Στην απένταξη του έργου κατασκευής αγωγού μεταφοράς φυσικού αερίου Κομοτηνής - Θεσπρωτίας από το δεκαετές πρόγραμμα ανάπτυξης του εθνικού συστήματος μεταφοράς προχώρησε ο ΔΕΣΦΑ.
Το κείμενο που περιλαμβάνει ουσιαστικά το επενδυτικό πλάνο του Διαχειριστή για τη δεκαετία 2021-2030 δόθηκε σε δημόσια διαβούλευση και όπως προκύπτει, το έργο «Αγωγός Υψηλής Πίεσης Κομοτηνή - Θεσπρωτία (τμήμα ενταγμένο στο ΕΣΦΑ)» δεν συμπεριλαμβάνεται στο πρόγραμμα ανάπτυξης.
Ο προϋπολογισμός του ανερχόταν στο 1,8 δισ. ευρώ και ο συγκεκριμένος αγωγός συμπεριλαμβανόταν στην ετήσια λίστα του ΔΕΣΦΑ από το 2010 και αποσκοπούσε στη διασύνδεσή του με το ιταλικό σύστημα φυσικού αερίου.
Ήταν τότε που η ρωσική Gazprom σχεδίαζε τον λεγόμενο αγωγό South Stream, με σκοπό τη μεταφορά του καυσίμου στην Ε.Ε. μέσω νέας οδού, ενώ αργότερα το project προοριζόταν για την έλευση πάλι ρωσικού αερίου μέσω του Turkish Stream. Ο τελευταίος τελικά δρομολογείται για τα υπόλοιπα βαλκανικά κράτη μέσω της Βουλγαρίας και με δεύτερη διακλάδωση για την Τουρκία.
Ο ΔΕΣΦΑ αιτιολογεί την απόφασή του για απένταξη λέγοντας ότι «το έργο παρέμεινε για περίπου 10 χρόνια στα Προγράμματα Ανάπτυξης, χωρίς να προχωρήσει σε κατασκευή, ενώ δεν υπάρχει καμία ένδειξη ότι οι συνθήκες γι' αυτή θα καλυφθούν στο άμεσο μέλλον. Εάν ξαναεμφανιστεί ενδιαφέρον για το έργο, ο ΔΕΣΦΑ θα το αξιολογήσει σύμφωνα με το ευρωπαϊκό και ελληνικό ρυθμιστικό πλαίσιο και θα προχωρήσει σε όλες τις απαραίτητες ενέργειες».
Αγωγοί για νέες μονάδες ηλεκτροπαραγωγής
Ο συνολικός προϋπολογισμός των έργων που προτείνει ο Διαχειριστής για τη δεκαετία 2021-2030 ανέρχεται στα 545,5 εκατ. ευρώ και όπως ανακοίνωσε χθες η εταιρεία, τα δύο σημαντικότερα εξ αυτών είναι η επέκταση του εθνικού συστήματος φυσικού αερίου στη Δ. Μακεδονία και την Πάτρα. Ο συνολικός προϋπολογισμός τους ανέρχεται στα 195 εκατ. ευρώ.
Ωστόσο, αξίζει να σημειωθεί ότι ανάμεσα στα έργα που εμφανίζονται για πρώτη φορά είναι οι μικροί διασυνδετήριοι αγωγοί για τον εφοδιασμό με φυσικό αέριο των νέων σταθμών ηλεκτροπαραγωγής της ΤΕΡΝΑ στην Κομοτηνή και της Elpedison στη Θεσσαλονίκη.
Οι μονάδες αυτές βρίσκονται σε αδειοδοτική διαδικασία, με την επενδυτική τους απόφαση να εκκρεμεί. Ωστόσο, κατόπιν αιτήματος των εταιρειών, ο Διαχειριστής ενέταξε στο δεκαετές:
1. Την κατασκευή αγωγού 1,5 χλμ. και σταθμού μέτρησης δυναμικότητας 107.000 κυβικών μέτρων ανά ώρα από τον κλάδο του αγωγού Κομοτηνή - Αλεξανδρούπολη μέχρι τη μονάδα της ΤΕΡΝΑ. Το κόστος είναι της τάξης των 3,2 εκατ. ευρώ. Η τελική απόφαση αναμένεται τον φετινό Δεκέμβριο και η λειτουργία τον Νοέμβριο του 2022.
2. Την κατασκευή στη δυτική περιοχή της Θεσσαλονίκης αγωγού 300 μέτρων και μετρητικού σταθμού δυναμικότητας 130.000 κυβικών μέτρων ανά ώρα. Θα ξεκινά από τον κλάδο «Πεντάλοφου - Διαβατών», για να καταλήγει στη νέα μονάδα της Elpedison. Το κόστος είναι στα 2,1 εκατ. ευρώ. Η τελική επενδυτική απόφαση θα ληφθεί τον Ιανουάριο του 2021 και η λειτουργία του τον Σεπτέμβριο του 2022.
Τα άλλα μεγάλα έργα
Ανάμεσα στα άλλα μεγάλα έργα του δεκαετούς 2021-2030 του ΔΕΣΦΑ, τα οποία υπάρχουν και στο προηγούμενο της περιόδου 2020-2029, είναι:
- Ο σταθμός συμπίεσης στην Αμπελιά (65 εκατ. ευρώ),
- Η αναβάθμιση του σταθμού συμπίεσης στη Νέα Μεσήμβρια (15 εκατ. ευρώ),
- Ο Booster Compressor Station (30 εκατ. ευρώ) για τη διασύνδεση του ΕΣΦΑ με τον TAP στην Κομοτηνή,
- Ο σταθμός συμπίεσης στους Κήπους και ο ρυθμιστικός σταθμός στην Κομοτηνή (15 εκατ. ευρώ),
- Η διασύνδεση με το FSRU Αλεξανδρούπολης (10 εκατ. ευρώ),
- Έργα εγκατάστασης Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (ΥΦΑ) μικρής κλίμακας (Small Scale LNG) (40,5 εκατ. ευρώ),
- Η διασύνδεση Ελλάδας - Β. Μακεδονίας (Αγωγός Νέας Μεσημβρίας - Εύζωνες / Γευγελή και Μετρητικός σταθμός) (48 εκατ. ευρώ),
- Έργα Ανάπτυξης για την προμήθεια φυσικού αερίου σε νέες περιοχές (22,04 εκατ. ευρώ).