Απώλειες της τάξης του 20% -εν πολλοίς διαχειρίσιμες- εμφάνισε το 2020 στην Ελλάδα το δίκτυο καταστημάτων της εταιρείας πραλινών Leonidas, που προειδοποίησε για μπαράζ λουκέτων στο Βέλγιο, όπου είναι οι κεντρικές εγκαταστάσεις της μητρικής Confiserie Leonidas SA, μετά από απώλειες έως 80% σε καταστήματα του τοπικού δικτύου.
Με κλειστά καταστήματα και μηδενική ζήτηση λόγω της απουσίας τουρισμού στο Βέλγιο, το δίκτυο πληρώνει τις επιπτώσεις της πανδημίας, ενώ αντίθετα στην Ελλάδα ευνοείται κατά κάποιον τρόπο από τα κυβερνητικά μέτρα συγκριτικά με άλλες κατηγορίες καταστημάτων.
Τα καταστήματα Leonidas εμπίπτουν στους ΚΑΔ των δραστηριοτήτων που δεν έχουν διακοπεί ενώ όπως αναφέρουν στελέχη της εταιρείας στο Euro2day.gr, δεν κινδύνεψε με λουκέτο κάποιο κατάστημα εν μέσω κρίσης, αντιθέτως υπήρξε τάση ενίσχυσης του δικτύου, με δύο νέα καταστήματα να προστίθενται στην αλυσίδα, ένα το 2020 και ένα στις αρχές του 2021, σε Αμπελόκηπους και Ναύπλιο.
Σήμερα λειτουργούν 36 καταστήματα πανελλαδικά ενώ καταγράφεται επενδυτικό ενδιαφέρον για νέες συμβάσεις καθώς πολλοί καταναλωτές, ελλείψει άλλων επιλογών, όσο τα καταστήματα του λιανεμπορίου είναι κλειστά, αναζητούν λύσεις για δώρα και κοινωνικές υποχρεώσεις στις πραλίνες, τις λαμπάδες και τα είδη δώρων της γκάμας της αλυσίδας Leonidas, που δραστηριοποιείται επίσης στα μαζικά δώρα για βαφτίσεις και γάμους. Υπενθυμίζεται ότι η ανάπτυξη του brand γίνεται με ένα μοντέλο franchise χωρίς διαρκή royalties και δικαιώματα εισόδου, με αρχική επένδυση περί τις 35 χιλ. ευρώ, με εκτιμώμενο χρόνο απόσβεσης βάσει των δεδομένων προ-πανδημίας περί τα δύο έτη και αυτόνομο e-shop.
Σημειώνεται ότι η σοκολατοποιία Leonidas, υπό την ευρεία έννοια, μπορεί να θεωρηθεί ελληνικών συμφερόντων, αφού ο ιδρυτής της είναι ο Λεωνίδας Κεστεκίδης ενώ σήμερα είναι ιδιοκτησίας Ελλήνων ομογενών του Βελγίου.
Εν τω μεταξύ, η Βασιλική Κεστεκίδου, εκ των μετόχων μειοψηφίας, έχει βρεθεί στο επίκεντρο τα τελευταία χρόνια εξαιτίας χρεών στις τράπεζες, που οδήγησαν σε πλειστηριασμό ακίνητα της προσωπικής της περιουσίας, εξελίξεις που δεν φαίνεται πάντως να επηρεάζουν την εταιρεία, η οποία έχει άλλους λόγους να ανησυχεί.
Πρόσφατα ο διευθύνων σύμβουλος της βελγικής εταιρείας Philippe de Selliers, είπε στη βελγική εφημερίδα De Tijd, ότι σχεδιάζει να κλείσει καταστήματα για να αντεπεξέλθει στις προκλήσεις της πανδημίας. Είναι πιθανό να κλείσει μέχρι ένα στα δέκα λόγω της πίεσης που υφίστανται από την απουσία τουριστών, απ’ όπου προέρχεται σχεδόν το 60% του τζίρου της εταιρείας στο Βέλγιο. Εκεί λειτουργούν τα 400 από τα 1.300 καταστήματα του διεθνούς δικτύου. Πολλά καταστήματα έχουν ήδη κλείσει, ως αποτέλεσμα της κατακόρυφης πτώσης της ζήτησης, ενώ όσα σημεία πώλησης βρίσκονται σε τουριστικές περιοχές και σε αεροδρόμια δυσκολεύονται ακόμη περισσότερο, καταγράφοντας πτώση της τάξης του 80%.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η Leonidas δεν είναι η μόνη σοκολατοβιομηχανία που πλήττεται από την κρίση του κορωνοϊού. Πρόσφατα ανακοινώθηκε ότι η σοκολατοποιία Godiva θα διαθέτει αποκλειστικά διαδικτυακά τα προϊόντα της στις ΗΠΑ. Ο βελγικός οίκος παραγωγής premium προϊόντων σοκολάτας αποφάσισε το κλείσιμο του συνόλου των 128 καταστημάτων του στις ΗΠΑ, διατηρώντας ωστόσο συνεργασίες πώλησης των προϊόντων της σε τρίτους χώρους και συνεργαζόμενες εταιρείες.