Μονοψήφιο ποσοστό πτώσης πωλήσεων εμφάνισε στο δίμηνο Ιουλίου-Αυγούστου 2020 ο όμιλος Φουρλής, σύμφωνα με την ενημέρωση που παρείχε η διοίκησή του στους αναλυτές, κατά την τηλεδιάσκεψη για τα αποτελέσματα του α’ εξαμήνου.
Στην αποτίμηση της κατάστασης, ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου Α. Πεταλάς υπογράμμισε τις πολιτικές συγκράτησης κόστους ήδη από την περίοδο του lockdown και την εξασφάλιση υψηλής ρευστότητας (o όμιλος διέθετε ταμειακά διαθέσιμα 102 εκατ. ευρώ στο τέλος του εξαμήνου), ως παράγοντες που θα υποστηρίξουν τις αντοχές του για τη συνέχεια της χρονιάς.
Η διοίκηση του ομίλου αναφέρθηκε στην υψηλή αβεβαιότητα και στους παράγοντες που θα καθορίσουν την επίδοση στο τέλος της χρονιάς. Πρόκειται, αφενός, για την περίοδο του Σεπτεμβρίου και της επιστροφής στην καθημερινότητα και αφετέρου, τη νέα σχολική χρονιά (που επιδρούν τόσο στις πωλήσεις της ΙΚΕΑ όσο και της Intersport) αλλά και στο effect του δ’ τριμήνου. Σημειώνεται ότι από Οκτώβριο έως Δεκέμβριο, ο όμιλος πραγματοποιεί το 40% των πωλήσεών του και παράγει το 60% των κερδών EBITDA.
Σε ό,τι αφορά τα σταθερά έξοδα, ο όμιλος εκμεταλλεύθηκε τις κρατικές στηρίξεις για την επιδότηση εργαζομένων και την έκπτωση ενοικίων. Μέχρι σήμερα, έχει πετύχει μείωση κατά 24% των μισθωμάτων, ως απόρροια της κρατικής στήριξης και της δίμηνης έκπτωσης εκ μέρους των μεγάλων malls στην Ελλάδα, αλλά και της αναπροσαρμογής μισθωμάτων στο δίκτυο του εξωτερικού. Στην παρούσα φάση, συνεχίζει τη διαπραγμάτευση στην εσωτερική αγορά, ενώ συγκρατεί όπου είναι δυνατό το μισθολογικό κόστος, περιορίζοντας εποχικά εργαζόμενους.
Σε ό,τι αφορά τις επενδύσεις, ο όμιλος έχει ήδη υλοποιήσει δαπάνες 10,4 εκατ. ευρώ και εκτιμά ότι έως το τέλος του χρόνου θα ολοκληρώσει επενδύσεις 18-20 εκατ. ευρώ αθροιστικά. Εκτιμά δε πως στο τέλος του έτους θα εμφανίσει αρνητικές ταμειακές ροές, τις οποίες επιδιώκει να περιορίσει στο ύψος των επενδύσεών του.
Σε ό,τι αφορά την επίδοση των concepts ΙΚΕΑ και Intersport, η διοίκηση του ομίλου ανέφερε πως η μεν ΙΚΕΑ διατήρησε το μεικτό περιθώριο κέρδους της, ενώ αντιθέτως η Intersport δέχθηκε πιέσεις, δεδομένης της υπεραποθεματοποίησης (που οδήγησε σε προσφορές) αλλά και της πτώσης των πωλήσεων.
Η διοίκηση του ομίλου ωστόσο σημείωσε πως τα δύο concepts, παρά τη συγκυρία, διατηρούν «αμυντικά» χαρακτηριστικά και υψηλά μερίδια αγοράς.
Για την ΙΚΕΑ, το πρώτο μίνι κατάστημα έρχεται στα τέλη Οκτωβρίου στον Πειραιά, ωστόσο η διοίκηση της HouseMarket σχεδιάζει το άνοιγμα δύο ακόμη ανάλογων σημείων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη εντός του 2021. Πριν τα εγκαίνια των μίνι ΙΚΕΑ ωστόσο, προηγείται το άνοιγμα του medium IKEA (περίπου 8.000 τ.μ.) στη Βάρνα της Βουλγαρίας, το οποίο προγραμματίζεται για τις 12 Σεπτεμβρίου. Και αυτό το μοντέλο αναμένεται μεσοπρόθεσμα να αναπτυχθεί και στην Ελλάδα, καθώς ο όμιλος αναζητά κατάλληλα ακίνητα και οικόπεδα, κατά προτεραιότητα σε Κρήτη και Πελοπόννησο.
Σε ό,τι αφορά τη μετά Covid-19 λειτουργία του δικτύου της ΙΚΕΑ, σύμφωνα με τις ενδείξεις της διοίκησης του ομίλου στο δίμηνο Ιουλίου-Αυγούστου καταγράφεται πτώση επισκεψιμότητας κατά 20%, αλλά όσοι καταναλωτές προσέρχονται, εμφανίζονται πιο αποφασισμένοι για αγορές, με αποτέλεσμα η μέση απόδειξη να αυξάνει κατά 20%-25% έναντι του περυσινού αντίστοιχου διαστήματος, οδηγώντας έτσι τις πωλήσεις του γ' τριμήνου του 2020 μέχρι στιγμής να περιορίζουν την πτώση σε μονοψήφιο ποσοστό (η πτώση ήταν -21% στο α' εξάμηνο της χρονιάς).
Ταυτόχρονα, ισχυρή παραμένει η ζήτηση μέσω του online καταστήματος της ΙΚΕΑ, το οποίο κατά το 2019 παρήγαγε το 10% του τζίρου της, ενώ το 2020 εκτιμάται ότι -λόγω και της καραντίνας- θα προσφέρει το 20% των πωλήσεων της χρονιάς. Σημειώνεται επίσης πως ο τζίρος των εστιατορίων της ΙΚΕΑ υπολογίζεται στο 8% των συνολικών πωλήσεών της.