Τρεις εταιρείες, Cosmote, Vodafone Ελλάδος και Wind Hellas, κατέθεσαν σήμερα τους φακέλους συμμετοχής στη δημοπρασία για την παραχώρηση φάσματος για την ανάπτυξη των δικτύων κινητής τηλεφωνίας πέμπτης γενιάς (5G) που προωθεί η Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ).
Η προθεσμία έληξε στις 11 το πρωί της Παρασκευής, χωρίς να εμφανιστεί κάποιος άλλος ενδιαφερόμενος εκτός από τους τρεις ομίλους που έχουν ήδη παρουσία στην ελληνική αγορά κινητής τηλεφωνίας.
Σύμφωνα με το τεύχος του διαγωνισμού, οι τρεις όμιλοι έχουν προθεσμία μέχρι την Τρίτη για να καταθέσουν ενστάσεις. Τα έσοδα του δημοσίου, αν διατεθεί ολόκληρο το διαθέσιμο φάσμα ραδιοσυχνοτήτων, θα φτάσουν κοντά στα 370 εκατ. ευρώ.
Οι διοικήσεις και των τριών εταιρειών έχουν υποστηρίξει πως είναι έτοιμες, μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας παραχώρησης του φάσματος στα τέλη του έτους, να αρχίσουν την παροχή υπηρεσιών με βάση το 5G από το πρώτο τρίμηνο της επόμενης χρονιάς.
Ο διαγωνισμός θα οδηγήσει στη χορήγηση:
α) Έως πέντε δικαιωμάτων χρήσης φάσματος στη φασματική περιοχή 3.600 MHz.
β) Έως δώδεκα δικαιωμάτων χρήσης φάσματος εύρους 2×5 MHz στη φασματική περιοχή 2 GHz.
γ) Έως έξι δικαιωμάτων χρήσης φάσματος εύρους 2×5 MHz στη φασματική περιοχή 700 MHz.
δ) Έως πέντε δικαιωμάτων χρήσης φάσματος εύρους 200 MHz στη φασματική περιοχή 26 GHz. Η αρχική τιμή εκκίνησης για κάθε δικαίωμα ποικίλλει και ξεκινάει από τις 640.000 ευρώ για τμήματα ραδιοσυχνοτήτων στη φασματική περιοχή 3.600 MHz, ενώ φτάνει τα 25,03 εκατ. ευρώ για τμήματα ραδιοσυχνοτήτων στις φασματικές περιοχές 2 GHz και 700 MHz.
Οι εταιρείες που θα επικρατήσουν στη δημοπρασία για την απόκτηση του φάσματος έχουν τη δυνατότητα να πληρώσουν το τίμημα είτε εφάπαξ είτε σε 10 δόσεις σε εννέα χρόνια. Στη δεύτερη περίπτωση, καταβάλλουν εντός δεκαημέρου το 30% του τιμήματος.
Ο πρόεδρος της ΕΕΤΤ Κων/νος Μασσέλος είχε υποστηρίξει πρόσφατα πως «μια στρατηγική απόφαση που πήραμε (με την υποστήριξη της ελληνικής κυβέρνησης) ήταν να δώσουμε προτεραιότητα στη μεσο/μακροπρόθεσμη απόδοση από το να προσπαθήσουμε να συγκεντρώσουμε όσο το δυνατόν μεγαλύτερα κρατικά έσοδα στην αρχή της διαδικασίας». Ο ίδιος είπε πως εκτός από τις πολλές δόσεις, θετικά για την επιτάχυνση των επενδύσεων στα δίκτυα πέμπτης γενιάς λειτουργεί και η πρόβλεψη για πιθανή επέκταση της αρχικής δεκαπενταετούς άδειας για άλλα πέντε χρόνια. Προς την κατεύθυνση της ταχύτερης ανάπτυξης των δικτύων 5G κινείται και η πρόβλεψη για την κοινή χρήση της υποδομής των εταιρειών.
Όπως αναφέρεται στο τεύχος προκήρυξης, οι εταιρείες που θα πάρουν φάσμα για τα δίκτυα πέμπτης γενιάς αναλαμβάνουν την υποχρέωση παροχής υπηρεσιών φωνής και δεδομένων χρησιμοποιώντας το σύνολο των ζωνών ραδιοσυχνοτήτων επί των οποίων κατέχει δικαίωμα, εντός τριών ετών από την έναρξη ισχύος του δικαιώματος για την κάλυψη τουλάχιστον του 99% του πληθυσμού σε όλη την επικράτεια και του 95% του πληθυσμού κάθε περιφερειακής ενότητας της χώρας, την κάλυψη του 95% της συνολικής χερσαίας έκτασης της χώρας, την κάλυψη του 95% του θαλάσσιου χώρου, την κάλυψη του 95% των αυτοκινητόδρομων, του 90% των ευρωπαϊκών οδών, των εθνικών οδών και του 95% του σιδηροδρομικού δικτύου: Αθήνα - Πάτρα και Αθήνα - Θεσσαλονίκη.
Επιπλέον αναλαμβάνουν την υποχρέωση παροχής ευρυζωνικών υπηρεσιών, χρησιμοποιώντας το σύνολο των ζωνών ραδιοσυχνοτήτων επί των οποίων κατέχει δικαίωμα, με ονομαστικό ρυθμό μετάδοσης τουλάχιστον 100 Mbps στην καθοδική ζεύξη (download) ως εξής:
Σε πρώτο στάδιο και εντός τριών ετών από την έναρξη ισχύος του δικαιώματος για την κάλυψη των γεωγραφικών περιοχών όπου κατοικεί τουλάχιστον το 60% του πληθυσμού της χώρας, για την κάλυψη του 60% των εθνικών οδών, των αυτοκινητόδρομων και του σιδηροδρομικού δικτύου: Αθήνα - Πάτρα και Αθήνα - Θεσσαλονίκη, για την κάλυψη, με μέγιστη καθυστέρηση (one-way latency), μεταξύ τερματικού και αντίστοιχου σταθμού βάσης, δέκα χιλιοστών του δευτερολέπτου (10 ms), του 95% των παρακάτω αυτοκινητόδρομων: Αυτοκινητόδρομος Αθήνα - Θεσ/νίκη - Εύζωνοι, Αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Πελοποννήσου (Μορέας), Ολυμπία Οδός, Ιόνια Οδός Εγνατία Οδός, Αξονας Κεντρικής Ελλάδος, Αττική Οδός, Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης.
Σε δεύτερο στάδιο και εντός έξι ετών από την έναρξη ισχύος του δικαιώματος για την κάλυψη των γεωγραφικών περιοχών όπου κατοικεί τουλάχιστον το 90% του πληθυσμού της χώρας, για την κάλυψη του 90% των εθνικών οδών, των αυτοκινητόδρομων και του σιδηροδρομικού δικτύου: Αθήνα - Πάτρα και Αθήνα - Θεσσαλονίκη.