Μινέρβα: To deal για την ιστορική μουστάρδα και η στρατηγική επέκτασης

Η στρατηγική των βασικών μετόχων της Μινέρβα για δημιουργία ισχυρού χαρτοφυλακίου προϊόντων και η θέση των σημάτων της Mediterranean Foods στην αγορά. Η ιστορία της τελευταίας και η διένεξη με την Μέλισσα - Κίκιζας.

Μινέρβα: To deal για την ιστορική μουστάρδα και η στρατηγική επέκτασης

Σε έναν νέο κλάδο, αυτόν των αρτυμάτων (μουστάρδες, ketchup, μαγιονέζες κ.α.) εισέρχεται η Μινέρβα με την απόκτηση της Mediterranean Foods, σε εφαρμογή της στρατηγικής επέκτασης που εφαρμόζουν οι νέοι της μέτοχοι.

Πληροφορίες αναφέρουν ότι αποκτά καταστατική πλειοψηφία 2/3 της Mediterranean Foods και το υπόλοιπο ποσοστό αγοράζουν οι βασικοί της μέτοχοι. Υπενθυμίζεται ότι η εταιρεία ελέγχεται από το fund Diorama του Δημήτρη Δασκαλόπουλου (φωτ.) και με μικρότερα ποσοστά συμμετέχουν το EOS, fund του Απόστολου Ταμβακάκη και το Ellikonos 2 SCA Sicar, με partners τους Παντελή Παπαγεωργίου και Tάκη Σολωμό.

Το νέο σχήμα αξιοποιεί την ιστορία της Μινέρβα, με παρουσία πάνω από 116 χρόνια στην αγορά και χτίζει μεθοδικά χαρτοφυλάκιο ελληνικών προϊόντων ενισχύοντας παράλληλα την ελληνική παραγωγή. Εξάλλου σήμερα είναι μία από τις μεγαλύτερες εταιρείες της χώρας στον τομέα των τροφίμων με brands όπως Χωριό, ΤΟΠ, Φαστ, Benecol, με γκάμα προϊόντων στα βιολογικά προϊόντα και λειτουργικά τρόφιμα. Διαθέτει επίσης σημαντική παρουσία στα τοματικά προϊόντα, αφού πέρα από το Χωριό, που παράγει η Damavand,  συμφερόντων του Diorama, απέκτησε πρόσφατα και τα σήματα Pummaro και Pelargos από την ΕΛΑΪΣ-Unilever Hellas.

Μέσω της συμφωνίας με την Mediterranean Foods προσθέτει δύο ακόμη αναγνωρίσιμα σήματα στο χαρτοφυλάκιό της, τα Brava και Delicia, καθώς και μονάδα παραγωγής στο Λεωνίδιο Αρκαδίας δυναμικότητας 1.600 τόνων, η οποία προσφέρει δυνατότητες συνεργιών με μονάδες που παράγουν άλλα σήματα της εταιρείας.

Η Mediterranean Foods έχει χτίσει χαρτοφυλάκιο με 100 κωδικούς προϊόντων, σε συσκευασίες για τα ράφια των supermarket αλλά και τη ho.re.ca με τα δύο σήματα. Η εταιρεία δοκιμάστηκε τα τελευταία χρόνια από την πτώση της ζήτησης στην κατηγορία αρτυμάτων, λόγω των μειωμένων εισοδημάτων των καταναλωτών αλλά και από τον έντονο εισαγόμενο ανταγωνισμό χάνοντας τζίρο τόσο από αλυσίδες supermarket, λόγω αδυναμίας ανταπόκρισης στις απαιτήσεις για αυξημένες παροχές, όσο και από τις αλυσίδες cash&carry και το δίκτυο των χονδρεμπόρων της μαζικής εστίασης, λόγω αδυναμίας προσφοράς μειωμένων τιμών.

Κατάφερε πάντως να ξεπεράσει με επιτυχία την συνεχιζόμενη αντιδικία που είχε με την εταιρεία Μέλισσα-Κίκιζας. Όπως μάλιστα σημείωνε η διοίκηση πέρυσι στην οικονομική της έκθεση για τα αποτελέσματα του 2019, όταν ετοιμαζόταν να ενταχθεί στα κρατικά μέτρα στήριξης για την πανδημία, το γεγονός αυτό από μόνο του ήταν αρκετό για να προσφέρει τους αναγκαίους πόρους προκειμένου η εταιρεία να διαχειριστεί τις προκλήσεις και να βγει από την κρίση.

Σημειώνεται ότι η Μέλισσα - Κίκιζας διατηρούσε συμμετοχή 49% στην Mediterranean Foods, την οποία ρευστοποίησε πέρυσι ενώ ανάμεσα στις δύο πλευρές υπήρχε δικαστική διαμάχη από το 2009, με επίκεντρο εμπορική απαίτηση που διεκδικούσε η Mediterranean Foods και ανερχόταν, σύμφωνα με τα στοιχεία της τελευταίας σε 1,6 εκατ. ευρώ.

Εν τω μεταξύ, οι πωλήσεις της Mediterranean Foods το 2019 ανήλθαν σε 3 εκατ. ευρώ και τα κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων (EBITDA) σε 400.000 ευρώ. Το μικτό περιθώριο κέρδους διαμορφώθηκε σε 28,58% και το περιθώριο EBITDA σε 12,94%.

Όσο για την Μινέρβα, μόλις πέρυσι ολοκλήρωσε τις διαδικασίες αλλαγής του ιδιοκτησιακού της καθεστώτος, μετά την συγχώνευση με απορρόφηση της μητρικής Ελαία Δίας - ελεγχόμενης σε ποσοστό 66,67% από την κυπριακή Mirties Enterprises Company LTD του fund Diorama, σε ποσοστό 16,67% από το fund Elikonos 2 S.C.A Sicar και σε ποσοστό 16,67% από το EOS Hellenic Renaissance Fund.

Άλλαξε επίσης και η εταιρική χρήση, με λήξη στις 31.12 από 31.5. Στην πρώτη, υποδωδεκάμηνη χρήση, για το διάστημα 1 Ιουνίου – 31 Δεκεμβρίου 2019, η Μινέρβα εμφάνισε πωλήσεις 25,8 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων 13,5% αποτελούν εξαγωγές (3,5 εκατ. ευρώ), ενώ οι πωλήσεις του εσωτερικού ανήλθαν σε 22,3 εκατ. ευρώ. Το περιθώριο μικτού κέρδους διαμορφώθηκε στο 17,5%, ενώ τα προσαρμοσμένα κέρδη EBITDA ανήλθαν σε 826,8 χιλ. ευρώ. Στοιχεία υπάρχουν και για το α’ εξάμηνο του 2020, οπότε φαίνεται ότι ευνοήθηκε από την γενικότερη τάση στον τομέα των τροφίμων, με αύξηση κύκλου εργασιών κατά 9% και αύξηση όγκου πωλήσεων κατά 10%.

Για την ιστορία

Αξίζει να σημειωθεί ότι η μάρκα BRAVA που αποκτά η Μινέρβα, μέσω της εξαγοράς της Mediterranean Foods, έχει μακρά ιστορία αφού είναι η συνέχεια της μάρκας MΠΡΑΒΑ, που ξεκίνησε από τον Μάρκο Πετρίδη, μετανάστη από το Καζάν της Ρωσίας, με καταγωγή από το Καστελόριζο, που καινοτομούσε στην εποχή του, το 1930, σε ένα εργαστήριο 80 τ.μ. στον Πειραιά. Έφτιαχνε συσκευασίες άνθους αραβοσίτου, ριζάλευρου και παιδικών κρεμών, όταν αποφάσισε να φτιάξει ένα προϊόν όπως η μάρκα DELICIA, η πρώτη ελληνική μουστάρδα, με έτος ίδρυσης το 1925 και ιδρυτή της τον Κωσταντίνο Τσιάκο, μετέπειτα δήμαρχο Πειραιώς (1943-44).

Ο Μάρκος Πετρίδης εργαζόταν στην εταιρεία του Κωνσταντίνου Τσιάκου μεταφέροντας παραγγελίες μουστάρδας DELICIA από μπακάλικο σε μπακάλικο. Αφού απέκτησε εμπειρία και τεχνογνωσία αποφάσισε να φτιάξει τη δική του μουστάρδα, με την επωνυμία ΛΑΣΚΟΥΙΖΙΤΑ, που στη συνέχεια μετονόμασε ΜΠΡΑΒΑ.

Η εταιρεία κατάφερε να αντέξει παρά την διακοπή λειτουργίας της στη διάρκεια του πολέμου αλλά πέρασε βαθιά κρίση τη δεκαετία του ’80 με τον εισαγόμενο ανταγωνισμό. Έτσι, στις αρχές του 1990 οδηγήθηκε σε πτώχευση. Το 1993 η Mediterranean Foods Α.Ε. εξαγόρασε τα σήματα της ΜΠΡΑΒΑ και προχώρησε σε επαναλανσάρισμά τους. Η Brava πλέον, διατηρεί ηγετική θέση στην κατηγορία της μουστάρδας με διευρυμένη γκάμα κωδικών.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v