Διευρυμένη παρουσία στην παγκόσμια αγορά μέσω της πλατφόρμας της eBay κερδίζουν διαρκώς ελληνικές επιχειρήσεις που επιλέγουν το marketplace της για την προώθηση των προϊόντων τους στο εξωτερικό, παραμένοντας ωστόσο ακόμη πίσω από αντίστοιχες επιχειρήσεις γειτονικών χωρών.
Σύμφωνα με τον Γενικό Διευθυντή της eBay για τις παγκόσμιες αναδυόμενες αγορές Ilya Kretov, ήδη στην πλατφόρμα ηλεκτρονικού εμπορίου δραστηριοποιούνται 12.000 ελληνικές επιχειρήσεις που εξάγουν το 95% των πωλήσεών τους στις διεθνείς αγορές, από ανταλλακτικά αυτοκινήτων και εξοπλισμό yachting έως εκκλησιαστικά είδη και βότανα.
Σύμφωνα δε με τη στατιστική που διατηρεί η πλατφόρμα, οι ελληνικές επιχειρήσεις πωλούν 1 εκατομμύριο τεμάχια ετησίως και απευθύνονται κυρίως σε 15 αγορές ανά τον πλανήτη και το «σύμπαν» της eBay, που εκτείνεται σε 190 αγορές και 183 εκατομμύρια ενεργούς αγοραστές.
Σύμφωνα με τον κ. Kretov, στο πλαίσιο διαδικτυακής συνέντευξης Τύπου, η μεγαλύτερη αγορά για τους Έλληνες εξαγωγείς μέσω eBay είναι οι ΗΠΑ (34%), ακολουθεί η Βρετανία (12%), η Γερμανία 9%, η Αυστραλία (3%), ενώ το 37% αφορά σε πωλήσεις σε άλλες χώρες, ακόμη και στο εξωτικό Βανουάτου.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της πλατφόρμας, τον περασμένο Μάιο -εν μέσω γενικού lockdown διεθνώς- οι πωλήσεις των ελληνικών επιχειρήσεων αυξήθηκαν κατά 25% σε σχέση με τον αμέσως προηγούμενο μήνα του 2020. Αν και ο ίδιος δεν έδωσε περαιτέρω στοιχεία για την εξέλιξη των πωλήσεων του ελληνικού «οικοσυστήματος» της eBay κατά τους επόμενους μήνες του 2020, εντούτοις αναφέρθηκε σε σημαντικές προοπτικές. Τόνισε πως η διείσδυση ελληνικών επιχειρήσεων στο ηλεκτρονικό εμπόριο υπολείπεται χωρών με παρόμοιο πληθυσμό αλλά και κοντινή γεωγραφική απόσταση, επισημαίνοντας πως οι πωλήσεις βουλγαρικών επιχειρήσεων είναι 2,5 φορές περισσότερες, ενώ των ισραηλινών επιχειρήσεων τέσσερις φορές περισσότερες. Συγκρινόμενες δε με τις πωλήσεις κινεζικών προϊόντων, η απόσταση είναι χαώδης, καθώς εκείνες πραγματοποιούν 42 φορές μεγαλύτερο τζίρο.
Ο Ilya Kretov, σχολιάζοντας τη δυναμική ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου παγκοσμίως, αλλά και την επίσπευση των εξελίξεων και στην ελληνική αγορά, εκτίμησε ότι υπάρχουν σημαντικές προοπτικές τόσο για την αύξηση των ελληνικών εξαγωγών όσο και για την ανάπτυξη των πλατφορμών ηλεκτρονικού εμπορίου στην εσωτερική αγορά όπως η Skroutz και η Public.
Όσον αφορά τις προμήθειες των επιχειρήσεων που χρησιμοποιούν την πλατφόρμα της eBay, ο I. Kretov ανάφερε πως κυμαίνονται μεταξύ 9%-10% ανά συναλλαγή, ενώ κόστος 4% επί της συναλλαγής επιβαρύνονται οι πωλητές για την εκκαθάριση των συναλλαγών από την PayPal. Ο επικεφαλής των αναδυομένων αγορών της eBay αναφέρθηκε επίσης στο πρόγραμμα εκπαίδευσης ελληνικών επιχειρήσεων (σε συνεργασία με το Enterprise Greece), το οποίο στοχεύει στην προώθηση των εξαγωγικών δραστηριοτήτων τους. Στο συγκεκριμένο πρόγραμμα συμμετέχουν ήδη 70 επιχειρήσεις, μετά την πιλοτική του εκκίνηση τον περασμένο Σεπτέμβριο, το οποίο αναμένεται να ενισχυθεί περαιτέρω το 2021.
Τέλος, σύμφωνα με τα στοιχεία της eBay, το διασυνοριακό ηλεκτρονικό εμπόριο -που αφορά μόνον την ιδιωτική κατανάλωση- ήδη το 2019 άγγιξε τα 3,9 τρισ. δολάρια. Κατά τον Ι. Κretov, το άλμα που καταγράφεται μέσα στο 2020 φέρνει το σύνολο της αγοράς παγκοσμίως «μία διετία μπροστά», εκτοξεύοντας τις προβλέψεις ενώ ήδη το ποσοστό διείσδυσης του ψηφιακού καναλιού στην Κίνα υπολογίζεται πλέον στο 28%.