Στο χτίσιμο ενός υγιούς χαρτοφυλακίου πελατών στη χαμηλή τάση, όπου θα κυριαρχούν νοικοκυριά κι επιχειρήσεις με εμπρόθεσμες πληρωμές των λογαριασμών ρεύματος και θα καταναλώνουν πάνω από 2 Μεγαβατώρες τον χρόνο, στοχεύει η ΔΕΗ στην προσεχή τριετία.
Σύμφωνα με το επιχειρησιακό σχέδιο της εταιρείας για την περίοδο 2021-2023, που παρουσίασε χθες η διοίκηση σε περισσότερους από 200 αναλυτές κι επενδυτές, σε τρία χρόνια ο αριθμός των πελατών της θα μειωθεί από τα 6,1 εκατομμύρια (που ήταν τον Σεπτέμβριο) σε 4,7 εκατομμύρια. Θα έχει πια ένα μερίδιο 54% στην προμήθεια από 64%, σήμερα.
Η επιχείρηση, σύμφωνα με την παρουσίαση στην Investor Day, θέλει να ελέγξει τη διαρροή των εκατοντάδων χιλιάδων πελατών της προς τους ανταγωνιστές, ώστε να κρατήσει τους «χρυσούς». Αλλά ταυτόχρονα θα επιδιώξει να αποσπάσει από ανταγωνιστές της τους καλούς πελάτες που της έφυγαν τα προηγούμενα χρόνια. Το ποσοστό των «χρυσών» πελατών θέλει να το ανεβάσει το 2023 στο 58% του πελατολογίου της χαμηλής τάσης από 48% που είναι σήμερα.
Πώς θα το καταφέρει αυτό; Σύμφωνα με την παρουσίαση, η ΔEΗ σχεδιάζει ειδικά προγράμματα πιστότητας, στοχευμένες και προσαρμοσμένες ανάλογα με το καταναλωτικό προφίλ προσφορές αλλά και προσφορές στο ηλεκτρικό ρεύμα μέσω του ψηφιακού της δικτύου. Οι τελευταίες μάλιστα το 2023 θα αντιστοιχούν στο 30% των πελατών της στη χαμηλή τάση από μηδενικές που είναι σήμερα. Επιπλέον, θα στραφεί στις υπηρεσίες ενεργειακής απόδοσης με προγράμματα προς καταναλωτές και επιχειρήσεις, παρέχοντας προσφορές που θα αντιστοιχούν στο 15% του πελατολογίου της στη χαμηλή τάση. Έμφαση θα δώσει επίσης και στα προγράμματα-πακέτο ηλεκτρισμού - φυσικού αερίου.
Η αξιοποίηση των ηλεκτρονικών δικτύων πώλησης θα έρθουν στην πρώτη γραμμή κι ένας εκ των στόχων είναι το ποσοστό των ηλεκτρονικών λογαριασμών (e-bills) να ανέλθει στο 42% των πελατών της το 2023, από 10% που είναι σήμερα.
Η ΔEΗ δεν θα εγκαταλείψει όμως και τα παραδοσιακά καταστήματά της. Ήδη έχει ξεκινήσει την ανακαίνισή τους τόσο αρχιτεκτονικά όσο και με την τοποθέτηση για παράδειγμα μηχανημάτων αυτόματης πληρωμής. Από τα 110 σήμερα θέλει να τα αυξήσει στα 150 το 2023. Επιπλέον θέλει να μπορούν να ενεργοποιούν 300.000 νέους λογαριασμούς (συμβάσεις) από 130.000 σήμερα.
Σύμφωνα με τη διοίκηση της εταιρείας, σκοπός αυτών των δράσεών της είναι τα EBITDA της λιανικής να ανέλθουν στα 466 εκατ. από τα 104 εκατ. ευρώ που ήταν το 2019. Ουσιαστικά, με βάση τον στόχο για λειτουργική κερδοφορία 1,1 δισ. ευρώ το 2023, τα EBITDA της προμήθειας θα αντιστοιχούν σχεδόν στο 40%. Επιπλέον, με τη στόχευσή της στους «χρυσούς» πελάτες και προφανώς και με την αναπροσαρμογή της τιμολογιακής της πολιτικής, η εταιρεία θέλει να πετύχει περιθώριο κέρδους (EBITDA) στο 11% από 2% σήμερα.
Από τα πλάνα της επιχείρησης δεν λείπει βέβαια και η μείωση των ληξιπρόθεσμων οφειλών της από τα 2,7 στα 2,2 δισ. ευρώ το 2023. Τα εργαλεία της θα είναι οι τιτλοποιήσεις απαιτήσεών της και σφιχτές δράσης συλλογής των χρεών πελατών της.