιστοσύνη στον καταναλωτή. Στα επόμενα χρόνια, το φυσικό κατάστημα και το online κατάστημα θα συμπληρώνουν το ένα το άλλο, ωστόσο, η χρήση της τεχνητής νοημοσύνης θα τα κάνει πιο προσιτά και πιο «προσωποκεντρικά» στους καταναλωτές.
Για τη Μελίνα Παΐζη, η κύρια τάση για την αγορά των malls συνίσταται στο ότι πλέον θα είναι έξοδος για τον καταναλωτή, καθώς μετατρέπεται σε προορισμό για διασκέδαση και αλληλεπίδραση. Η αγορά θα είναι πλέον μια ολοκληρωμένη εμπειρία, βοηθούμενη και από καινοτομίες όπως τα διαδραστικά δοκιμαστήρια, οι ψηφιακοί καθρέπτες κ.ά.
Πλέον, ο καταναλωτής θα αντιμετωπίζεται κυρίως ως επισκέπτης και όχι ως καταναλωτής. Όπως επίσης πρόσθεσε, τα καινούρια εμπορικά κέντρα θα είναι πιο μεγάλα, πιο ευέλικτα και δομημένα με υλικά φιλικά προς το περιβάλλον, φέρνοντας το παράδειγμα του Ελληνικού και του εμπορικού κέντρου της Marina Galleria.
Τα νέα malls θα είναι ανοιχτά σε όλο τον κόσμο, με ευρύ πλαίσιο υπηρεσιών και το φυσικό κατάστημα θα συνεχίσει να έχει δύναμη, με μεγάλους παίκτες όπως Amazon και Alibaba να επενδύουν σε αυτό, όμως πλέον η εμπειρία θα είναι phygital, δηλαδή ένας συνδυασμός πραγματικής και ψηφιακής εμπειρίας.
Από την δική της πλευρά, η Bάλια Δήμου υποστήριξε ότι, εν μέσω πανδημίας, ο χώρος του retail δέχθηκε μεγάλο πλήγμα, με χαρακτηριστικό παράδειγμα τον Απρίλιο του 2020, οπότε και η πτώση πλησίασε το 25%, γεγονός που οδήγησε σε πιέσεις την αγορά και κυρίως τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις και αυτό είχε ως αποτέλεσμα λουκέτα και αποχωρήσεις από εμπορικούς χώρους.
Σε αυτό το πλαίσιο, η πανδημία επιτάχυνε την αύξηση του τζίρου στο e-commerce, με τον ρυθμό ανάπτυξης στην Ελλάδα το 2020 να… σκαρφαλώνει στο 77%, με μέσο όρο στην Ευρώπη γύρω στο 10%.
Κατά την ίδια, σε παγκόσμιο επίπεδο, πλέον, το ποσοστό του e-commerce είναι στο 18% και προβλέπεται τα επόμενα χρόνια να αυξηθεί στο 24%, κάτι το οποίο δείχνει ότι η διαδικτυακή εμπειρία κατανάλωσης ήρθε και θα μείνει, παρότι ο κόσμος επιστρέφει στα φυσικά καταστήματα.
Μίλησε, ωστόσο, για αύξηση τζίρου στα φυσικά καταστήματα το τελευταίο τρίμηνο, της τάξης του 20% σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
Παράλληλα, για την Ερη Μητσοστεργίου, οι επενδυτές έχουν αρχίσει να αποφεύγουν τα τελευταία χρόνια την αγορά του retail και αυτό εντάθηκε περισσότερο λόγω της πανδημίας. Ήδη από το 2015, η τάση είναι καθοδική στο retail, με τις επενδύσεις, ωστόσο, σε συγκεκριμένους τομείς, όπως π.χ. στα μεγάλα καταστήματα τροφίμων και στα ανοιχτά retail parks, να εξακολουθούν να συγκεντρώνουν ενδιαφέρον, με την αύξηση να αγγίζει το 60%.
Όπως τόνισε, η πανδημία ήταν ένα χρονικό ορόσημο για αλλαγές, οι οποίες όμως θα συνέβαιναν στο επόμενο χρονικό διάστημα, απλά επιταχύνθηκαν. Αυτό το οικονομικό και κοινωνικό περιβάλλον έχει συντελέσει πλέον σε έναν μετασχηματισμό των malls, τα οποία πλέον αποκτούν περισσότερο χαρακτήρα consumer hubs, δηλαδή κυρίως τόπους συνεύρεσης.
Η συζήτηση πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο της 22ης Prodexpo, που διεξάγεται στις 25-26 Οκτωβρίου 2021 στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.