Αντισώματα στην πανδημία δείχνει η... μαστίχα

Εντός στόχων οι επιδόσεις το 2020 για τη Mediterra και προσδοκίες για καλύτερο 2021. Ανάχωμα στην κρίση επενδύσεις, e-commerce και νέα προϊόντα μαστίχας.

Αντισώματα στην πανδημία δείχνει η... μαστίχα

Ικανοποιημένη εμφανίζεται η διοίκηση της Mediterra για την επιβεβαίωση των στόχων του 2020, που αναθεωρήθηκαν τον περασμένο Μάρτιο λόγω Covid-19, αλλά παραμένει επιφυλακτική για το μέλλον, προσβλέποντας σε σταδιακή ανάκτηση της ανάπτυξης που χάθηκε μέχρι τις αρχές του 2023.

Η εταιρεία, που είναι θυγατρική της Ένωσης Μαστιχοπαραγωγών Χίου (ΕΜΧ) και εξειδικεύεται στην ανάπτυξη, παραγωγή και διάθεση προϊόντων με βάση τη μαστίχα, πέτυχε συγκράτηση της πτώσης εσόδων το 2020 στο -22% έναντι αρχικού στόχου -30%, παρέμεινε κερδοφόρα, ενώ συνέχισε το πρόγραμμα επενδύσεων χωρίς περικοπές.

Σύμφωνα με τις οικονομικές καταστάσεις, το 2020 έκλεισε με πωλήσεις 8,289 εκατ. ευρώ (από 10,679 εκατ. ευρώ το 2019), με κόστος πωλήσεων 6,241 εκατ. ευρώ (από 7,894 εκατ. ευρώ αντίστοιχα) και καθαρά κέρδη 49.018 ευρώ (από 230.421 το 2019). Οι βραχυπρόθεσμες δανειακές υποχρεώσεις στο τέλος του 2020 ήταν 2,393 εκατ. ευρώ από 224.666 ευρώ στην προηγούμενη χρήση και τα ταμειακά διαθέσιμα και ισοδύναμα διαμορφώθηκαν σε 2,064 εκατ. ευρώ από 948.751 ευρώ αντίστοιχα.

Η Mediterra αξιοποίησε τα κυβερνητικά μέτρα στήριξης της απασχόλησης για σημαντικό μέρος του προσωπικού της, ενώ με στόχο την εξασφάλιση της αναγκαίας ρευστότητας έλαβε δάνειο 2 εκατ. ευρώ από την Ελληνική Αναπτυξιακή Τράπεζα, με εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου.

Με παρουσία στη horeca και στο λιανεμπόριο, καθώς αναπτύσσει το δίκτυο mastihashop και το concept καταστημάτων «Παντοπωλείο», με σημεία πώλησης σε τουριστικές περιοχές και πύλες εισόδου όπως π.χ. ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών «Ελ. Βενιζέλος», επηρεάστηκε από τη μακρά περίοδο περιοριστικών μέτρων. Μέρος των πιέσεων ωστόσο απορροφήθηκε κυρίως από το οργανωμένο λιανεμπόριο και άλλες δραστηριότητες -αναπτύσσει διανομή στην Ελλάδα και στο εξωτερικό και διαθέτει παραγωγικές δραστηριότητες στην έδρα της στη Χίο.

Διαχειρίζεται όλες τις μάρκες προϊόντων μαστίχας, είτε αυτά παράγονται από την ίδια είτε από άλλα συνδεδεμένα νομικά πρόσωπα (από τα καταστήματα mastihashop και τα παραφαρμακευτικά Art of Nature, μέχρι τις τσίχλες και σνακ ELMA και τα λικέρ ENOSIS και KENTOS). Τα προϊόντα διατίθενται σε ένα δίκτυο χονδρικής σχεδόν 4.000 σημείων.

Η διανομή έχει το μεγαλύτερο μερίδιο στον τζίρο της εταιρείας ενώ ανερχόμενο, λόγω πανδημίας, είναι και το μερίδιο του e-commerce, κανάλι στο οποίο σχεδιάζει να επενδύσει περαιτέρω το 2021. Εξάλλου τη φετινή χρονιά ολοκληρώνονται επενδύσεις περίπου 2,5 εκατ. ευρώ, συμπεριλαμβανομένης νέας γραμμής παραγωγής με εξοπλισμό λυοφιλίωσης. Οι νέες υποδομές, με τη μέθοδο της κρυοξήρανσης, θα επιτρέψουν την υδατοδιάλυση της μαστίχας, ανοίγοντας δρόμους για νέες εφαρμογές υψηλής προστιθέμενης αξίας.

Σημειώνεται ότι η εταιρεία απέκτησε το 100% της Παραδοσιακά Προϊόντα Ελλάδας ΕΠΕ, η οποία μετονομάστηκε σε Ινστιτούτο Γαστρονομίας Μαστίχας, ενώ διατηρεί επίσης συμμετοχή 15% στην τουρκική Mastiha Damla Sakiz και 36% στο Κέντρο Έρευνας Μαστίχας ΑΕ.

Οι προοπτικές

Με την προσδοκία της επιστροφής σε ομαλές συνθήκες λειτουργίας στο β’ εξάμηνο του 2021, η διοίκηση της Mediterra εκτιμά ότι θα περάσει σε κατάσταση έντονης ανάπτυξης στις αρχές του 2022. Προβλέπει βελτιωμένα αποτελέσματα και επιδόσεις το 2021 έναντι του 2020, ολοκληρώνοντας τις επενδύσεις που είναι σε εξέλιξη και προωθώντας τον σχεδιασμό νέων προϊόντων. Οι προτεραιότητες αυτές συνιστούν τους κεντρικούς στόχους για τη νέα χρονιά και η επίτευξή τους θα προετοιμάσει την εταιρεία για ένα νέο κύκλο ανάπτυξης από το 2023 και μετά.

Εξάλλου και οι προοπτικές της μαστίχας Χίου είναι εξαιρετικά ευοίωνες παρά τις δυσκολίες που προέκυψαν λόγω της πανδημίας. Η παγκόσμια ζήτηση του προϊόντος υπερβαίνει την προσφορά παρά τη συνεχιζόμενη αύξηση της παραγωγής, η οποία πέρυσι κατέγραψε νέο ρεκόρ 30 ετών, υπερβαίνοντας τους 200 τόνους.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v