Φάμελλος: Η «επικοινωνιακή» κερδοφορία της ΔΕΗ αποκρύπτει την απαξίωσή της

Τα κέρδη προκύπτουν από την απόφαση να αυξήσουν κατά περίπου 20% τα τιμολόγια της ΔΕΗ στην πλάτη των καταναλωτών. Μία επιβάρυνση 500 εκατ. ευρώ για τα νοικοκυριά και τους επαγγελματίες.

Φάμελλος: Η «επικοινωνιακή» κερδοφορία της ΔΕΗ αποκρύπτει την απαξίωσή της

Οι κύριοι Χατζηδάκης και Στάσσης πανηγυρίζουν για κέρδη στα προσωρινά αποτελέσματα της ΔΕΗ για το α’ εξάμηνο του 2020, σχολιάζει ο πρώην υπουργός σε ανακοίνωσή του.

«Οφείλουν όμως να αποκαλύψουν ότι αυτά τα κέρδη προκύπτουν από τη δική τους απόφαση να αυξήσουν κατά περίπου 20% τα τιμολόγια της ΔΕΗ στην πλάτη των καταναλωτών. Μία επιβάρυνση 500 εκατ. ευρώ για τα νοικοκυριά και τους επαγγελματίες.

Υψηλότατα δεν είναι τα πραγματικά κέρδη αλλά, δυστυχώς, η απώλεια συνεπών πελατών για τη ΔEH, νοικοκυριών και επιχειρήσεων, που μεταφέρονται και ενισχύουν το μερίδιο και το κέρδος των ανταγωνιστών της. Σύμφωνα με δημοσιεύματα που δεν διαψεύστηκαν (ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, 19.07.20), το μερίδιο της ΔEH, από τον Σεπτέμβριο του 2019 μειώνεται κατά 2,5% σε μηνιαία βάση, έχοντας οδηγήσει σε απώλεια μεριδίου περίπου 8% από τον Αύγουστο του 2019 μέχρι και τον Μάιο του 2020. Η μείωση του μεριδίου αποτυπώνεται και στη μείωση του κύκλου εργασιών της εταιρείας κατά 2,4%, λόγω του μειωμένου όγκου πωλήσεων κατά 2.913 GWh ή 15,5%. Για αυτά βέβαια δεν μας είπε κουβέντα ο κύριος Χατζηδάκης.

Όπως είχαμε επισημάνει και τον Απρίλιο που ανακοινώθηκαν τα ετήσια αποτελέσματα της ΔEH για το 2019, οι τιμές των καυσίμων, της χονδρεμπορικής αγοράς και των δικαιωμάτων CO2, που είχαν καταρρεύσει εξ αιτίας της πανδημίας, είχαν ως αποτέλεσμα η ΔEH να προμηθεύεται ηλεκτρική ενέργεια σε τιμές πολύ κάτω από τα 50 ευρώ τη MWH και να την πωλεί, μετά τις αυξήσεις του Σεπτεμβρίου, πάνω από 100€ διώχνοντας τους πελάτες της προς τον ανταγωνισμό. Αυτό το τεράστιο περιθώριο κέρδους και οι άδικες αυξήσεις του Σεπτεμβρίου δημιουργούν το επικοινωνιακό αφήγημα της κερδοφορίας χωρίς όμως οφέλη για τους καταναλωτές (νοικοκυριά και επιχειρήσεις).

Επισημαίνουμε ότι το α’ εξάμηνο του 2019 η ΔEH με οριακή τιμή συστήματος 66,75 ευρώ, είχε τιμή εμπορίας 85 ευρώ και εκπτώσεις συνέπειας 15 & 10%. Επί του κυρίου Χατζηδάκη με οριακή τιμή, πάλι για το α’ εξάμηνο 41,37 ευρώ, η εμπορία ανέρχεται στα 110 ευρώ με έκπτωση συνεπή πελάτη μόνο 5%. Είναι προφανές ότι η επιλογή του ΣΥΡΙΖΑ «χαμηλά περιθώρια κέρδους για να στηριχτεί η κοινωνία και η επιχειρηματικότητα» αντικαταστάθηκε από τη στρατηγική της κερδοφορίας εις βάρος και της ΔEH, της οικονομίας και της κοινωνίας από τον κύριο Χατζηδάκη.

Προκύπτουν όμως σημαντικά ερωτήματα:

  •  Ισχύει ότι η ΔEH δεν επέστρεψε στο Ελληνικό Δημόσιο 250 εκατ. ευρώ, όπως όφειλε τον Μάρτιο, μετά από τον συμψηφισμό της προπληρωμής και της πραγματικής κατανάλωσης για λογαριασμούς ρεύματος των δήμων το 2019; Έχει αυτό το ποσό ληφθεί υπόψη στον ισολογισμό της; Συμβάλλει αυτή η «καθυστέρηση» στην επικοινωνιακή κερδοφορία;
  • Τι έχει να απαντήσει η Διοίκηση για την επιδείνωση των μηνιαίων στοιχείων τιμολόγησης και εισπράξεων της εταιρείας αφού, το διάστημα Σεπτεμβρίου 2019-Μαρτίου 2020 σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα Σεπτεμβρίου 2018-Μαρτίου 2019, η ΔEH τιμολόγησε 333 εκατ. ευρώ λιγότερα και εισέρευσαν στα ταμεία της 549,1 εκατ. ευρώ λιγότερα;
  • Γιατί μειώθηκε η συμμετοχή της ΔEH στην κάλυψη της εγχώριας ζήτησης, από 46,9% το 2019 σε 36,8% το 2020 (παραγωγή μαζί με τις εισαγωγές), νούμερα που αποδεικνύουν ότι το ποσοστό της ΔEH στην εγχώρια ηλεκτροπαραγωγή μειώνεται, ενώ αυξάνεται η συμμετοχή του Φ.; Και γιατί δεν αξιοποιούνται οι σύγχρονες μονάδες φυσικού αερίου της ΔEH, με αποτέλεσμα να αυξάνεται η συμμετοχή και η οικονομική απόδοση των ιδιωτικών μονάδων ΦΑ;
  • Γιατί το μέσο κόστος δικαιωμάτων άνθρακα που προμηθεύτηκε η ΔEH ανέρχεται σε 23,27 ευρώ όταν οι διαθέσιμες τιμές στην αγορά έπεσαν έως και 15 ευρώ; Είναι απλά θέμα κακού προγραμματισμού ή απλά δεν υπήρχε ρευστότητα όταν υπήρξε προσφορά;

Η ουσία είναι ότι η ΝΔ οδηγεί σε απαξίωση τον ενεργειακό πυλώνα της χώρας. Το success story της ΝΔ αφορά μόνο λίγους επενδυτές, τους οποίους και εξυπηρετεί, και τα «γαλάζια» παιδιά. Η εταιρεία δεν έχει παρουσιάσει ακόμα το Business Plan, παρότι έχει ζητηθεί και από τη Βουλή, ενώ από την άλλη «στριμώχνει» μέσω των αυξήσεων την κοινωνία και την (μικρή, μεσαία και μεγάλη) επιχειρηματικότητα.

Σήμερα, που η πίεση στην οικονομία και την κοινωνία εντείνεται και η ύφεση ξεπερνάει κάθε πρόβλεψη (η ανακοίνωση για ύφεση ρεκόρ 15,2% το β' τρίμηνο του 2020 δεν αφήνει πολλά περιθώρια αισιοδοξίας) η ΔEH οφείλει να επιτελέσει έναν πολύ σημαντικό ρόλο για την ανάκαμψη οικονομίας και κοινωνίας.

Απαιτείται να στηρίξει τα ελληνικά νοικοκυριά που «χτυπήθηκαν» και συνεχίζουν να «χτυπιούνται» από την πανδημία με πρωτοβουλίες όπως είναι η νομοθετική πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ για τη στήριξη πληττόμενων νοικοκυριών που έχουν μείνει “εκτός” των αποσπασματικών μέτρων της κυβέρνησης, για να διασφαλιστεί η πρόσβασή τους στο αγαθό του ηλεκτρικού ρεύματος, για να μην κόβεται το ρεύμα σε ευάλωτες κοινωνικές ομάδες αυτή την περίοδο, αλλά να στηρίξει και τις επιχειρήσεις, λαμβάνοντας υπόψη την ανάγκη της χώρας να αντιμετωπίσει το νέο κύμα της πανδημίας, με παροχή ρεύματος σε χαμηλότερες τιμές τώρα που η αγορά (χονδρεμπορική, καυσίμων, οριακή τιμή) της δίνει αυτή τη δυνατότητα.

Ο κύριος Στάσσης μπορεί να πανηγυρίζει γιατί με τα αποτελέσματα επιδιώκει να προσθέσει στην, πενταπλάσια σε σχέση με τον προκάτοχό του αμοιβή, κάποια παχυλά bonus. Όμως, ο κύριος Χατζηδάκης δεν επιτρέπεται να πανηγυρίζει όταν απαξιώνει τον ενεργειακό πυλώνα της χώρας, περιορίζει την πρόσβαση στο αγαθό της ενέργειας για τα νοικοκυριά και ακριβαίνει το ρεύμα για τις ελληνικές επιχειρήσεις. Εν κατακλείδι, δεν μπορεί να υπάρξει success story για τη ΔEH αν δεν είναι success story για την κοινωνία και την ελληνική οικονομία, καταλήγει.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v